نقش پررنگ اوکراین و روسیه در بازار جهانی گندم، روغن آفتابگردان و فلزات نیز در افزایش نرخ تورم تاثیرگذار بود.

به گزارش جماران، یورونیوز در گزارشی نوشت: اقتصاد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو در مسیر رشد و احیا پس از فروکش کردن همه‌گیری ویروس کرونا بودند که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین شرایط را تغییر داد.

افزایش قیمت انرژی در شرایطی که وابستگی اروپا به واردات نفت و گاز از روسیه بالا بود، نرخ تورم در اتحادیه اروپا و منطقه یورو را به بالاترین سطح در ۲۵ سال گذشته رساند. البته نقش پررنگ اوکراین و روسیه در بازار جهانی گندم، روغن آفتابگردان و فلزات نیز در افزایش نرخ تورم تاثیرگذار بود. 

کاهش قدرت خرید شهروندان اتحادیه اروپا موجب افت تقاضای عمومی و کاهش فروش کالاها و خدمات شد، چنان که کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را کاهش داد. 

پیش‌بینی اقتصادی پیشین کمیسیون اروپا که در دهم فوریه ۲۰۲۲ و درست دو هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین منتشر شد، نشان از روند رو به بهبود و رشد اقتصاد اتحادیه اروپا و پایان رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا داشت. بر پایه آن پیشی‌بینی، رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال ۲۰۲۲ به ۴ درصد می‌رسید. همچنین نرخ تورم در منطقه یورو ۳.۵ درصد و در اتحادیه اروپا ۳.۹ درصد پیش‌بینی شده بود. 

اما پیش‌بینی بهاری کمیسیون اروپا، نرخ رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه یورو را در سال ۲۰۲۲ به ۲.۷ درصد کاهش داد و برآورد کرد که نرخ تورم در منطقه به ۳.۵ و در اتحادیه اروپا به ۳.۹ درصد برسد. 

مطابق این پیش‌بینی نرخ تورم در لیتوانی به ۱۲.۵ درصد خواهد رسید که بالاترین سطح در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد بود. در مقابل، پرتغال، فرانسه و فنلاند تنها کشورهایی خواهند بود که تورم کمتر از ۵ درصد را در سال ۲۰۲۲ تجربه خواهند کرد.

همچنین آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا و منطقه یورو پس از استونی پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی را در میان کشورهای عضو شاهد خواهد بود. در حالی که نرخ رشد اقتصادی آلمان ۱.۶ درصد برآورد شده، در مقابل، پرتغال، ایرلند و فرانسه تنها اعضایی خواهند بود که نرخ رشد اقتصادی آنها در سال ۲۰۲۲ به بالای ۴ درصد می‌رسد. 

بنابراین تا زمانی که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ادامه داشته باشد، عدم اطمینان و ریسک اقتصادی در اتحادیه اروپا همچنان بالا خواهد بود و در حالی که مطابق اعلام کمیسیون اروپا رشد اقتصادی منطقه یورو و اتحادیه اروپا ادامه دارد ولی نسبت به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در روزهای پیش از آغاز جنگ به میزان قابل توجهی پایین خواهد بود.

 

دیگر تحولات

نبردهای سنگین در سورودونتسک، شهر کلیدی استان لوهانسک روز پنجشنبه نیز در حالی با شدت تمام دنبال شد که کی‌یف درگیری‌های چند روز گذشته در این شهر را یکی دشوارترین‌ها نبردها از آغاز تهاجم نظامی روسیه تاکنون اعلام کرده است.

آخرین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نیروهای ارتش روسیه بخش بزرگی از این شهر استراتژیک را در دست دارند و نیروهای اوکراینی زیر آتش سنگین توپخانه و حملات هوایی مجبور به تغییر آرایش و عقب‌نشینی به سمت مواضع مستحکم‌تر شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در تازه‌ترین واکنش به درگیری‌ها در شرق کشورش نبردهای سنگین در سورودونتسک را به سرنوشت منطقه دونباس گره زده است.

 

 

گفتگوی روسای ستاد مشترک ارتش روسیه و فرانسه

 والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و تیه‌ری بورکار، رئیس ستاد کل ارتش فرانسه روز پنجشنبه به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. 

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای بدون دادن توضیحات بیشتر در باره محتوای گفتگوهای دو طرف اعلام کرد که این تماس به ابتکار طرف فرانسوی انجام شد.

آخرین گفتگوی تلفنی میان این دو فرمانده بلند پایه نظامی به تاریخ چهارم مارس، چند روز پیش از آغاز حمله روسیه به خاک اوکراین باز می‌گردد.

فرانسه از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه، سلاح‌هایی از جمله توپخانه خودکششی ۱۵۵ میلیمتری سزار، گل سرسبد صنعت تسلیحات فرانسه، به کیف تحویل داده است.

