وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند ناوچه ارتش روسیه را با حملات پهپادی مورد هدف قرار داده و غرق کرده است.

به گزارش جماران، جنگ اوکراین در حالی در مناطق شرقی این کشور با شدت بیشتر جریان دارد که شورای امنیت روز جمعه با اجماع بر سر بیانیه‌ای با هدف حمایت از تلاش‌‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای یافتن راه حل مسالمت آمیز این مناقشه به توافق رسید.

از سوی دیگر همزمان با پیشروی نیروهای ارتش روسیه در منطقه دونباس، معاون نخست وزیر اوکراین از تخلیه ۵۰ غیر نظامی دیگر از ماریوپل خبر داد که به تایید وزارت دفاع روسیه در میان آنها دست کم ۱۱ کودک اوکراینی به چشم می‌خوردند.

تخلیه شدگان در انتظار انتقال به مناطق تحت کنترل کی‌یف هستند در حالی که نیروهای مقاومت و جنگجویان آزوف با سنگر گرفتن در شبکه تونل‌های زیر زمینی مجمتع فولاد شهر ماریوپل تاکید دارند که تا آخرین نفس به مبارزه ادامه خواهند داد.

 

آخرین خبرها و تحولات به روایت یورونیوز

 

اوکراین می‌گوید یک کشتی روسی را غرق کرده است

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند ناوچه ارتش روسیه را با حملات پهپادی مورد هدف قرار داده و غرق کرده است. 

این وزارتخانه تصاویر ویدیویی منتشر کرده که در آنها یک کشتی کوچک در اسکله دیده می‌شود که دود و شعله‌های آتش از آن سرازیر شده است. ارتش اوکراین می‌گوید این تصاویر متعلق به ناو روسی است که با حمله پهپاد ساخت ترکیه‌ به نام « بیرقدار» مورد هدف قرار گرفته است. وزارت دفاع اوکراین مدعی شده که این حمله در نزدیکی جزیره مار در دریای سیاه صورت گرفته است. 

وزارت دفاع روسیه هنوز هیچ واکنشی به ادعاهای کی‌یف نشان نداده است. 

 

جنگ اوکراین و فرصت‌های اقتصادی که برای کشاورزی آرژانتین پدید آورده است

جنگ روسیه با اوکراین باعث افزایش سرسام‌آور قیمت غلات در سراسر جهان شده است. موضوعی که هرچند موجبات نگرانی گسترده‌ای شده اما در عین حال برای تولیدکنندگان در برخی از کشورهای جهان همچون آرژانتین امیدوار کننده بوده است. جایی که کشاورزان این کشور امیدوارند با سرازیر شدن «دلارهای کشاورزی» برای خرید سویا و دیگر محصولات کشاورزی به آرژانتین، اقتصاد متزلزل این کشور رونق یابد. 

سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی، بزرگترین صادرکننده کنجاله و روغن سویا در جهان است و تنها ایالات متحده آمریکا دانه‌های سویای بیشتری از این کشور صادر می‌کند. 

سویا نزدیک به یک سوم صادرات آرژانتین را تشکیل می‌دهد و در سال ۲۰۲۱، حدود ۹ میلیارد دلار به خزانه دولت کمک کرد. 

امسال به دلیل خشکسالی، این بخش شاهد کاهش ۱۰ درصدی برداشت محصول بوده است؛ با این حال انتظار می‌رود میزان فروش محصولات به رکورد ۲۳.۷ میلیارد دلار برسد. عددی که ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر از آمار سال ۲۰۲۱ در آرژانتین خواهد بود. 

ایتالیا قایق تفریحی ۶۵۰ میلیون یورویی روسیه را توقیف کرد

وزارت دارایی ایتالیا می‌گوید یک قایق تفریحی لوکس متعلق به مالکین روسی را در استان توسکانی این کشور توقیف کرده است. 

این کشتی لوکس که قیمت آن ۶۵۰ میلیون یورو تخمین زده شده امکانات متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به دو سکوی هلیکوپتر، استخر شنا و یک سالن سینما اشاره کرد. 

مقام‌های ایتالیایی می‌گویند پیوندهای اقتصادی و تجاری قابل توجهی بین مالک کشتی و افراد برجسته دولت روسیه پیدا کرده‌اند و همین مسئله باعث شده تصمیم به توقیف آن بگیرند. برخی البته مدعی هستند که این قایق متعلق به شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است. استدلال فعالان مبارزه با فساد این است که در لیست خدمه این کشته اسامی افرادی مشاهده شده که برای سازمانی که وظیفه حفاظت از رئیس جمهوری روسیه را برعهده دارد، کار میکنند. 

