این نگرانی وجود دارد که جنگ اوکراین در صورتی که روس ها و اوکراینی ها حاضر نباشند پشت میزهای مذاکره بنشینند، تا سال ها ادامه پیدا کند.

به گزارش جماران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، نمایندگانی از آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا بدون مشارکت اوکراین طی هفته های اخیر جلساتی را برای رایزنی درباره حل دیپلماتیک بحران اوکراین برگزار کردند.

برخی منابع به سی ان ان گفتند که نمایندگان این کشورها طرح ایتالیا برای صلح را بررسی کرده اند که شامل تضمین هایی برای بی طرفی اوکراین در مقابل تضمین های امنیتی و آغاز مذاکرات میان روسیه و اکراین درباره شبه جزیره کریمه و دونباس می شود.

این منابع گفتند که به رغم آن که آمریکا پیش از این تأکید کرده است که مساله اوکراین را بدون حضور اوکراین بررسی نمی کند اما اوکراین در این رایزنی ها مشارکت ندارد.

این منابع در ادامه گفتند که این نگرانی وجود دارد که جنگ اوکراین در صورتی که روس ها و اوکراینی ها حاضر نباشند پشت میزهای مذاکره بنشینند، تا سال ها ادامه پیدا کند.

از سوی دیگر، در حالی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وارد صدمین روز خود شد که ایالات متحده‌ آمریکا و اروپا به‌طور مرتب بر میزان تحریم‌ها علیه این کشور اضافه می‌کنند اما مسکو همچنان به پیشروی خود در خاک اوکراین ادامه می‌دهد با این حال مقامات نظامی بریتانیا می‌گویند که روسیه به هیچ یک از اهداف راهبردی اولیه خود در اوکراین نرسیده است.

این جنگ که به‌عنوان بدترین تهاجم نظامی در اروپا در دهه‌های اخیر شناخته می‌شود باعث آوارگی میلیون‌ها نفر شده است. ده‌ها هزار غیرنظامی و نظامی در آن کشته شده‌اند و ویرانی کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پل‌ها، مدارس و منازل مسکونی را در پی داشته است.

روسیه تاکنون بخش‌های زیادی از اراضی اطراف شبه‌ جزیره کریمه را که مسکو هشت سال پیش به خاک خود ضمیمه کرده بود، تصرف کرده است.

این کشور همچنین توانسته است راه اوکراین را به‌طور کامل به دریای آزوف قطع کند و سرانجام پس از یک محاصره سه ماهه، کنترل کامل بندر کلیدی ماریوپل را به دست آورد.

 

آخرین خبر‌ها، تحولات و رویدادها

 

ادعای وزارت دفاع روسیه در سرنگونی یک هواپیمای نظامی اوکراین و انهدام پایگاه‌های میزبان نیروهای خارجی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک هواپیمای ترابری نظامی اوکراینی حامل سلاح و مهمات را در نزدیکی بندر دریای سیاه سرنگون کرده است.

به گفته این وزارتخانه، نیروهای روسیه همچنین یک مرکز آموزش در منطقه «سومی» اوکراین را که در آن مستشاران خارجی مشغول آموزش توپخانه به نیروهای اوکراینی بودند، مورد اصابت موشک قرار داده است.

علاوه بر این‌ها، وزارت دفاع روسیه ادعا کرد یک پایگاه به گفته آن‌ها «مزدوران خارجی» را در منطقه اودسا منهدم کرده است.

هنوز امکان تأیید مستقل این ادعاها فراهم نشده است.

 

ژنرال آمریکایی: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو برای روسیه گران تمام می‌شود

مارک میلی، ژنرال ارشد آمریکایی گفت که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، روسیه را در موقعیت نظامی دشواری در دریای بالتیک قرار می‌دهد. 

این دو همسایه شمالی اروپایی که در هر دو دارای مرزهای طولانی در دریای بالتیک هستند ماه گذشته در بحبوحه نگرانی‌های امنیتی پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند گرچه این درخواست با مخالفت ترکیه روبرو شده است. 

طبق گزارش رویترز، پیوستن این دو کشور به ناتو به این معنا خواهد بود که کشورهای عضو ناتو بخشی از خط ساحلی دریای بالتیک، در اطراف شهرهای سن‌پترزبوگ و کالینینگراد روسیه را محاصره می‌کنند. 

میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «این موضوع از نظر نظامی برای روسیه مشکل ساز می‌شود و برای ناتو بسیار سودمند است.»

