تعداد تلفات اوکراینی‌ها در جنگ با روسیه به طور روزانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کشته است.

به گزاش جماران،  مشاور نظامی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین  اعلام کرد که از زمان حمله روسیه به این کشور حدود ۱۰ هزار سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.

اولکسی آرستویچ در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست گفت که تعداد تلفات اوکراینی‌ها در این جنگ به طور روزانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کشته است. 

مقامات اوکراین اعلام کردند که از آغاز تهاجم روسیه به این کشور نزدیک به ۸۰۰ کودک کشته یا زخمی شده‌اند.

طبق بیانیه دفتر دادستانی کل اوکراین دست کم ۲۸۷ کودک در پی فعالیت‌های نظامی جان خود را از دست داده‌اند و دست کم ۴۹۲ کودک دیگر مجروح شده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است که این ارقام نهایی نیستند. 

 

 تحولات جدید

 

تحویل تسلیحات سنگین محور گفت‌وگوی مقامات لهستانی و اوکراینی

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت که روز شنبه با همتای لهستانی خود درباره تحویل تسلیحات سنگین و هفتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت‌وگو کرده است.

او در توییتی نوشت که با وزیر خارجه لیتوانی نیز درباره رفع محاصره صادرات مواد غذایی اوکراین صحبت کرده است. 

 

 

زلنسکی خواستار پایان محاصره بنادر دریای سیاه شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه خواستار اعمال فشار بین‌المللی برای پایان دادن به محاصره بنادر دریای سیاه از سوی روسیه شد. 

در صورتیکه این بنادر از محاصره خارج شوند امکان صادرات برای جلوگیری از بحران غذایی جهانی فراهم می‌شود. 

زلنسکی گفت: «اگر صادرات اوکراین از سر گرفته نشود جهان با بحران شدید غذایی روبرو می‌شود.»

اوکراین قبل از تهاجم روسیه بزرگترین تولیدکننده روغن آفتابگردان در جهان و یکی از صادرکنندگان اصلی گندم بود. 

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از دیدار با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در کی‌یف طی نشست خبری مشترک با اشاره به روند عضویت کشورش در اتحادیه اروپا گفت: پروژه اروپا بدون اوکراین قطعا کامل نخواهد بود.

زلنسکی با بیان اینکه رهبری رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا برای آنها بسیار اهمیت دارد، افزود: معتقدم که در آینده نزدیک با شما در سطح جدیدی از روابط بین اوکراین و اتحادیه اروپا ارتباط برقرار خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیش از این نیز در تاریخ 8 آوریل سال جاری با سفر به کی‌یف با زلنسکی دیدار کرده بود.

انتظار می‌رود کمیسیون اتحادیه اروپا ارزیابی خود از درخواست عضویت اوکراین را در 17 ژوئن اعلام کند.

 

 

پراگ از مرگ یک شهروند جمهوری چک در شرق اوکراین خبر داد

وزیر امور خارجه جمهوری چک روز شنبه گفت که یک تبعه چک در شرق اوکراین تحت اشغال روسیه کشته شده است. 

وی پس از دیدار با همتای ترک خود به خبرنگاران گفت: «جسد این مرد باید فردا به منطقه خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین منتقل شود.»

یکی از رسانه‌های چک فرد کشته شده را یک جنگجوی داوطلب معرفی کرد. او دومین قربانی اهل جمهوری چک در جنگی است که روسیه آن را در ۲۴ فوریه آغاز کرد. 

 

رهبران آلمان فرانسه و ایتالیا به زودی به کی‌یف سفر می‌کنند

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ‌کی‌یف است. رئیس جمهور فرانسه و نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این سفر شولتس را همراهی خواهند کرد. سه رهبر اروپایی احتمالا پیش از اجلاس جی۷ با زلنسکی دیدار خواهند داشت.

بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه برای ابراز همبستگی به کی‌یف سفر کرده‌اند، اما اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تا کنون چنین کاری نکرده است و اکنون رسانه‌های آلمان از سفر قریب‌الوقوع شولتس به کی‌یف گزارش می‌دهند

روزنامه "بیلد آم زونتاگ" روز یکشنبه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) نوشت اولاف شولتس قصد دارد پیش از اجلاس گروه هفت در اواخر ژوئن به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کند. این روزنامه به نقل از محافل دولت فرانسه و اوکراین گزارش داده است که صدراعظم به همراه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، در حال برنامه‌ریزی این سفر هستند. قصد آنان اعلام همبستگی با اوکراین است. 

سخنگوی دولت آلمان تا کنون گزارش سفر قریب‌الوقوع شولتس به کی‌یف را تائید نکرده است.

شولتس اخیرا  گفته است که تنها در صورتی به اوکراین سفر خواهد کرد که موارد خاصی برای گفتگو وجود داشته باشد.

برخلاف بسیاری دیگر از سیاستمداران ارشد اروپایی، صدراعظم از زمان آغاز جنگ از سفر به کی‌یف به دلیل عدم دعوت از فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان توسط دولت اوکراین امتناع کرده بود و این موضوع انتقادهای بین‌المللی را برانگیخت.

