جو بایدن اعلام کرد که آمریکا تصمیم دار سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای را برای استفاده در جنگ با روسیه به اوکراین بفرستند.

به گزارش جماران، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مقاله‌ای با عنوان «بایدها و نبایدهای آمریکا در اوکراین» برای نیویورک تایمز اعلام کرد که تصمیم دارند سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای را برای استفاده در جنگ با روسیه به اوکراین بفرستند.

وی با اشاره به اینکه وارد چهارمین ماه جنگ روسیه و اوکراین شده اند، گفت: مردم اوکراین روسیه را غافلگیر کردند و با فداکاری، صلابت و موفقیت خود در جبهه به تمام جهان الهام بخشیدند.

بایدن با اشاره به اینکه کشورهای دیگر هم به اوکراین کمک‌های نظامی، بشردوستانه و مالی ارائه کردند، درباره مواضع آمریکا در قبال این جنگ گفت: همانطور که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: در پایان این جنگ، دموکراسی پیروز خواهد شد.

وی با بیان اینکه آنها به تقویت جناح شرقی ناتو ادامه خواهند داد، گفت: من همچنین از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو استقبال می‌کنم. این اقدام امنیت کل ایالات متحده و ترنس- آتلانتیک را بیشتر افزایش می‌دهد.

بایدن تصریح کرد که ما به دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیستیم. به همان اندازه که با آقای پوتین مخالفیم و اقدامات او را نادرس‌ می‌دانیم، ایالات متحده برای سرنگونی او تلاش نخواهد کرد. مگر اینکه حمله ای علیه ایالات متحده یا متحدانش صورت گیرد. ما در (جنگ روسیه و اوکراین) شرکت نخواهیم کرد. از اوکراین برای حمله به خارج از مرزهایش حمایت یا کمک نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه اصل او در کل این روند «هیچ چیز درباره اوکراین بدون اوکراین» بود، اظهار داشت که به هیچ وجه کی‌یف را مجبور به دادن امتیاز در خاک خود نخواهد کرد.

بایدن با بیان اینکه مذاکرات روسیه و اوکراین به دلیل «پشت کردن روسیه به دموکراسی» نمی‌تواند ادامه پیدا کند، گفت: ایالات متحده به حمایت از اوکراین در مذاکرات ادامه خواهد داد.

بایدن با بیان اینکه تیراندازی به زایشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و آواره شدن میلیون‌ها نفر در اوکراین یک مسئله اخلاقی است، گفت که با زنان و کودکان در لهستان دیدار کرده است.

بایدن با اشاره به اینکه بسیاری از مردم جهان از استفاده از تسلیحات هسته‌ای نگران هستند، افزود: در حال حاضر ما هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه روسیه قصد استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین را دارد نمی بینیم، اما لفاظی روسیه در این زمینه خطرناک و غیرمسئولانه است. استفاده از سلاح های هسته‌ای در هر اندازه در این درگیری یا هر جای دیگری در جهان کاملاً غیرقابل قبول است و عواقب آن بسیار سنگین خواهد بود.

بایدن با بیان اینکه مردم آمریکا همچنان در کنار مردم اوکراین خواهند بود، خاطرنشان کرد که پوتین انتظار چنین وحدتی را نداشت و او اشتباه می‌کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده سیستم‌های موشکی و مهمات پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تا نظامیان این کشور بتوانند اهداف اصلی را در میادین نبرد با دقت بیشتری مورد هدف قرار دهند.

رئیس کاخ سفید همچنین تاکید کرد که واشنگتن از این طریق قصد دارد به کی‌یف امکان دهد تا «موقعیت مستحکم‌تری در میز مذاکره» با روسیه داشته باشد.

یک مسئول بلند پایه کاخ سفید نیر در این خصوص به خبرنگاران گفت که ایالت متحده به زودی یک سیستم راکت‌انداز توپخانه‌ای با تحرک بالا موسوم به هیمارس را که از قابلیت نصب روی خودروهای سبک زرهی برخوردار است در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد. 

در واکنش به این اقدام آمریکا، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت که دادن این سامانه های موشکی به اوکراین خطر برخورد مستقیم روسیه و آمریکا را افزایش می دهد.

ریابکوف تأکید کرد که آمریکا هیچ کاری برای ایجاد راه حل برای بحران اوکراین انجام نمی دهد.

وی تصریح کرد که حمایت نظامی آمریکا از کی یف در این جنگ بی سابقه و خطرناک است.

 

 دیگر تحولات

 

 

صادرات گاز روسیه طی چهار ماه گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته است

گازپروم، غول انرژی روسیه روز چهارشنبه از کاهش ۲۷.۶ درصدی صادرات گاز این کشور طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل خبر داد.

تحریم‌ها و تبعات ناشی از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین دلیل عمده کاهش صادرات گازی این کشور در مدت یاد شده بوده است.

در گزارش شرکت گازپروم که در پیام‌رسان تلگرام منتشر شده آمده است: صادرات به کشورهای خارجی دورتر (بدون احتساب کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) بالغ بر ۶۱ میلیارد متر مکعب یا به عبارتی ۲۷.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ کم‌تر بوده است.

 

پاپ فرانسیس: گندم نمی‌تواند «سلاح جنگی» باشد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنانی خواستار حذف موانع موجود بر سر راه صادرات گندم و غلات تولید شده در اوکراین به دیگر نقاط جهان شد.

