اوکراین یکی از بزرگترین صادرکننده‌های غلات در دنیا است اما از زمان تهاجم روسیه به خاک این کشور قادر به استفاده از بنادر دریای سیاه برای ارسال غله نیست.

به گزارش جماران، در حالی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وارد صدمین روز خود شد که ایالات متحده‌ آمریکا و اروپا به‌طور مرتب بر میزان تحریم‌ها علیه این کشور اضافه می‌کنند اما مسکو همچنان به پیشروی خود در خاک اوکراین ادامه می‌دهد با این حال مقامات نظامی انگلیس می‌گویند که روسیه به هیچ یک از اهداف راهبردی اولیه خود در اوکراین نرسیده است.

به گزارش یورونیوز، این جنگ که به‌عنوان بدترین تهاجم نظامی در اروپا در دهه‌های اخیر شناخته می‌شود باعث آوارگی میلیون‌ها نفر شده است. ده‌ها هزار غیرنظامی و نظامی در آن کشته شده‌اند و ویرانی کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پل‌ها، مدارس و منازل مسکونی را در پی داشته است.

روسیه تاکنون بخش‌های زیادی از اراضی اطراف شبه‌ جزیره کریمه را که مسکو هشت سال پیش به خاک خود ضمیمه کرده بود، تصرف کرده است.

این کشور همچنین توانسته است راه اوکراین را به‌طور کامل به دریای آزوف قطع کند و سرانجام پس از یک محاصره سه ماهه، کنترل کامل بندر کلیدی ماریوپل را به دست آورد.

 

آخرین خبر‌ها، تحولات و رویدادهای 

 

لوکاشنکو: آماده گفت‌وگو در موضوع انتقال غله اوکراین از طریق بلاروس هستیم

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز جمعه گفت که مینسک آماده است تا درباره انتقال احتمالی غله اوکراین از طریق بلاروس با کمی «مصالحه» گفت‌وگو کند.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکننده‌های غلات در دنیا است اما از زمان تهاجم روسیه به خاک این کشور قادر به استفاده از بنادر دریای سیاه برای ارسال غله نیست. 

صادرات غلات اوکراین از طریق بلاروس یکی از گزینه‌های مذاکرات گسترده‌ای است که از سوی سازمان ملل رهبری می‌شود و هدف آن افزایش عرضه جهانی غلات با نزدیک شدن به بحران بزرگ غذایی است.

روزنامه بلاروس تودی به نقل از لوکاشنکو نوشته است: «خب ما می‌توانیم صحبت کنیم. مشکلی نداریم. آن [غله] را از طریق بلاروس منتقل کنید اما باید مصالحه وجود داشته باشد.»

 

اولین نخست وزیر ولادیمیر پوتین از روسیه خارج شده است

میخائیل کاسیانوف، اولین نخست وزیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در زمانی که درباره جنگ در اوکراین صحبت می‌کرد گفت که در خارج از کشور است. 

او در پیامی به خبرگزاری فرانسه نوشت: «امیدوارم برای مدت کوتاهی باشد.»

وی نخواست دلایل، تاریخ عزیمت و محل حضورش را فاش کند. 

کاسیانوف ۶۴ ساله به‌طور علنی مخالفت خود با جنگ در اوکراین را اعلام کرده است. او عضو یک «کمیته ضد جنگ» است که از سوی چندین مخالف روس در تبعید ایجاد شده است. 

 

روسیه روسای رسانه‌های آمریکایی در مسکو را فرا می‌خواند

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسئولان رسانه‌های آمریکایی در مسکو را به نشستی فرا می‌خواند تا آن‌ها را از اقداماتی در پاسخ به محدودیت‌های آمریکا علیه رسانه‌های روس آگاه کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «اگر فعالیت رسانه‌های روس در ایالات متحده آمریکا عادی نشود، سخت‌ترین اقدامات ناگزیر را به‌دنبال خواهد داشت.»

نشست وزارت امور خارجه روسیه با مسئولان رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه آینده برگزار می‌شود. 

 

رئیس پارلمان اوکراین با صدراعظم آلمان دیدار کرد

رئیس پارلمان اوکراین با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان دیدار کرد و در جلسه پارلمان آلمان در برلین شرکت کرد. 

روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین پیش از دیدار با شولتس گفت که می‌خواهد صدراعظم آلمان را به کی‌یف برای سخنرانی مقابل قانون گذاران اوکراینی دعوت کند. 

شولتس از زمان آغاز جنگ اوکراین از این کشور دیدار نکرده است گرچه برخی از وزرای آلمانی راهی اوکراین شده‌اند. 

 

اتحادیه اروپا به‌طور رسمی تحریم نفت روسیه را نهایی کرد

اتحادیه اروپا روز جمعه به‌طور رسمی تحریم نفت روسیه و سایر تحریم‌ها را که بانک‌های این کشور را هدف قرار می‌دهد، تصویب کرد. 

طبق این مصوبه نفت خام روسیه طی شش ماه و سایر فراورده‌های نفتی پالایش شده این کشور طی هشت ماه از بازار خارج خواهند شد. 

اتحادیه اروپا اعلام کرد که تنها «یک استثنای موقت» برای کشورهای محصور در خشکی مانند مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی وجود خواهد داشت. 

رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند که این اقدام به این معنی است که از حدود ۹۰ درصد صادرات نفت روسیه به اروپا تا پایان سال جلوگیری خواهد شد. اتحادیه اروپا حدود ۲۵ درصد نفت خود را از روسیه تامین می‌کرد. 

