از 24 فوریه امسال تاکنون تعداد سربازان کشته شده روسیه در جنگ به 24 هزار و 900 نفر رسیده است.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد تعداد سربازان کشته شده روسیه در جنگ به 24 هزار و 900 نفر افزایش یافته است.

ستاد کل ارتش اوکراین روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از 24 فوریه امسال تاکنون تعداد سربازان کشته شده روسیه در جنگ به 24 هزار و 900 نفر رسیده است.

در این بیانیه ضمن ارائه اطلاعات درباره تلفات ارتش روسیه بین 24 فوریه تا 6 می، آمده است: تاکنون 199 فروند هواپیما، 155 فروند بالگرد، 1110 فروند تانک، 2 هزار و 686 دستگاه خودروی زرهی، 502 توپ، 171 سامانه پرتاب موشک و 83 سامانه پدافند هوایی متعلق به روسیه منهدم شده است.

همچنین 1926 دستگاه وسیله نقلیه، 11 فروند کشتی و قایق‌های تندرو سبک و 324 فروند هواپیمای بدون سرنشین نیروهای روسیه نیز منهدم شده است.

وزارت دفاع روسیه در 25 مارس با انتشار بیانیه‌ای، کشته شدن 1351 نظامی این کشور در اوکراین را تائید کرده بود.

 

سازمان ملل: بنادر اوکراین برای جلوگیری از بحران گرسنگی جهانی فورا بازگشایی شود

برنامه جهانی غذا خواستار بازگشایی فوری بنادر در منطقه اودسا شد تا محصولات غذایی تولید شده در اوکراین به سایر نقاط جهان منتقل شوند.

برنامه جهانی غذا (WFP) سازمان ملل متحد مستقر در رم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش از آنکه بحران جهانی گرسنگی از کنترل خارج شود می‌خواهیم بنادر در منطقه اودسا اوکراین بازگشایی شود تا مواد غذایی تولید شده در این کشور جنگ‌زده آزادانه به سایر نقاط جهان منتقل شود.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، در این بیانیه اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت سیلوهای غلات اوکراین پر است. در عین حال، 44 میلیون نفر در سراسر جهان به سمت گرسنگی می‌روند. ما باید این بنادر را باز کنیم تا مواد غذایی وارد اوکراین و از آن خارج شوند.

وی افزود: این درخواست جامعه جهانی است زیرا صدها میلیون نفر در سراسر جهان به این منابع وابسته هستند. زمان رو به اتمام است و هزینه انفعال بیشتر از آن چیزی خواهد بود که فکرش را می‌کنیم.

برنامه جهانی غذا خاطرنشان کرد که مواد غذایی تولید شده در اوکراین قبل از جنگ برای تغذیه 400 میلیون نفر کافی بود و از طریق بنادر در دریای سیاه صادر می‌شد.

در همین حال، معاون وزیر زیرساخت اوکراین از وجود حدود 70 کشتی توقیفی در بنادر این کشور خبر داد.

یوری واسکوف، معاون وزیر زیرساخت اوکراین اعلام کرد که در بنادر این کشور تقریبا 70 کشتی توقیفی وجود دارد.

واسکوف افزود: امروز در بنادر کشور تقریبا 70 کشتی توقیف شده و امکان حرکت ندارند. وضعیت خدمه کشتی‌های توقیفی در بندر ماریوپل بدتر بود، زیرا خدمه کشتی‌ها در سایر بنادر از راه زمینی توانستند تخلیه شوند.

ایگور بارسکی، مدیر اداره بندر تجاری دریایی ماریوپل نیز با اشاره به وجود 6 کشتی خارجی توقیف شده در این بندر گفت که برخی از آنها بدون انجام تعمیرات لازم توسط کارخانه کشتی‌سازی نمی‌توانند بندر را ترک کنند.

وی همچنین متذکر شد که کارخانه کشتی‌سازی ماریوپل نیز کاملا نابود شده است.

 

زلنسکی صدراعظم آلمان را دعوت کرد 9 می از کی‌یف بازدید کند

رئیس‌جمهور اوکراین از صدراعظم آلمان دعوت کرد که در 9 می از کی‌یف، پایتخت اوکراین بازدید کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دعوت کرد که در 9 می؛ هفتاد و هفتیمن سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم از کی‌یف، پایتخت اوکراین بازدید کند.