از دید رهبر کاتولیک‌های جهان غلات نمی‌توانند به عنوان یک  «سلاح جنگی» مورد استفاده قرار گیرند. این سخنان در حالی بیان می‌شود که اشغال و یا محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه از سوی ارتش روسیه صادرات گندم و غلات از این کشور به دیگر نقاط جهان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

این مسئله سبب شده تا برخی کشورها از جمله کشورهای فقیرتر که وابستگی زیادی به صادرات محصولات اوکراین دارند با کمبود و گرانی غلات و مواد اولیه غذایی روبرو شوند.

 

سوئیس درخواست دانمارک برای ارسال خودروهای زرهی به اوکراین را وتو کرد

تلویزیون سوئیس روز چهارشنبه گزارش داد که دولت سوئیس درخواست دانمارک برای ارسال نفربرهای زرهی خریداری شده از ژنو برای ارسال به اوکراین را رد کرده است.

رد این درخواست از سوی سوئیس به دلیل سیاست بی طرفی این کشور صورت گرفته که ارائه سلاح به مناطق درگیری را منع می‌کند

سوئیس به عنوان کشوری بی طرف از خریداران خارجی تسلیحات خود می‌خواهد برای ارسال مجدد آنها به دیگر کشورها درخواست مجوز کنند.

 

تبعات جنگ اوکراین؛ همه‌پرسی در دانمارک برای پیوستن به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا

دانمارک در پی تاثیرات «دومینو‌ وار» تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین با برپایی یک همه‌پرسی در صدد فراهم کردن زمینه پیوستن به سیاست‌های دفاعی اتحادیه اروپا است.

این همه‌پرسی در حالی برگزار می‌شود که بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده «آری»، گزینه مورد علاقه حدود ۴ میلیون و سیصد هزار شهروند فراخوانده شده برای شرکت در این همه پرسی است.

با این حال پس از ۳۰ سال امتناع از پیوستن به سیاست‌های دفاعی اتحادیه اروپا همچنان تردید‌هایی نسبت به اقبال شهروندان به این امر در کشوری که عادت به «نه گفتن» در همه‌پرسی‌های مرتبط با اروپا بسیار معمول است، وجود دارد.

 

اوکراین از کشته شدن نزدیک به ۳۱ هزار سرباز روس خبر داد

وزارت کشور اوکراین چهارشنبه اول ژوئن در تازه‌ترین گزارشی که از میزان تلفات نیروهای مهاجم در جنگ علیه این کشور منتشر کرده است از کشته شدن ۳۰ هزار و هفتصد سرباز روس خبر داد.

در این گزارش که هر از گاهی به روز رسانی‌ می‌شود به شمار تلفات وارده به نیروهای ارتش اوکراین در طول تهاجم نظامی روسیه علیه این کشور اشاره‌ای نشده است.

وزارت کشور اوکراین همچنین مدعی شده که از زمان آغاز جنگ تاکنون ۱۳۶۱ تانک و نزدیک به ۲ هزار و سیصد خودرو نظامی ارتش روسیه منهدم شده است.

 

گازپروم روسیه صادرات گاز به شل آلمان و بزرگترین شرکت انرژی دانمارک را قطع می‌کند

راشاتودی، رسانه دولتی روسیه اعلام کرد که گازپروم صادرات گاز را به کمپانی شل آلمان و اورستد، بزرگترین شرکت انرژی دانمارک متوقف می‌کند. 

به‌گفته راشاتودی دلیل این اقدام امتناع این دو شرکت از پرداخت پول گاز به روبل است. 

در بیانیه‌ای که گازپروم روسیه منتشر کرده آماده است: «از آن جایی که شرکت اورستد تا پایان روز کاری ۳۱ مه بهای گاز دریافتی ماه آوریل را پرداخت نکرده است، فروش گاز به این شرکت متوقف می‌شود.»

بیش از دو سوم گاز مصرفی در دانمارک از این طریق تامین می‌شود.

شرکت شل اروپا نیز سالانه ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز از شرکت گازپروم روسیه برای آلمان خریداری می‌کرد. 

روسیه در اوج جنگ اوکراین از کشورهای «غیردوست» که مسکو را تحریم کرده‌اند خواسته است تا خرید گاز را به روبل و با مکانیسم جدید انجام دهد. 

بر اساس این مکانیسم، خریداران باید حسابی نزد بانک گازپروم باز کنند و بهای گاز را به ارز انتخابی خودشان به این حساب واریز نمایند، این بانک نیز ارز واریز شده را به روبل تبدیل و آن را به حساب گازپروم واریز می‌کند. 

 

زلنسکی حملات روسیه به سیورودونتسک را «دیوانه‌وار» خواند

در حالی آخرین خبرهای حکایت از پیش‌روی نیروهای ارتش روسیه در استان لوهانسک و تسلط این نیروها بر بخش بزرگی از شهر سیورودونتسک در این استان دارد، رئیس جمهوری اوکراین حملات اخیر نظامیان تحت امر ولادیمیر پوتین در مناطق شرقی را «دیوانه‌وار» توصیف کرده است.

ولودیمیر زلنسکی سه‌شنبه شب در پیامی ویدیویی خطاب به شهروندان کشورش گفت: «با توجه به وجود محصولات شیمیایی در مقیاس بزرگ در سیورودونتسک، حملات ارتش روسیه در این شهر که با بمباران‌های هوایی بی‌رویه همراه شده، دیوانه‌وار است». 

وی در عین حال افزود: «اما در نود و هفتمین روز از چنین جنگی دست زدن به هرگونه اقدام جنون آمیز برای ارتش روسیه، برای فرماندهان روس و سربازان ارتش این کشور دیگر جای تعجب ندارد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.