وی افزود: «دریای بالتیک از نظر استراتژیکی بسیار مهم است. این یکی از دریاهای بزرگ جهان است.»

 

یک اندیشکده دفاعی آمریکا: روسیه در خرسون و ملیتوپل گذرنامه روسی صادر می‌کند

«مؤسسه آمریکایی مطالعات جنگ» در آخرین تحلیل خود گزارش داده است که مقامات روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال خود در اوکراین برای افراد گذرنامه‌های روسی صادر کرده‌اند.

این گزارش در ادامه می‌گوید «نیروهای روسی همچنان با چالش‌هایی در برقراری نظم اجتماعی بر سرزمین‌های اشغال شده و نیز پایان‌دادن به مقاومت پارتیزانی اوکراینی مواجه هستند.» اما در خرسون و ملیتوپل اقدام به صدور گذرنامه‌های روسی کرده‌اند.

 

نیروهای روسی پل‌های دسترسی نیروهای پشتیبانی به سیویرودونتسک را منفجر کردند

به گفته فرماندار منطقه لوهانسک، نیروهای روسی پل‌های روی رودخانه «سوروسکی دونتس» را منفجر کردند تا مانع رسیدن نیروهای کمکی نظامی و ارسال کمک به غیرنظامیان در سیویرودونتسک  شوند.

به گزارش رویترز، این مقام اوکراینی گفت که ارتش اوکراین به حفظ مواضع خود در داخل این شهر مهم شرقی ادامه می‌دهد و تاکنون توانسته‌اند نیروهای روسیه را از چندین مکان به عقب برانند.

 

وزیر کشور اوکراین: برای آزادی نیروهای اسیر شده در آزوف‌ستال تمام تلاش خود را می‌کنیم

دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین گفت که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور با نیروهای اسیر شده کارخانه فولاد آزوف‌ستال در ارتباط هستند و کی‌یف تمام تلاش خود را برای آزادی آن‌ها انجام می‌دهد.

وزیر کشور اوکراین در یک برنامه تلویزیونی گفت: «از طریق سرویس‌های اطلاعاتی درباره شرایط بازداشت، تغذیه و امکان آزادی آن‌ها مطلع می‌شویم.»

وی افزود: «همه ما می‌دانیم که آن‌ها در نهایت در کی‌یف خواهند بود و ما هر کاری که ممکن است برای آزادی آن‌ها انجام می‌دهیم.»

روسیه ماه مه اعلام کرد که حدود ۲ هزار اوکراینی پس از حدود دو ماه مقاومت در ماریوپل تسلیم شدند. 

 

سوئیس درخواست‌ آلمان و دانمارک برای انتقال تجهیزات جنگی سوئیسی به اوکراین را نپذیرفت

مقامات سوئیس روز جمعه ۱۳ خرداد تاکید کردند که این کشور در راستای اصل بی‌طرفی نظامی خود، اجازه نخواهد داد تجهیزات جنگی ساخت سوئیس از طریق کشورهای ثالث به اوکراین منتقل شود. 

بااین‌حال، اعلام شد سوئیس همچنان در زمینه تأمین قطعات و بسته‌های مونتاژ با شرکت‌های دفاعی اروپایی همکاری می‌کند.

این اظهارنظر سوئیس در حالی اعلام شد که این کشور درخواست‌هایی از آلمان و دانمارک مبنی بر انتقال تجهیزات جنگی سوئیسی به اوکراین دریافت کرده بود.

درخواست آلمان مربوط به حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰  گلوله ۳۵ میلی‌متری تولید سوئیس برای اسلحه‌های ضدهوایی خودکششی و نفربرهای زرهی است که در اصل از سوی دانمارک تهیه شده بود ولی پس از از رده خارج شدن در آلمان نگهداری شده بودند.

بر اساس «قانون مواد جنگی» سوئیس، اگر کشور دریافت‌کننده در یک درگیری مسلحانه بین‌المللی باشد، درخواست صادرات محصولات سوئیسی نمی‌تواند مورد تأیید این کشور قرار گیرد.

با این حال این قانون به شرکت‌های سوئیسی اجازه می‌دهد تا در زنجیره‌های بین‌المللی تولید صنایع دفاعی مشارکت داشته باشند.

