رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن در روسیه روز جمعه با انتشار ویدئویی تهدید کرد که پس از اوکراین نوبت لهستان فرا می‌رسد.

به گزارش جماران، ارتش روسیه به شدت حملات خود در مناطق شرقی اوکراین افزوده‌ است و جدایی‌طلبان هوادار کرملین هم ادعا کرده‌اند شهر استراتژیک «لیمان» را به تصرف خود آورده‌اند. 

همزمان مسکو می‌گوید آماده است در ازای لغو تحریم‌های غرب دست از محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه بردارد تا غلات اوکراین صادر شود.

به گزارش یورونیوز، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز که به سارایوو سفر کرده با تاکید بر اینکه نباید با پوتین مصالحه کرد یا در برابر خواسته‌های او کوتاه آمد، گفت غرب باید شکست پوتین را تضمین کند. تراس کرملین را به «باج‌خواهی» متهم می‌کند.

 

آخرین خبرها و رویدادها

 

رمضان قدیروف: بعد از اوکراین نوبت لهستان است

رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن در روسیه روز جمعه با انتشار ویدئویی تهدید کرد که پس از اوکراین نوبت لهستان فرا می‌رسد.

 متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این ویدئو تاکید کرد که کار اوکراین «تمام شده» است. وی افزود: «اگر پس از اوکراین دستور صادر شود در عرض شش ثانیه به شما (لهستان) نشان خواهیم داد که ماهیت‌تان چیست.» 

لهستان به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با ارسال سلاح کمک زیادی به کی‌یف کرد. آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان نیز چند روز پیش به کی‌یف سفر کرده بود. 

 

زلنسکی پیشنهادش برای دیدار با پوتین را تکرار کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه بار دیگر از آمادگی خود برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه سخن گفت. 

رئیس‌جمهوری اوکراین در عین حال با اشاره به عدم تمایل روسیه به گفتگو با اوکراین گفت که نسبت به دیدار قریب الوقوع با ولادیمیر پوتین خوش‌بین نیست. او همچنین گفت که «تمایل» چندانی در کشورش برای مذاکره با مسکو وجود ندارد اما از نظر او گفتگو با رئیس‌جمهوری روسیه «تنها راه بازگشت به زندگی عادی» در کشورش است. 

 

زلنسکی روز دوشنبه در نشست رهبران اتحادیه اروپا سخنرانی می‌کند

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه به طور مجازی برای شرکت‌کنندگان در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل سخنرانی خواهد کرد.

اجلاس سران اتحادیه اروپا در حالی برگزار خواهد شد که طرح تحریم نفت روسیه از سوی ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به دلیل مخالفت مجارستان به نتیجه نرسیده است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان تاکید کرده که کشورش تا زمانی که «مذاکرات درباره موضوعات مرتبط» به نتیجه نرسیده است نمی‌تواند با بسته ششم تحریم‌ها علیه مسکو موافقت کند. مجارستان به عنوان کشوری که به دریا دسترسی ندارد به واردات نفت از روسیه وابسته است. 

تصمیم‌های سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورای این اتحادیه تنها با موافقت همه کشورهای عضو اعتبار می‌یابد. 

 

پوتین: اتهامات مطرح شده علیه مسکو درباره بحران غذایی بی‌اساس است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در گفتگوی تلفنی با صدراعظم اتریش گفت که اتهامات مطرح‌شده علیه کشورش مبنی بر مسئولیت روسیه در بحران غذایی در سطح جهان «بی‌اساس» است. 

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در این مکالمه تلفنی از «تحریم‌های ضدروس ایالات متحده و اروپا» به عنوان عامل بحران غذایی در سطح جهان یاد کرد. تولید غلات در اوکراین به دلیل درگیری‌ها در این کشور مختل شده است. روسیه نیز به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان غلات در سطح جهان به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه این کشور برای صدور این محصولات با مشکل روبرو است. 

روسیه و اوکراین پیش از این یک سوم گندم جهان را تامین می‌کردند.

 

شرط ترکیه برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

ترکیه می‌گوید سوئد و فنلاند در صورت تمایل برای عضویت در ناتو باید «گام‌های مشخصی» برای کاهش نگرانی‌های آنکارا بردارند. مولود چاووش آغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه گفت نمایندگان دو کشور فنلاند و سوئد با آگاهی از درخواست‌‌های ترکیه به کشورهایشان بازگشته‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا نگرانی‌های امنیتی هلسینکی و استکهلم را درک می کند متقابلا خواستار در نظر گرفته شدن «ملاحظات امنیتی مشروع ترکیه» از سوی همگان شد.

پیوستن اعضای جدید به ناتو نیازمند موافقت کلیه اعضای فعلی است و بنابراین ترکیه می تواند مانع پیوستن این دو کشور حوزه اسکاندیناوی به ناتو شود.