 

رئیس مجلس سفلی در دومای روسیه: آمریکا مستقیما در جنگ اوکراین درگیر است

ارشدترین نماینده پارلمان روسیه امروز شنبه آمریکا را به هماهنگی عملیات نظامی در اوکراین متهم کرد که به گفته او به منزله دخالت مستقیم و اقدام نظامی واشنگتن علیه روسیه است.

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس سفلی در دوما، در کانال تلگرام خود نوشت: «واشنگتن اساساً عملیات نظامی را هماهنگ و توسعه می‌دهد و از این طریق مستقیماً در اقدامات نظامی علیه کشور ما مشارکت دارد.»

واشنگتن و اعضای اروپایی ناتو برای مقاومت اوکراین در برابر حمله روسیه تسلیحات سنگین در اختیار کی‌یف قرار می‌دهند. 

ارتش روسیه اگرچه نتوانست کی‌یف، پایتخت را اشغال کند اما در تهاجم اخیر خود بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را به تصرف خود در آورده است. 

آمریکا و متحدان این کشور در ناتو بارها گفته‌اند که خودشان مستقیما در جنگ شرکت نخواهند کرد تا به طرفی از درگیری تبدیل نشوند و به شروع جنگ جهانی دیگری دامن نزنند.

 

منابع نظامی اوکراین: روسیه با ۶ موشک کروز بندر اودسا را هدف گرفت

به گفته «نیروی امنیتی و دفاعی جنوب اوکراین» ارتش روسیه امروز شنبه شش موشک کروز به شهر بندری اودسا در جنوب این کشور شلیک کرد. 

در ویدئویی از این شهر ستون های غلیظ دود سیاه در چندین مکان به تصویر کشیده شده است. 

«فرماندهی ارتش اوکراین» در جنوب این کشور با اعلام این که حمله موشکی امروز تلفات جانی نداشته است، گفت: دشمن نه تنها به تخریب فیزیکی زیرساخت‌های منطقه، بلکه به اعمال فشار روانی بر جمعیت غیرنظامی ادامه می‌دهد.

بندر اودسا تا به امروز هر چند به دور از هسته‌های اصلی جنگ اوکراین بوده است اما گاه و بیگاه توسط موشک هدف گرفته شده است. 

 

جدایی‌طلبان دونتسک: ۵۰ غیرنظامی دیگر از کارخانه فولاد ماریوپل خارج شدند

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از ستاد دفاع ارضی جمهوری خودخوانده خلق دونتسک (DPR)، پنجاه غیرنظامی دیگر که در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ماریوپول اوکراین گرفتار بودند روز جمعه به یک مرکز پذیرش در نزدیکی شهر «بزیمن» واقع در منطقه جدایی‌طلب جمهوری دونتسک منتقل شده‌اند. 

دونتسک و لوهانسک دو منطقه در شرق اوکراین هستند که اعلام استقلال کرده‌اند و مسکو این اعلام استقلال را به رسمیت شناخته است. 

کارخانه فولاد در ماریوپل آخرین سنگر مبارزان اوکراینی در این بندر است که از هر سو در محاصره ارتش روسیه است. غیرنظامیان اوکراینی نیز در زیرزمین‌های وسیع این کارخانه که به منظور حفاظت در برابر حملات شدید از جمله حمله اتمی طراحی و ساخته شده است، پناه گرفته‌اند.

 

ادامه عملیات تخلیه در ماریوپل همزمان با تشدید حملات روسیه

عملیات تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل در حالی روز شنبه ادامه دارد که همزمان نیروهای ارتش روسیه در آستانه سالگرد جشن پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آلمان نازی در روز نهم مه بر شدت حملات خود افزوده و آتش‌بس وعده داده شده را رعایت نمی‌کنند.

معاون نخست وزیر اوکراین عصر جمعه در پیامی که در کانال تلگرام خود منتشر کرد یادآور شد «ما (شنبه) عملیات تخلیه را در آزوفستال ادامه خواهیم داد.»

وی در ادامه این پیام تصریح کرد که «تخلیه شهر ماریوپل طبق پیش‌بینی‌ها برای پایان روز شنبه برنامه ریزی شده است.»

تلاش‌های تازه برای ادامه عملیات تخلیه تکمیل کننده اقدامات روزهای قبل در ماریوپل است که با همکاری امدادرسانان سازمان ملل متحد انجام می‌شود.