 

ادامه درگیری‌ها در سیورودونتسک؛ روسیه نیروهای خود در این منطقه را تقویت کرد

درحالی‌که درگیری‌ها بین نیروهای روسیه و اوکراین در شهر سیورودونتسک تا روز شنبه ۱۴ خرداد ادامه دارد، نیروهای اوکراینی شب گذشته اعلام کردند که بخشی از شهر سیورودونتسک، هسته اصلی حمله روسیه برای تصرف منطقه شرقی دونباس را باز پس گرفته‌اند و احتمال می‌دهند بتوانند تا دو هفته آن را حفظ کنند.

سرگی گایدای، فرماندار استان لوهانسک روز جمعه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی ۲۰ درصد از اراضی از دست رفته در سیورودونتسک را پس گرفته‌اند. 

ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد روسیه نیروهای خود در این منطقه را تقویت کرده و از توپخانه برای انجام «عملیات تهاجمی» در شهر استفاده کرده است.

نیروهای روسی پس از تلاش‌های ناموفق برای پیشروی در شهر باخموت و همچنین قطع دسترسی آن ها به سیویرودونتسک، از این ناحیه عقب‌نشینی کردند.

توپخانه روسیه با آتش شدید بر سر شهر سیورودونتسک، این منطقه را مورد حمله قرار داد، اما فرماندار محلی شب گذشته اعلام کردند که توانسته‌اند جلوی پیشروی نیروهای روسی را بگیرند.

سرگی گایدای فرماندار لوهانسک روز جمعه گفت: «آنها (روس‌ها) نتوانستند منطقه را به طور کامل تصرف کنند. به‌محض اینکه مقدار زیادی سلاح دوربرد غربی به دستمان رسید، توپخانه آنها را به عقب راندیم.»

گایدی گفته بود که سربازان اوکراینی هنوز شهرک صنعتی در سیورودونتسک را در اختیار دارند، سناریویی که یادآور ماریوپل است، جایی که کارخانه فولاد آخرین پناهگاه این شهر بندری بود. 

اوضاع در لیسیچانسک، شهر دوقلوی سیورودونتسک که درست در آن‌سوی رودخانه قرار دارد، نیز به طور فزاینده‌ای وخیم توصیف می‌شود. 

شهردار این شهر گفت که حدود ۶۰ درصد زیرساخت‌ها و خانه‌ها ویران شده است، درحالی‌که اینترنت، شبکه‌های تلفن همراه و خدمات گاز نیز قطع است.

 

اتحادیه روزنامه‌نگاران اوکراین: ۳۲ روزنامه‌نگار در ۱۰۰ روز کشته شده‌اند

بر اثر تیراندازی روز جمعه ۱۳ خرداد به خودروی خبرنگاران در اوکراین دو خبرنگار مجروح و راننده آنها کشته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر ارموشنکو، عکاس و پاول کلیموف فیلمبردار هر دو از خبرگزاری رویترز، با خودرویی که نیروهای تحت حمایت روسیه در اختیار آنها قرار داده بودند به سمت شهر سیورودونتسک در حال حرکت بودند که مورد این حمله قرار گرفتند.

هویت راننده هنوز مشخص نیست؛ اما وی از سوی جدایی‌طلبانی که کنترل شهر را به دست گرفته بودند به رویترز معرفی شده بود.

کنترل جاده بین سیورودونتسک و شهر روبیژنه را که این حمله مرگبار در آن رخ داد، نیروهای روسی در دست دارند.

نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر با هدف تصرف استان لوهانسک به سیورودونتسک حمله کردند. 

اتحادیه روزنامه‌نگاران اوکراین روز پنجشنبه گفته بود که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین حداقل ۳۲ روزنامه‌نگار هنگام پوشش خبری کشته شده‌اند.

 

فرماندار لوهانسک: «سورودونتسک» سقوط نکرده است، زلنسکی: از جنگ پیروز بیرون می‌آییم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه ۳ ژوئن و در یکصدمین روز حمله روسیه به  کشورش گفت که اوکراین از این جنگ پیروز بیرون می‌آید، زیرا اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه مسکو را با تحریم تدریجی نفت تشدید کرده است.

مسکو که این روزها نیروهای خود را در منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز کرده است، می‌گوید که تا به امروز به برخی از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته است و عملیات نظامی‌ ارتش روسیه تا دست یازیدن به اهداف تعیین شده ادامه خواهد یافت.  

از زمانی که پوتین در ۲۴ فوریه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، ارتش روسیه مناطق جدید تحت کنترل خود در خاک اوکراین را سه برابر کرده است. روسیه با الحاق شبه جزیره کریمه و با کنترل اراضی شرق اوکراین در دونباس و نیز تصرف مناطق جدید در جنوب این کشور، اکنون نزدیک به ۱۲۵ هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین را در اشغال خود دارد.  