 

سفیر اوکراین: ترکیه غلاتی را که روسیه از ما دزدیده، خریداری کرده است

سفیر اوکراین در آنکارا، ترکیه را متهم کرد که غلات این کشور را که از سوی روسیه دزدیده شده، خریداری کرده است. 

طبق گزارش رویترز، سفیر کی‌یف در آنکارا روز جمعه گفت که ترکیه از جمله کشورهایی است که گندمی را که روسیه از اوکراین «دزدیده» خریداری کرده است. 

واسیل بودنار همچنین به خبرنگاران گفت که از مقامات ترکیه و اینترپل کمک گرفته است تا بفهمد چه کسی در حمل و نقل غلات از  آب‌های ترکیه دست داشته‌ است. 

در همین حال، ترکیه اعلام کرد که میانجی ایجاد کریدوری برای انتقال غلات از اوکراین به بازارهای جهانی شده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه اعلام کرد که دیپلماسی فعال این کشور در جنگ اوکراین مثمر ثمر بوده و آنکارا به زودی میزبان نمایندگان کی‌یف و مسکو خواهد بود تا در مورد ایجاد گذرگاهی امن در دریای سیاه برای کشتی‌های حامل غلات اوکراینی گفتگو کنند.

انتقال غلات از بنادر اوکراین به بازارهای جهانی در پی حمله نظامی روسیه به این کشور متوقف شده است.

بنا به گزارش‌ها، سازمان ملل متحد در کنار ترکیه، گفتگوها میان دو کشور در حال جنگ را برای از سر گرفته شدن انتقال غلات از بنادر اوکراین هماهنگ خواهد کرد.

پیشتر روسیه اعلام کرده بود که آماده است در ازای لغو برخی تحریم‌ها به کشتی‌های تجاری اجازه دهد تا مواد غذایی اوکراینی را به سایر نقاط جهان منتقل کنند.

به نظر برخی از تحلیلگران سیاسی، توافق بر سر انتقال غلات از اوکراین به بازارهای جهانی «یک موفقیت بزرگ» برای سیاست خارجی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است. به گفته این گروه از تحلیلگران، ترکیه از زمان آغاز جنگ اوکراین، بی‌طرفی خود را حفظ کرده است.

بر اساس برخی برآوردها، در حال حاضر بیست میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین ذخیره شده‌اند که امکان انتقال آن‌ها به بازارهای جهانی وجود ندارد.

اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات در جهان است که نیاز بسیاری از کشورها را تأمین می‌کند. بنابراین جنگ اوکراین می‌تواند امنیت غذایی جهانی را با خطر مواجه سازد.

دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد پیشتر نسبت به خطر قحطی و مرگ میلیون‌ها انسان به دلیل ناتوانی در انتقال غلات ذخیره شده از بنادر اوکراین هشدار داده بود.

 

سازمان ملل: جنگ در اوکراین برنده‌ای نخواهد داشت

امین عوض، هماهنگ‌کننده سازمان‌ملل متحد برای بحران اوکراین در صدمین روز تهاجم روسیه گفت که این جنگ برنده‌ای نخواهد داشت. 

وی در بیانیه‌ای افزود: «این جنگ هیچ برنده‌ای ندارد و نخواهد داشت. ما به صلح نیاز داریم. جنگ باید پایان یابد.»

وی تصریح کرد که در کمتر از سه ماه، نزدیک به ۱۴ میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند که اکثریت آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

 

فن‌درلاین: شجاعت اوکراینی‌ها تحسین‌برانگیز است

اورزولا فن‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در صدمین روز حمله روسیه به اوکراین گفت که اتحادیه اروپا در کنار اوکراین می‌ایستد.

وی در توییتی گفت: «۱۰۰ روز پیش روسیه جنگ غیرقابل توجیه خود را علیه اوکراین به راه انداخت. شجاعت اوکراینی‌ها باعث احترام و تحسین ما می‌شود. اتحادیه اروپا در کنار اوکراین است.»

وی تاکید کرد: «امروز در پاریس با امانوئل ماکرون درباره حمایت فعلی و آینده اتحادیه اروپا از این کشور بحث خواهیم کرد.»

 

آمریکا: از انجام طیف گسترده تحقیقات بین‌المللی درباره جنایت‌های روسیه در اوکراین حمایت می‌کنیم

ایالات متحده آمریکا و متحدانش متعهد شدند تا روسیه را در قبال جنایات ارتکابی نیروهایش در اوکراین بازخواست کنند. 

عذرا ضیا، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که در حدود ۱۰۰ روز جهان شاهد بمباران زایشگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، ساختمان‌های مسکونی از سوی نیروهای روسیه بوده است و حتی دوچرخه‌سوارها در خیابان کشته شده‌اند.

وی تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا با متحدانش برای حمایت از طیف گسترده‌ای تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات در اوکراین کار می‌کند. 

 

رزمایش روسیه در اقیانوس آرام

خبرگزاری دولتی روسیه، تاس روز جمعه به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داد که مسکو با بیش از ۴۰ ناو و ۲۰ هواپیما مجموعه‌ای از رزمایش‌های یک هفته‌ای را در اقیانوس آرام آغاز کرده است.

طبق این گزارش، این رزمایش‌ها قرار است تا ۱۰ ژوئن ادامه داشته باشد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.