علیرغم موضع وزیر خارجه ترکیه، وزرای خارجه لهستان و رومانی که روز جمعه در استانبول نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو ابراز خوشبینی کردند.

 

اوکراین: ده‌ها نفر در حمله موشکی روسیه به دنیپرو کشته و مجروح شدند

یکی از مقام‌های دفاعی دنیپرو می‌گوید در نتیجه حمله موشکی روسیه به یکی از تاسیسات نظامی این شهر دست‌کم ۱۰ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر مجروح شده‌اند.

اوکراین می‌گوید روسیه با استفاده از ۳ فروند موشک اسکندر که از رُستوف پرتاب شده‌اند، پایگاه گارد ملی را هدف قرار داده است. این درحالیست که نیروهای اوکراینی بصورت پراکنده در این پایگاه استقرار داشتند تا در صورت حمله میزان تلفاتشان پایین باشد.

در ساعات اولیه صبح جمعه فرماندار این شهر صنعتی در حساب تلگرامی خود از حملات موشکی شبانه روس‌ها خبر داده بود.

 

بوریس جانسون: روسیه علیرغم هزینه گزاف در حال پیشروی در شرق اوکراین است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه گفت که نیروهای ولادیمیر پوتین پیشرفت‌های هر چند کُند ولی ملموسی در منطقه دنباس در شرق اوکراین به‌دست آورده اند.

آقای جانسون در گفتگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: «متاسفانه باید بگویم که پوتین علیرغم هزینه‌های گزاف موجود برای خودش و ارتش روسیه، روزهای دشواری را در دنباس دارد و خواهد داشت.»

 

ادعای رهبر جدایی‌طلبان شرق اوکراین: ۵ هزار سرباز اوکراینی در دونتسک اسیر شده‌اند

خبرگزاری دولتی تاس روز جمعه به‌نقل از رهبر جدایی‌طلبان جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین ادعا کرد که بیش از ۵ هزار سرباز اوکرانی در این منطقه شرق اوکراین اسیر شده و به‌دام نیروهای نیابتی کرملین افتاده اند. کی‌یف هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده است.

 

روسیه ۵ دیپلمات کروات را اخراج می‌کند

مسکو در نظر دارد ۵ دیپلمات کرواسی را در واکنش به تصمیم مشابه زاگرب در اخراج ۲۴ دیپلمات روس، اخراج کند.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده که همچنین مراتب اعتراض خود را نسبت به موضع زاگرب در متهم کردن روسیه به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین به اطلاع سفیر کرواسی در مسکو رسانده‌است.

مسکو همزمان کرواسی را به حمایت نظامی از رژیم «نئونازی» کی‌یف متهم کرده است.

از آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین تاکنون، روسیه و کشورهای غربی در اقداماتی متقابل تعداد زیادی از دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج کرده اند.

 

روسیه : در ازای لغو تحریم‌ها به محاصره بنادر اوکراین پایان می‌دهیم

معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید مسکو آمادگی دارد تا در صورت برچیده شدن تحریم‌ها، دست از محاصره بندرهای اوکراین در دریای سیاه بردارد تا ارسال غلات به کشورهای دیگر از سر گرفته شود.

بیش از ۲۰ میلیون تن غلات متعلق به اوکراین سه ماه است که در بنادر این کشور معطل صادرات مانده‌اند. کارشناسان می‌گویند وقفه پیش آمده در صادرات غلات بویژه گندم، در بالارفتن قیمت جهانی مواد غذایی تاثیر زیادی داشته است.

این درحالیست که لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا که به بوسنی سفر کرده در واکنش به این درخواست، ولایمیر پوتین را به «باج‌خواهی» و آسیب‌زدن به ملل فقیر دنیا متهم کرده است.

 

نیروهای نیابتی روسیه: کنترل کامل شهر «لیمان» را بدست آوردیم

جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین روز جمعه ادعا کردند که شهر استراتژیک لیمان را به‌تصرف کامل خود در آورده‌اند. لیمان یکی از مراکز مهم ریلی دونتسک و یکی از مناطقی بود که نیروهای روسیه برای تصرف منطقه صنعتی دُنباس به آن حمله می‌کردند.

الکسی آرستوویچ، یکی از مشاوران ولویمیر زلسنکی دیشب در یک مصاحبه با تایید تلویحی سقوط لیمان گفته بود این نشان می‌دهد مسکو در پیاده‌کردن تاکتیک‌ها و موفقیت در عملیات‌هایش پیشرفت‌هایی داشته است. او گفته بود:‌ «طبق اطلاعات تایید نشده ما شهر لیمان را از دست داده ایم و این شهر به تصرف روس‌ها در‌آمده که البته این نیازمند تایید است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.