زلنسکی با این حال روز جمعه در ویدئویی که از خود در مقابل ساختمان ریاست‌جمهوری در کی‌یف و به همراه چند تن از نزدیکانش ضبط و در اینستاگرام منتشر کرد، گفت: «پیروزی از آن ما خواهد بود».

همزمان سرگئی گایدایی، فرماندار منطقه لوهانسک اعلام کرد که ارتش روسیه هنوز شهر «سورودونتسک» را تصرف نکرده و در آنجا در حال عقب‌نشینی است.

وی افزود که روس‌ها به طور کامل شهر را تصرف نکرده‌اند. و اگر قبلاً با تصرف حدود ۷۰درصد از شهر توسط روس‌ها وضعیت دشواری داشتیم، اما اکنون آنها ۲۰ درصد عقب رانده شده‌اند. 

 

ماکرون: به پوتین گفتم با حمله به اوکراین مرتکب یک خطای تاریخی شدی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید پوتین با حمله اوکراین مرتکب یک خطای تاریخی و اساسی شده و اکنون در دنیا منزوی شده است. 

آقای ماکرون در گفتگو با رسانه‌های فرانسه همچنین گفت: «من به خود پوتین گفتم که فکر می‌کنم او یک خطای تاریخی و اساسی برای مردم روسیه، برای خودش و هم همینطور برای تاریخ مرتکب شد.» 

رئیس جمهوری فرانسه همچنین احتمال سفر به کی‌یف در آینده نزدیک را رد نکرد. 

 

بایدن: به اوکراینی‌ها نمی‌گویم چه کاری را باید بکنند یا نکنند 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین، مذاکره، راه حلی ضروری است. 

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین باید برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح در منطقه بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند یا خیر، گفت: «سیاست ما این است که بدون نظر اوکراین هیچ تصمیمی در خصوص این کشور نگیریم. این سرزمین آنها است و من هم به آنها نمی‌گویم که چه کاری را انجام دهند و یا چه کاری را نباید انجام دهند.» 

در روزهای اخیر برخی از شخصیت‌های سیاسی برجسته در آمریکا از جمله هنری کیسینجر خواستار این شده بودند که اوکراین با پذیرش ضمیمه شدن بخشی از خاک این کشور به روسیه، زمینه را برای پایان جنگ و برقراری صلح فراهم کند. ایده‌ای که البته با انتقاد دولت اوکراین رو به رو شده است. 

 

پوتین: غلات اوکراین می‌تواند از طریق بلاروس صادر شود 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با تلویزیون روسیه با اشاره به اینکه بحران جهانی غذا بدتر خواهد شد، تاکید کرد که کشورهای جهان قصد دارند مسکو را به خاطر مشکلات جهانی غذا، مقصر معرفی کنند. 

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به اینکه بریتانیا و آمریکا کودهای شیمیایی روسیه را تحریم کرده‌اند، اظهار داشت که اوضاع از این هم بدتر خواهد شد. او در بخش دیگری از گفتگو ممنوعیت صادرات غلات از بنادر اوکراین را رد کرد و مدعی شد که تا زمانی که تحریم‌ها علیه روسیه برداشته شوند، بهترین راه برای صادرات غلات اوکراین، ارسال آن از طریق بلاروس است. 

رئیس جمهوری روسیه همچنین گزارش‌های مربوط به ممنوعیت صادرات روسیه را یک بلوف دانست و افزود: «کشورهای غربی سعی می‌کنند با مقصر دانستن روسیه برای مشکلات پیش آمده در بازار جهانی غذا، بر اشتباهات خود سرپوش بگذارند.» 

او همچنین با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه بلاروس گفت: «اگر می‌خواهید مشکلات صادرات غلات اوکراین را حل کنید، ساده‌ترین راه بلاروس است. هیچ کس هم جلوی آن را نمی‌گیرد اما برای این کار باید تحریم‌های بلاروس را لغو کنید.» 

 

لوکاشنکو: آماده گفت‌وگو در موضوع انتقال غله اوکراین از طریق بلاروس هستیم

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز جمعه گفت که مینسک آماده است تا درباره انتقال احتمالی غله اوکراین از طریق بلاروس با کمی «مصالحه» گفت‌وگو کند.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکننده‌های غلات در دنیا است اما از زمان تهاجم روسیه به خاک این کشور قادر به استفاده از بنادر دریای سیاه برای ارسال غله نیست. 