 

دو جنگجوی بریتانیایی و یک مراکشی توسط جدایی‌طلبان به اعدام محکوم شدند

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه، دو بریتانیایی و یک مراکشی که در شرق اوکراین برای کی‌یف می جنگیدند، پس از اسارت به مجازات اعدام محکوم شدند.

جدایی‌طلبان هوادار روسیه که کنترل مناطقی از شرق اوکراین را در دست دارند و در اغلب جبهه‌ها در کنار نیروهای ارتش روسیه با نظامیان اوکراینی می‌جنگند روز پنجشنبه اعلام کردند که دستگاه قضایی منتسب به آنها برای اسرای خارجی یاد شده به عنوان مزدور حکم مجازات مرگ صادر کرده است.

تاس، خبرگزاری رسمی روسیه در این خصوص نوشت: دادگاه عالی جمهوری خلق دونتسک، آیدن آسلین و شان پینر بریتانیایی و ابراهیم سعدون مراکشی را به اتهام به شرکت در نبردها به عنوان مزدور کی‌یف به اعدام محکوم کرد.

داونینگ استریت در نخستین واکنش به انتشار این خبر از «ابراز نگرانی» دولت بریتانیا خبر داده است. از سوی دیگر وکیل یکی از سه متهم یاد شده به خبرگزاری‌های گفته است که برای حکم صادر شده درخواست تجدید نظر ارائه خواهد شد.

 

مدارس دونباس در سال تحصیلی آینده «روسی‌سازی» کودکان را آغاز می‌کنند

یک رسانه دولتی در روسیه به نقل از سرگئی کراوستوف، وزیر آموزش این کشور اعلام کرد که مدارس و موسسات تحصیلی در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین از اول سپتامبر بر اساس استانداردهای آموزشی تعیین شده در روسیه روسیه فعالیت خواهند کرد.

بدین ترتیب باید انتظار داشت تا برنامه‌های درسی در مدارس منطقه دونباس از سال تحصیلی آینده بر اساس رویکرد آموزشی تعیین شده از سوی مسکو بازگشایی شود.

یک روزنامه نگار فرانسوی مستقر در مسکو با انتشار توییتی در این خصوص نوشت: با ارسال بخشنامه‌ها و کتاب‌های تاریخی بازنویسی‌شده جدید به دونباس، مدارس از اول سپتامبر روسی‌سازی کودکان را آغاز خواهند کرد.

 

لاوروف در پاسخ به اتهام دزدی خبرنگار اوکراینی: همه را مثل خود می‌دانید

یک روزنامه نگار اوکراینی سرگئی لاوروف را در جریان یک کنفرانس خبری در آنکار به چالش کشید و به روسیه اتهام دزدی از اوکراین زد.

آقای لاوروف که برای گفتگو با مقامات ترکیه بر سر یافتن سازو کار ایجاد یک کریدور امن دریایی برای صادرات غلات اوکراین به آنکارا سفر کرده بود با سوال عجیب یک خبرنگار اوکراینی روبرو شد.

خبرنگار از او پرسید: «از همه چیزهایی که در اوکراین دزدیدید، کدامیک را به فروش رساندید؟»

سرگئی لاوروف ابتا غافلگیر شد اما سپس اینگونه جواب داد: ««شما اوکراینی‌ها همیشه این دغدغه را دارید که چه چیزی می‌توانید بدزدید و کجا می‌توانید آن را بدزدید، شما معتقدید که همه اینطور فکر می‌کنند.»

وی سپس افزود مسکو «هر کاری انجام می دهد تا شرق کشور را از شر رژیم نئونازی خلاص کند.»

 

 

کی‌یف: روزانه ۱۰۰ سرباز اوکراینی کشته و حدود پانصد سرباز زخمی می‌شوند 

در حالی که نبردهای سنگین میان ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی در داخل و اطراف سورودونتسک و به طور گسترده‌تر در دونباس جریان دارد، کی‌یف از کشته شدن روزانه یکصد سرباز این کشور خبر داده است.

اُلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین ضمن تشریح تلفات روزانه نیروهای مدافع اوکراینی در برابر تهاجم ارتش روسیه گفت که هر روز بیش از یکصد سرباز و نظامی ارتش این کشور کشته و حدود ۵۰۰ نفر نیز مجروح می‌شوند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ابتدای ماه جاری گفته بود که ارتش کشورش روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ تلفات دارد.

 

 

رئیس جمهور لهستان می گوید تماس با پوتین مانند صحبت با هیتلر است

رئیس جمهور لهستان، رهبران فرانسه و آلمان را به دلیل تماس‌های تلفنی مکرر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که این تماس‌ها مانند گفتگو با آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است.