شولتس در آن‌زمان در بیانی انتقاد‌آمیز، رفتار و تصمیم اوکراین  در مخالفت با سفر اشتاین مایر را مانعی برای سفر خود توصیف کرده بود و گفت که با توجه به این وضعیت دلیلی نمی‌بیند به اوکراین برود.

اشتاین مایر قرار بود نیمه ماه آوریل به همراه روسای جمهوری لهستان، لتونی، استونی و لیتوانی به کی‌یف سفر کند. این سفر اما کوتاه زمانی پیش از انجام از سوی کی‌یف لغو شد. مقامات اوکراین دلیل این اقدام خود را سیاست اشتاین مایر در مماشات با روسیه در زمانی که او وزیر امور خارجه آلمان بود عنوان کردند.

روزنامه بیلد آم زونتاگ نوشته است که این مشکل اکنون حل شده است.

اوکراین امیدوار است که اتحادیه اروپا در اجلاس دو روزه سران این اتحادیه در ۲۳ و ۲۴ ژوئن این کشور را به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا اعلام کند. قرار است این اجلاس پیش از نشست سران کشورهای گروه هفت در ۲۶ و ۲۷ ژوئن برگزار شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد هفته آینده توصیه خود را در این مورد ارائه کند به همین دلیل اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز شنبه ۱۱ ژوئن به کی‌یف سفر کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا برای دومین بار از زمان آغاز جنگ به کی‌یف سفر کرده و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.

رئیس کمیسیون اروپا هدف از این سفر را "همکاری بر سر موارد لازم" برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اعلام کرده است. 

 

 

 

نخستین گذرنامه‌های روس میان ساکنان خرسون اوکراین توزیع شد

مسکو روز شنبه نخستین گذرنامه‌های روسیه را در اختاز ساکنان شهر خرسون اوکراین قرار داد. 

به‌گفته خبرگزاری تاس روسیه در مراسمی که روز شنبه برگزار شد ۲۳ نفر از ساکنان خرسون گذرنامه‌های روسیه را دریافت کردند. 

این شهر پیش از این توسط نیروهای روسیه اوکراین شد. 

 

فن در لاین برای گفتگو درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا وارد کی‌یف شد

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه برای دیدار با مقامات اوکراین و گفتگو درباره «مسیر عضویت» این کشور در اتحادیه اروپا وارد کی‌یف شد.

وی که برای دومین بار از آغاز حمله روسیه به اوکراین سفر می‌کند قرار است با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور گفتگو کند. 

رئیس کمیسیون اروپا هدف از این سفر را «همکاری بر سر موارد لازم» برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا خواند. 

مقامات اروپایی قرار است هفته آینده درباره شرایط اوکراین برای عضویت در اتحادیه گفتگو کنند. 

همچنین مقامات کشورهای اروپایی روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن در نشست خود پرونده الحاق اوکراین را بررسی خواهند کرد. 

 

جنگ اوکراین باعث گرانی بنزین در آمریکا

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تأکید کرد که افزایش قیمت بنزین و تورم در ایالات متحده آمریکا در نتیجه کمک واشنگتن به اوکراین بوده و کمک به کی‌یف برای غرب و ناتو هزینه خواهد داشت.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا می‌گوید که افزایش بی‌شمار قیمت بنزین و تورم در ایالات متحده آمریکا، محصول جانبی کمک به مقام‌های کی‌یف است.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز گذشته (شنبه) به وقت محلی در مراسم استقبال از کمیته ملی دموکرات‌ها در خصوص افزایش تورم و قیمت بنزین گفت: «و محصول جانبی-و من در آن زمان که تصمیم گرفتیم به اوکراین کمک‌ کنیم گفتم. نکته ای که من به آن اشاره کردم این بود که برای ما نیز هزینه خواهد داشت».

وی ادامه داد: «برای کشورهای غربی نیز هزینه خواهد داشت. برای ناتو نیز هزینه خواهد داشت. برای کشورهای اروپایی و ما نیز هزینه خواهد داشت زیرا می‌د انید که چه اتفاقی قرار بود بیافتد: هزینه بنزین و نفت بالا می‌رود و هزینه غذا نیز بالا می‌رود و ما قصد داریم تا قیمت بنزین را پایین آوریم و از بالا رفتن سریع آن جلوگیری کنم».

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص اقداماتی که در جهت جلوگیری از افزایش قیمت نفت انجام داده است، گفت: «من توانستم روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت آزاد کنم و متحدانمان را متقاعد کنم که 240 میلیون بشکه دیگر در روز تولید کنند - 240 میلیون بشکه، به طوری که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کرد».

بایدن در ادامه افزود، با این وجود، «ما برای مدتی با این تورم زندگی خواهیم کرد. این تورم به تدریج کاهش خواهد یافت، اما برای مدتی با آن زندگی خواهیم کرد».