صادرات غلات اوکراین از طریق بلاروس یکی از گزینه‌های مذاکرات گسترده‌ای است که از سوی سازمان ملل رهبری می‌شود و هدف آن افزایش عرضه جهانی غلات با نزدیک شدن به بحران بزرگ غذایی است.

روزنامه بلاروس تودی به نقل از لوکاشنکو نوشته است: «خب ما می‌توانیم صحبت کنیم. مشکلی نداریم. آن [غله] را از طریق بلاروس منتقل کنید اما باید مصالحه وجود داشته باشد.»

 

لهستان جمع‌آوری هیزم از جنگل‌ها را مجاز اعلام کرد

مقامات لهستان روز جمعه ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) به شهروندان این کشور گفته‌اند که می‌توانند با توجه به افزایش قیمت انرژی، از هیزم جنگل‌ها برای گرم نگه داشتن خانه‌های خود استفاده کنند.

دولت ورشو اعلام کرده است که اقداماتی را به منظور تسهیل جمع‌آوری هیزم برای مردم انجام خواهد داد تا از فشار ناشی از افزایش ناگهانی قبوض انرژی و کمبود زغال‌سنگ بکاهد.

ادوارد سیارکا، معاون وزیر آب و هوا و انرژی لهستان، در این باره گفت: «با در نظر گرفتن رضایت جنگلبانان، جمع‌آوری شاخه‌های درختان برای سوخت بلامانع است.»

مخالفان حزب حاکم «قانون و عدالت» می‌گویند چنین توصیه‌هایی نشان می‌دهد که این حزب تسلط خود بر اقتصاد این کشور را از دست داده است. تورم در لهستان طی هفته‌های اخیر به ۱۴ درصد رسیده و قیمت سوخت تا ۸ زلوتی (معادل ۱.۸۷ دلار) در هر لیتر بالا رفته است. متوسط دستمزد ماهانه در لهستان حدود ۷۱۱۰ زلوتی (معادل ۱۸۰۰ دلار) است.

میخال گزووسکی، سخنگوی سازمان ملی جنگل‌های لهستان، به کسانی که می‌خواهند هیزم جمع‌آوری کنند یادآور شد که ابتدا باید از واحد جنگلبانی محلی مجوز بگیرند.

وی که در گفتگو با کانال تلویزیونی محلی پل‌ست حضور یافته بود گفت: «حتی یک تماس تلفنی هم کافی است.» با این حال او افزود که مردم فقط می‌توانند چوبی که از قبل روی زمین افتاده است بردارند و نمی‌توانند درختان را قطع کنند.

دولت ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر، تهاجم روسیه به اوکراین را در افزایش تورم مقصر می‌داند و آن را اصطلاحا «پوتینورم» ( Putinflacja)، ترکیبی از دو کلمه پوتین و تورم، می‌خواند.

منتقدان با این همه می‌گویند که جنگ تنها تا حدی در به وجود آمدن وضعیت فعلی مقصر است. آن‌ها استدلال می‌کنند که هزینه‌های خانوارها در هفت سال اخیر که حزب قانون و عدالت قدرت را در دست داشته افزایش نشان داده است.

دونالد توسک، رهبر اپوزیسیون «پلتفرم مدنی» لهستان، روز جمعه گفت: «همه ما به جمع‌آوری شاخ‌و‌برگ خواهیم پرداخت چرا که به نظر می‌رسد این جدیدترین فکر بکر حزب قانون و عدالت برای جلوگیری از فقر در لهستان است.»

هیزم، به عنوان محصول جانبی قطع درختان در جنگل‌های دولتی، مدت‌هاست که به موسسات و افراد فروخته می‌شود. با این حال طبق قوانین جدید فروش آن به افراد در اولویت خواهند بود. آژانس جنگلداری لهستان نیز مقدار چوب موجود خود را افزایش داده است.

در نتیجه جنگ در اوکراین، واردات چوب لهستان از روسیه و بلاروس به طور کامل متوقف شده و واردات چوب از اوکراین نیز تا حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

حزب قانون و عدالت گفته است که به دنبال راه‌هایی برای کم کردن بحران انرژی است و اعلام کرده که هشت کشتی حامل بیش از ۷۰۰ هزار تن زغال سنگ در راه لهستان هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.