آندژی دودا به این دلیل صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه را در تیررس انتقاد‌‌های خود قرار داده که اولاف شولتس و امانوئل ماکرون هر دو پس از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین با ولادیمیر پوتین تماس‌های تلفنی تک به تک داشته‌اند.

در این میان رئیس جمهوری فرانسه به دلیل اظهاراتی متفاوت بیش از دیگران زیر تیغ تیز انتقاد‌ها در کشورش و نیز در میان تحلیل‌گران و مسئولان اروپایی قرار گرفته است.

امانوئل ماکرون به تازگی با درخواست برای پرهیز از تحقیر روسیه موجی از انتقاد‌ها را برانگیخت که حتی به تمسخر وی در شبکه‌های تلویزیونی روسیه نیز منجر شد.

آقای دودا در مصاحبه‌ای با نشریه بیلد، چاپ آلمان تاکید کرد که چنین بحث‌هایی فقط یک جنگ غیرقانونی در اوکراین را مشروع می‌سازد.

 

لاوروف: در صورت مین‌زدایی بنادر اوکراین صادرات غلات از سرگرفته می‌شود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برداشته شدن تحریم صادرات محصولات کشاورزی کشورش و مین‌زدایی از آب‌های ساحلی اوکراین را به عنوان دو شرط اساسی برای از سرگیری صادرات دریایی گندم و غلات تولید شده در این کشور عنوان کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص از مقامات اوکراینی خواسته است که آب‌های ساحلی اطراف بنادر خود را در دریای سیاه پیش از هرگونه مجوز برای صادرات دریایی غلات مین‌زدایی کنند.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، ذرت و روغن آفتابگردان در جهان است، اما تهاجم روسیه و محاصره بنادر این کشور صادرات این محصولات را با موانع جدی مواجه کرده و عرضه مواد غذایی به بسیاری از کشورهای در حال توسعه را به خطر انداخته است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، دست کم ۲۲میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین انبار شده و در انتظار صادرات به خارج از این کشور هستند.

 

فرماندار لوهانسک: با سلاح‌های دوربرد غربی ظرف ۲ روز سورودونتسک را پس می‌گیریم

فرماندار منطقه‌ای استان لوهانسک روز چهارشنبه در حالی که نبردهای سنگین در سورودونتسک همچنان جریان دارد از احتمال بازپس‌گیری کامل این شهر توسط نیروهای اوکراین خبر داد.

سرهی هایدای در این خصوص تاکید کرد که نیروهای اوکراینی به محض در اختیار گرفتن تسلیحات توپخانه‌ای دوربرد از سوی غرب «ظرف دو تا سه روز» کنترل کامل شهر را به دست خواهند گرفت.

ارتش روسیه هفته‌ها در تلاش است تا این شهر صنعتی واقع در منطقه لوهانسک را که برای تسلط بر منابع وسیع زغال سنگ در دونباس مهم است، به تصرف خود درآورد.

 

واشنگتن خواهان اطمینان از به کارگیری درست سیستم توپخانه‌ای «هیمارس» شد

ایالات متحده که پیش‌تر از ارسال چهار سامانه پیشرفته توپخانه‌ای به اوکراین خبر داده بود خواهان اطمینان از به کارگیری درست آنها است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا روز چهارشنبه گفت کشورش برای ارسال بیشتر اینگونه سامانه‌ها خواهان کسب اطمینان از این مسئله است که سربازان اوکراینی به خوبی با به کارگیری آنها آشنا هستند.

وی که هنگام بازگشت از یک سفر دوره‌ای در اروپا به کشورش در هواپیما با خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد: «هیمارس یک سامانه پیشرفته و پیچیده است، باید به این پسرها آموزش‌های لازم داده شود و اطمینان حاصل کرد که از آن به درستی استفاده می‌شود.

ژنرال مارک میلی تاکید کرد که آموزش اپراتورهای این سامانه و برگزاری دوره‌های آشنایی با تعمیر و نگهداری آن برای سربازان، افسران و درجه‌داران ضروری است. 

 

زلنسکی: نبرد «سورودونتسک» یکی از دشوارترین‌ها است

رئیس جمهوری اوکراین درگیری‌های جاری در سورودونتسک را یکی از دشوارترین‌ نبردها خواند و گفت فرجام این نبرد بر سرنوشت منطقه دونباس تاثیرگذار خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی شامگاه چهارشنبه با انتشار ویدیویی در این خصوص تاکید کرد: «ما از مواضع خود دفاع می کنیم و خسارات سنگینی به دشمن وارد خواهیم کرد. این نبرد  دشوار است، احتمالاً یکی از سخت ترین نبردها در طول جنگ است.»

تصرف این شهر کلیدی که متضمن در اختیار گرفتن منطقه وسیعی از منابع زغال سنگ است برای روسیه اهمیت زیادی دارد.

جدایی طلبان هوادار روسیه پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ بخشی از این مناطق شرقی اوکراین را تحت کنترل خود درآورده بودند.

