کشورهای عربی برای مخالفت با عملیات نظامی روسیه در اوکراین و محاصره روسیه به شدت تحت فشار کشورهای غربی است.

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، «احمد ابوالغیظ» دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد که کشورهای عربی برای مخالفت با عملیات نظامی روسیه در اوکراین و محاصره روسیه به شدت تحت فشار کشورهای غربی هستند.

ابو الغیظ گفت: بعد از عبور میلیون ها پناهنده، غرب به اشتباه بودن اقداماتش علیه منطقه پی برده است و اوضاع بین المللی و منطقه ای در حال حاضر بسیار حساس شده است.

دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه گفت: کشورهای عربی برای مخالفت با  اقدامات روسیه یا محاصره این کشور، توسط جهان غرب به شدت تحت فشار  هستند، همچنین دولت های غربی در منطقه منافع دارند.

وی تصریح کرد که هند برای خود سیاست های مستقلی دارد، بزریل و مکزیک و آفریقا نیز سیاست های مستقلی دارند و برخی از کشورها  بر اساس منافع شان در منطقه حاضر نشدند که علیه روسیه در قبال اوکراین  رای دهند.

دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه گفت که کشورهای عربی با فشارهایی که به آنها وارد می شود تضعیف نمی شوند.

احمد ابوالغیظ همچنین گفت که وقتی قیمت مواد غذایی در جهان افزایش می یابد باید جنگ متوقف شود و کشورهای عربی موضع گیری یکپارچه ای درباره بحران روسیه و اوکراین دارند.

 

تحولات جدید

 

تشدید درگیری در شرق

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یکشنبه شب اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در حال نبرد سنگین برای حفظ «هر متر» از خیابان‌های شهر «سیویرودونتسک» در منطقه «لوهانسک» واقع در شرق اوکراین هستند. 

نیروهای روسی بیشتر شهر سیویرودونتسک را تصرف کرده و بخش‌هایی از شهر را در یکی از خونین‌ترین حملات از زمان حمله به اوکراین در فوریه گذشته، با خاک یکسان کرده‌اند. اما نیروهای اوکراینی همچنان کنترل یک منطقه صنعتی را در اختیار دارند که صدها غیرنظامی در آن پناه گرفته‌اند.

نیروهای روسیه تا کنون دو پل از پل ارتباطی این شهر را منهدم کرده‌اند، اقدامی که خروج غیرنظامیان را از شهر دشوار کرده است. 

 

نیروهای روسیه سربازان اوکراینی را از مرکز شهر سورودونتسک بیرون کردند

پس از چندین هفته درگیری میان نیروهای اوکراینی و روسی، ارتش اوکراین به عقب‌نشینی از مرکز شهر سورودونتسک در شرق این کشور اذعان کرد.

مقامات نظامی اوکراین روز دوشنبه با اشاره به وضعیت شهر کلیدی سورودونتسک که نبرد برای کنترل آن هفته‌هاست بین نیروهای روسیه و اوکراین در پیرامون آن جریان دارد می‌گوید ارتش روسیه در خیابان‌های مرکزی شهر هستند و موفق شده‌اند با پشتیبانی توپخانه خود نیروهای اوکراینی را از مرکز شهر به عقب برانند.

سرگئی گایدایی، فرماندار منطقه لوهانسک تایید کرد که نیروهای اوکراینی از مرکز شهر عقب رانده شده اند.

او صبح روز دوشنبه در حساب فیسبوکی خود با انتشار عکس‌هایی از ساختمان‌های ویران شده تصریح کرد: «درگیری‌های خیابانی ادامه دارد. روس‌ها همچنان به تخریب شهر ادامه می‌دهند.»

 

نگرانی رئیس جمهور ساحل عاج از خطر کمبود گندم در آفریقا 

آلسان اوتارا، رئیس‌جمهور ساحل عاج روز دوشنبه گفت که از افزایش تورم در آفریقا و خطر کمبود چندین محصول از جمله گندم که به دلیل جنگ در اوکراین به وجود آمده است بسیار نگران است.

آقای اوتارا در افتتاحیه اجلاس سالانه فروم مدیران ارشد اجرایی شرکتهای بزرگ در آفریقا  گفت: «ما نگران کاهش رشد جهانی و دسترسی آفریقا به برخی محصولات مانند گندم، کود و البته فشار تورمی هستیم».