از طرف دیگر، بایدن روز جمعه هفته گذشته تصریح کرده بود که روز جمعه، بایدن گفت که تأثیرات عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین مقصر افزایش قیمت غذا و گاز در ایالات متحده و سایر نقاط جهان است.

افزایش سرسام‌آور قیمت بنزین تا حد زیادی بر محبوبیت بایدن در بحث اقتصادی تأثیر منفی گذاشته است و بایدن در تمامی این مدت تلاش کرده است تا روسیه را مقصر افزایش قیمت بنزین جلوه دهد.

وبگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی با اشاره به افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده آمریکا گزارش کرد که قیمت‌های سرسام‌آور بنزین به یک مشکل فاحش برای کاخ سفید تبدیل شده است که هیچ راه‌حل شفاف و فوری برای آن وجود ندارد.

«داگ هی» استراتژیست جمهوری‌خواه، استدلال می‌‌کند که دولت بایدن واکنش ضعیفی به تورم داشته است که همین امر به کاهش میزان محبوبیت وی در بخش اقتصاد کمک کرده است.

وی تصریح کرد: «به نظر می‌رسد در مورد برخی از این موضوعات، فقط شانه‌ بالا انداختن وجود دارد و به همین دلیل است که می‌بینید، به‌طور قاطع، مدیریت اقتصاد بایدن بسیار نامحبوب است».

داگ هی ادامه داد: «بدیهی است که آن‌چه در اوکراین اتفاق افتاده است، باعث افزایش ناگهانی (قیمت بنزین) شده است و هیچ اشکالی وجود ندارد که درباره آن صحبت کنیم اما به نظر می‌رسد که هرماهی که تورم در دوران ریاست‌جمهوری بایدن افزایش یافته است، کل دلیل این افزایش را به گردن مسئله اوکراین می‌اندازند».

 

انگلیس: ارتش روسیه از موشک‌های ۶۰ سال پیش استفاده می‌کند

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین گزارش خود گفته است شمار موشک‌های مدرن روسیه کاهش یافته است. ارتش روسیه اکنون از موشک‌های ضد کشتی ۶۰ سال پیش زمان شوروی استفاده می‌کند که هنگام حمله به اهداف زمینی بسیار نادقیق هستند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع بریتانیا از ماه آوریل، بمب افکن‌های روسی احتمالا ده‌ها موشک کروز قدیمی Kh-22 را علیه اهداف زمینی شلیک کرده‌اند.

این موشک‌ها در دهه ۱۹۶۰برای انهدام ناوهای هواپیمابر "دشمن" با کلاهک هسته‌ای ساخته شدند و اگر این موشک‌ها با کلاهک معمولی در حملات زمینی استفاده شوند، بسیار نادقیق هستند و می‌توانند تلفات غیرنظامی و خسارات جانبی قابل توجهی ایجاد کنند.

در گزارش وزارت دفاع بریتانیا همچنین آمده است: «روسیه احتمالا به دلیل کمبود موشک‌های دقیق‌تر و مدرن‌تر به چنین سیستم‌های تسلیحاتی ناکارآمد متوسل شده است».

وادیم اسکیبیتسکی، معاون رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین هم به روزنامه بریتانیایی "گاردین" گفته است، در ماه اول جنگ مسکو به طور مداوم حملات موشکی را علیه اوکراین انجام داد، اما گلوله‌باران در دو ماه گذشته تا حدودی کاهش یافته است.

این مقام اطلاعاتی اوکراین افزود: «ما متوجه شدیم که روسیه حملات موشکی بسیار کمتری انجام می‌دهد و از مدل موشک‌های قدیمی زمان شوروی Kh-22 استفاده می‌کند.»

معاون رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین هم تائید کرده است که موشک‌های مدرن روسی در حال تمام شدن است و این کشور به دلیل تحریم‌ها دیگر در موقعیتی نیست که به سرعت بتواند این موشک‌ها را تولید کند.

ارتش اوکراین ولی توسط کشورهای غربی تسلیحات جدید دریافت کرده و سرنوشت جنگ هنوز ناروشن است. 

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن) اعلام کرد، سامانه پرتاب موشک‌های دوربرد، موسوم به ام  ۲۷۰ (M270) که تولید ایالات متحده است، را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. به گفته مقامات بریتانیا این اقدام در هماهنگی با دولت آمریکا صورت می‌گیرد.

میزان کمک تسلیحاتی دولت بریتانیا به اوکراین تا کنون بر ۷۵۰ میلیون پوند (۸۷۴ میلیون یورو) بالغ می‌شود. این پشتیبانی نظامی از جمله ارسال سامانه‌های پدافند هوایی، هزاران موشک‌های ضدتانک و همچنین صدها خودروهای زره‌پوش را دربرمی‌گیرد.

زلنسکی گفته است که "آینده در میدان جنگ رقم می‌خورد" و مشاور او تائید کرده است که در روز جمعه ۱۰ ژوئن حملات توپخانه اوکراینی با استفاده از مهمات غربی بسیار کارآمد بوده و حدود ۶۰۰ سرباز روس در ظرف یک روز کشته شده‌اند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.