زلنسکی این دعوت را در جریان سخنرانی در نشست مجازی موسسه سلطنتی روابط بین‌المللی موسوم به «چتم هاوس» در لندن انجام داده و گفت که این بازدید «گام قوی سیاسی» برای شولتز خواهد بود.

وی جنگی که روسیه علیه اوکراین آغاز کرده است را «حمله تمام عیار» عنوان کرده و به رهبران کشورهای اروپایی هشدار داد: اگر اوکراین سقوط کند، روسیه به دنبال شما خواهد بود. این ممکن است یک نسل طول بکشد، اما (روسیه) به اروپا خواهد آمد.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین با سرزنش برخی کشورها گفت برخی با یک دست روسیه را تحریم می‌کنند و با دست دیگر با این کشور معامله می‌کنند.

 

جنگ اوکراین و سودآوری بیشتر شرکت‌های اسلحەسازی آلمان

به دنبال حمله گستردە روسیه به اوکراین و افزایش میزان خرید تسلیحاتی کشورهای شرق ناتو و همچنین تخصیص بودجه ١٠٠ میلیارد یورویی برای تقویت ارتش آلمان، شرکت‌های اسلحەسازی آلمانی امیدوارند سودآوری خود را افزایش دهند.

با توجه به حمله روسیه به خاک اوکراین و بحران ایجاد شدە در اروپا، شرکت اسلحه‌سازی "راین‌متال" انتظار دارد کە در سال جاری با رشد درآمد  قابل توجهی مواجه شود. در مقابل شرکت اسلحه‌سازی "هکلر اند کخ" می‌گوید کە از ابتدای سال جاری سود بیشتری به جیب زده است.

"راین‌متال" کە تجهیزات نظامی و دفاعی از جمله خودرو و تانک‌ تولید می‌کند، امیدوار است کە در سال جاری فروش بیشتری را داشتە باشد. این شرکت در سه ماهه اول سال ٢٠٢٢، با ٣ میلیون یورو سود خالص بیشتر نسبت بە مدت زمان مشابه سال گذشتە، در کل ۶۱ میلیون یورو سود کسب کردە است.

این در حالی است کە "راین‌متال" از پر شدن لیست سفارش‌های خود خبر می‌دهد. برای مثال سفارش تجهیزات و مهمات مربوط به توپخانه پنج برابر بیشتر و به سقف ١.١ میلیارد یورو رسیده است. گفتە می‌شود کە بخش بزرگ این سفارش، به ارزش صدها میلیون یورو متعلق به مجارستان است.

آرمین پاپرگر، مدیر عامل "راین‌متال" گفتە کە انتظار دارد فروش این شرکت در امسال ۱۵ تا ٢٠ درصد افزایش یابد.

البته او اشارە کردە کە پیش‌نیاز تحقق این مسئله، اختصاص بستە ١٠٠ میلیارد یورویی دولت آلمان برای برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تسلیحاتی ارتش است. چیزی کە بنا بر مصوبه مجلس سراسری در ردیف بودجه سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.

با این حال شرکت رقیب "راین‌متال"، یعنی "هکلر اند کخ" در سه ماهه نخست سال ٢٠٢٢ سود بیشتری کسب کردە است. این شرکت با بە دست آوردن ٢٢ درصد سود بیشتر نسبت بە مدت زمان مشابه سال گذشتە، در کل ٧٧.٥ میلیون یورو سود خالص داشتە است.

بیون کرونات مدیر ارشد مالی شرکت اسلحه‌سازی "هکلر اند کخ" گفتە کە بعد از الحاق کریمه به روسیه در سال ٢٠١٤ تقاضای کشورهای شرق ناتو برای خرید اسلحه افزایش یافت، اما با حمله روسیه به اوکراین این تقاضاها افزایش یافتە است.

به گفتە او در حال حاضر کشورهای شرق ناتو مشغول تجدید ذخایر تسلیحات خود هستند و در دراز مدت می‌خواهند کە قابلیت و توان دفاعی خود را با "تجهیزات مطمئن" افزایش دهند.