رئیس جمهوری اوکراین با تاکید بر اهمیت نبردها در سورودونتسک یاد آور شد که سرنوشت دونباس در همین منطقه رقم می‌خورد. 

 

 

روسیه سیاه‌چاله‌یاب آلمانی را روشن می‌کند 

روسیه اعلام کرده است که پس از توقف همکاری علمی با آلمان به دلیل جنگ در اوکراین، قصد دارد بدون اینکه نظر برلین را بخواهد تلسکوپ سیاه‌چاله‌یاب متعلق به این کشور را دوباره راه‌اندازی کند.

تلسکوپ آلمانی «ای‌ روزیتا» (eROSITA) که بر روی یک ماهواره روسی «اسپکتر آر جی» (Spektr-RG ) نصب شده است، در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و دستور برلین مبنی بر تعلیق مراودات علمی میان آلمان و روسیه در مارس ۲۰۲۲ غیرفعال شد.

این تلسکوپ که محصول انستیتو ماکس پلانک آلمان است، در سال ۲۰۱۹ توسط سازمان فضایی فدرال روسیه از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد. 

ای‌‌‌‌روزیتا آسمان را برای یافتن منابع تابش پرتو ایکس (شامل سیاه‌چاله‌ها و ستار‌ه‌های نوترونی) رصد می‌کند و با یک ابزار تخصصی روسی به نام «ای‌آر‌تی ایکس» (ART-X)، که سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرم را تشخیص می‌دهد، پهنه کیهان را کاوش می‌کند.

دیمیتری راگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه، گفت روسیه قصد دارد بدون اجازه آلمان، این تلسکوپ را دوباره روشن کند.

آقای راگوزین گفت: «من دستورالعملی را برای شروع کار دوباره تلسکوپ آلمانی ابلاغ کردم. افرادی که تصمیم گرفتند تلسکوپ را خاموش کنند، حق اخلاقی ندارند که این تحقیقات را برای بشریت متوقف کنند فقط به این دلیل که دیدگاه‌های حامی فاشیستی‌شان به دشمنان ما نزدیک است.»

دولت روسیه از ابتدای حمله نظامی به اوکراین، مقامات کی‌یف را به «فاشیسم» متهم می‌کند.

رئیس آژانس فضایی روسیه اضافه کرد: «تلسکوپ را نه آلمانی‌ها، بلکه متخصصان روسی به درخواست آلمان خاموش کردند [اما] منجمان روسی به یک رصدخانه فعال نیاز دارند، نه یک تکه آهن و شیشه آویزان بدون مصرف در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری زمین.»

تصمیم اخیر در حالی گرفته شده است که دانشمندان روسی درگیر در این پروژه از آن انتقاد کرده و گفته‌اند که راه‌اندازی مجدد ای‌روزیتا بدون مشارکت آلمان می‌تواند به تلسکوپ آسیب برساند. الکساندر سرگیف، رئیس آکادمی علوم روسیه، به خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: «اداره ای‌روزیتا آسان نیست و از برخی جهات حتی خطرناک است، چرا که ما این دستگاه را نساخته‌ایم و از آن استفاده نکردیم.»

با این حال رئیس سازمان فضایی روسیه اطمینان داده است که متخصصان این مرکز می‌توانند وظایف محوله را بدون آسیب رساندن به تلسکوپ آلمانی انجام دهند.»

در سوی مقابل خبرگزاری‌های آلمان به نقل از مقامات این کشور گفته‌اند که راه‌اندازی مجدد این ابزار علمی بدون مشارکت آلمان «می‌تواند به تلسکوپ آسیب برساند.»

کارشناسان می‌گویند جدل فضایی میان آلمان و روسیه بر سر نحوه اداره ای‌روزیتا به لحاظ حقوقی ابهامات بسیاری دارد چرا که هر دو طرف مطابق «پیمان ماورای جو»، یک سند سازمان ملل که قوانینی را برای همکاری‌های بین‌المللی در فضا تعیین می‌کند، حق مالکیت خود را محفوظ فرض می‌کنند. کشور پرتاب‌کننده ماهواره یعنی روسیه در فضای بیرونی جو اختیارات قدرتمندی دارد، در عین حال آلمان هم از حق مالکیت ای‌روزیتا برخوردار است.

طبق قوانین هر دو طرف متعهد هستند که با یکدیگر همکاری داشته و توجه لازم را به طرف مقابل نشان دهند، در عین حال که نمی‌توانند در حق طرف مقابل برای اکتشاف فضا و انجام ماموریت‌های فضایی دخالت کنند.

تلسکوپ ای‌روزیتا که با ۵۴ آینه پوشیده از طلا کار می‌کند تا کنون بیش از ۳ میلیون سیاهچاله و ستاره‌ نوترونی تازه را کشف کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.