 

رئیس شرکت «اِنژی»: فرانسه در بلند مدت از گاز روسیه بی‌نیاز خواهد شد

رئیس شرکت «انژی» که از غول‌های بخش انرژی در فرانسه محسوب می‌شود در گفتگویی رادیویی تاکید کرد که این کشور در دراز مدت می‌تواند از گاز روسیه بی‌نیاز شود.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از تهاجم نظامی اخیر روسیه به خاک اوکراین ضمن وضع تحریم‌های سنگین علیه مسکو در پی کاهش و در نهایت قطع وابستگی در زمینه انرژی به روسیه هستند.

رئیس شرکت «انژی» در ادامه سخنان خود تاکید کرد که فرانسه احتمالا می‌تواند ظرف سه تا چهار سال آینده تا حد قابل توجهی وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد.

این در حالیست که غول انرژی فرانسه پیش‌تر در ماه مارس هشدار داده بود که این کشور در میان مدت یا بلند مدت به گاز روسیه نیاز خواهد داشت و تصمیم گیری را در این خصوص به دولت های اروپایی موکول کرده بود.

نبردهای شدید توپخانه‌ای در شمال خرسون 

گزارش‌ها از نبردهای شدید توپخانه‌ای میان ارتش روسیه و نیروهای نظامی اوکراین در شمال خرسون، شهری بزرگ در جنوب اوکراین، که بخش عمده آن تحت کنترل مسکو است، حکایت دارد.

این نبردها در حالی شدت گرفته است که یکی نماینده ارشد روسیه روز جمعه به صراحت اعلام کرد که کشورش برای همیشه در جنوب اوکراین باقی خواهند ماند.

روسیه می گوید تجهیزات نظامی اروپایی و آمریکایی را منهدم کرده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شماری از تجهیزات نظامی که از سوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی در اختیار اوکراین قرار گرفته است را منهدم کرده است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که این تجهیزات در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن «بوهودوخیف» واقع در استان خارکیف منهدم شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه همچنین مدعی شده است که ۱۸ تاسیسات نظامی اوکراین از جمله سه انبار اسلحه در نزدیکی بندر اودسا طی شبانه روز گذشته هدف قرار گرفته‌اند.

 

انفجارهای تازه در ترانس‌نیستریا

مقامات منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا در شرق مولداوی روز شنبه اعلام کردند که چهار انفجار شامگاه جمعه در نزدیکی فرودگاه محلی سابق منطقه‌ای در مرز اوکراین روی داد که تلفات جانی به همراه نداشت.

جدایی‌طلبان در این خصوص تصریح کردند: «شامگاه روز ۶ مه، حوالی ساعت ۲۱ و چهل دقیقه دو محموله انفجاری اول از یک پهپاد به منطقه مرزی ترانس نیستریا با اوکراین پرتاب شد. این حمله یک ساعت بعد، بار دیگر تکرار شد.»

باریکه ترانس‌نیستریا منطقه‌ای جدایی‌طلب که کنار رود دنیستر در شرق مولداوی و در همسایگی با اوکراین قرار دارد.  

 

کی‌یف: نظامیان روسیه سه پل را در نزدیکی شهر خارکیف منهدم کردند

ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد مدعی شد که نیروهای نظامی روسیه سه پل را در نزدیکی شهر خارکیف منهم کرده‌‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است که «هفتاد و سومین روز مقاومت قهرمانانه مردم اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه ادامه دارد.»

ستاد کل ارتش اوکراین در این بیانیه ضمن اشاره به تداوم تهاجم نظامی تمام عیار به این کشور آمده است: «دشمن روسیه برای تسلط کامل بر قلمرو استان های دونتسک و لوهانسک و حفظ کریدور زمینی بین این سرزمین ها و کریمه اشغالی، حمله به منطقه عملیاتی شرق را متوقف نمی کند.»

 

اوکراین: بیش از ۲۵ هزار سرباز روسیه تاکنون کشته شده‌اند

نیروهای مسلح اوکراین روز شنبه اعلام کردند که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به کشورشان در بیست و چهارم فوریه تاکنون ۲۵ هزار و ۱۰۰ سرباز و نظامی روس کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش که رسانه‌ آنلاین «کی‌یف ایندیپندنت» آنرا بازتاب داده طی این مدت همچنین بیش از هزار فروند تانک، ۱۹۹ هواپیمای جنگی و ۱۵۵ هلی‌کوپتر ارتش روسیه نیز منهم شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.