همچنین بە گفتە مدیران "هکلراند کخ"، صادرات سلاح‌های سبک به ایالات متحده آمریکا به منظور استفادە شخصی، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

 

هشدار ناتو به روسیه درباره کاربرد سلاح اتمی در جنگ اوکراین

 دبیر کل ناتو به روسیه هشدار داد در صورت استفاده احتمالی از سلاح اتمی در جنگ اوکراین همه طرف‌ها بازنده خواهند بود. وزیر خارجه روسیه به‌تازگی از کشورهای غربی خواسته بود خطر وقوع یک جنگ هسته‌ای را دست‌کم نگیرند.

 دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اشاره به تهدیدهای مسکو درباره پیامد حمایت تسلیحاتی غرب از اوکراین، روسیه را از استفاده احتمالی از سلاح اتمی برحذر داشت.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه، هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) از قول ینس استولتنبرگ نوشت: «پیام ما بسیار روشن است: پس از کاربرد سلاح اتمی، همه طرف‌ها فقط بازنده خواهند بود.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اندکی پس از آغاز تجاوز نظامی به اوکراین در ۲۴ فوریه، فرمان آماده‌باش نیروهای بازدارنده اتمی این کشور را صادر کرد که از نظر کشورهای غربی یک تهدید آشکار ارزیابی شد.

هشدار روسیه درباره وقوع جنگ جهانی سوم

وزیر خارجه روسیه نیز چندی پیش این تهدید را تکرار کرد و با انتقاد از افزایش کمک‌های تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو به اوکراین خطر وقوع جنگ جهانی سوم را جدی دانست.

سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه به کشورهای غربی هشدار داد خطر شروع یک جنگ اتمی را دست‌کم نگیرند.

دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با نشریه آلمانی "ولت ام زونتاگ" تاکید کرد: «جنگ اتمی برنده‌ای نخواهد داشت و هرگز نباید آغاز شود.» او افزود این مسئله شامل روسیه نیز می‌شود.

استولتنبرگ در عین حال خاطرنشان کرد که نیروهای ناتو تا کنون شواهدی مبنی بر افزایش سطح آماده‌باش نیروهای بازدارنده اتمی روسیه مشاهده نکرده‌اند.

تاکید ناتو بر ادامه حمایت نظامی از اوکراین

دبیرکل ناتو همچنین برخلاف هشدارهای مسکو بر ادامه ارسال تسلیحات به اوکراین تاکید کرد. او می‌گوید، در بلندمدت اوکراین نمی‌تواند فقط با جنگ‌افزارهای به جا مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق از خود دفاع کند و باید به سلاح‌های مدرن غربی مجهز شود.

بر پایه ارزیابی ناتو، جنگ در اوکراین در هفته‌های آینده شدت خواهد گرفت. استولتنبرگ می‌گوید،‌ باید آماده تشدید تهاجم نیروهای روسی با خشونت بیشتر بود که ویرانی‌های وسیع‌تری در زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی اوکراین به بار می‌آورند.

همزمان جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده از افزایش ارسال تجهیزات نظامی و مهمات به اوکراین خبر داد. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته کمک‌های نظامی اخیر به اوکراین شامل تجهیزاتی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار می‌شود.

کمک ۳۳ میلیارد دلار آمریکا به اوکراین

آمریکا از ابتدای حمله نظامی روسیه تا کنون حدود سه میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص داده و جو بایدن چندی پیش یک بسته کمک‌های جدید به مبلغ ۳۳ میلیارد دلار را برای تصویب به کنگره آمریکا ارائه کرد.

به گفته کاخ سفید، ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های نظامی و امنیتی به اوکراین در نظر گرفته شده تا آن گونه که بایدن می‌گوید جریان ارسال تسلیحات و مهمات برای "رزمندگان شجاع اوکراینی" بدون وقفه ادامه یابد.

بسته پیشنهادی کمک‌های مالی به اوکراین که بایدن خواستار تصویب هرچه سریع‌تر آن شده شامل هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک اقتصادی به دولت اوکراین و سه میلیارد دلار کمک‌های انسان‌دوستانه برای تامین امنیت غذایی شهروندان اوکراینی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.