پیش بینی می‌شود  بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده ، شامل ده‌ها وزیر و صدها نفر از روسا و مدیران ارشد شرکتها از ۷۰ کشور جهان، در این اجلاس شرکت کنند.

 

 

فهرست تسلیحات مورد نیاز اوکراین برای مهار روسیه در جبهه ها

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در حساب توییتری خود فهرستی از تسلیحات سنگین که اوکراین برای پایان دادن به جنگ با روسیه بدان نیاز دارد را منتشر کرد. 

این لیست  شامل ۱۰۰۰ هویتزر کالیبر ۱۵۵ میلی متری،۳۰۰ راکت‌انداز چندگانه زرهی و ۵۰۰ تانک است.

 

«تطبیق ابزارها با تهدیدها»؛ ماکرون خواستار  ارزیابی مجدد قانون برنامه‌ نظامی فرانسه شد

امانوئل ماکرون در صدد است تا قانون برنامه ۵ ساله نظامی این کشور را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. رئیس جمهور فرانسه با توجه به تجربه جنگ اخیر در اوکراین بر این اعتقاد است که ابزارهای نظامی کشورش باید متناسب با تهدیدهای فعلی باشد.

 آقای ماکرون که روز دوشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه تسلیحات زمینی هفته بین المللی دفاع و امنیت شرکت کرده بود اضافه کرد: «از وزیر دفاع و فرمانده کل ارتش خواسته‌ام تا طی هفته‌های آینده ارزیابی مجددی نسبت به قانون برنامه نظامی با توجه به واقعیات فعلی ژئوپولتیک داشته باشند.»

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که کشورش وارد یک جنگ اقتصادی شده است که باید برای آن خود را به شیوه‌ای پایدار مهیا و آماده نبرد کند.

آقای ماکرون در بخش دیگری از سخنانش خواستار تقویت صنعت دفاعی اروپا شد. رئیس جمهور فرانسه با تصریح بر اینکه قدرت دفاعی اروپا «باید بسیار بیشتر از وضعیت فعلی باشد» گفت: «وابسته بودن بیش از حد به خرید ایده خیلی خوبی نیست. ما نیاز به تقویت صنعت و پایگاه دفاعی خود داریم و خواستار فناوری دفاعی اروپایی قوی‌تر و بیشتری هستیم."

 

عفو بین‌الملل روسیه را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در خارکیف متهم کرد

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی با اشاره به کشته‌شدن چند صد غیرنظامی در شهر خارکیف اوکراین، روسیه را به استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در این منطقه متهم کرد.

شواهد استنادی عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که نیروهای نظامی روسیه با استفاده از این بمب‌ها باعث کشته شدن ساکنان و تخریب وسیع ساختمان‌های مسکونی شهر خارکیف از ابتدای جنگ در اواخر ماه فوریه شده‌اند.

در این گزارش آمده که روسیه مکرر از بمب‌های خوشه‌ای 9N210/9N235 و همچنین مین‌هایی که طبق معاهدات بین‌المللی استفاده از آن‌ها ممنوع است، استفاده کرده است.

شهروندان غیرنظامی کی‌یف در این مدت در خانه‌های خود، در خیابان و در زمین‌بازی یا در گورستان زمانی که برای کارهای بشردوستانه جمع شده بودند، جان خود را به‌دلیل استفاده از این نوع تسلیحات از دست داده‌اند.

طبق آمار رسمی مقامات خارکیف تا کنون ۶۰۶ غیرنظامی در این شهر کشته و ۱۲۴۸ نفر مجروح شده‌اند. 

 

نخست وزیر سابق روسیه: جنگ احتمالا دو سال طول می‌کشد

میخائیل کاسیانوف، نخستین نخست وزیر ولادیمیر پوتین در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تخمین زد که جنگ اوکراین دو سال طول بکشد. او ضمن اشاره به این نکته که ولادیمیر پوتینی که می‌شناخته با آن چه امروز بر سر کار است، متفاوت بوده است، ابراز امیدواری کرد که روسیه روزی دوباره «مسیر دموکراتیک» خود را از سر بگیرد.

آقای کاسیانوف که در سال ۲۰۰۴ از سوی رئیس جمهوری روسیه از سمت خود برکنار و به جمع مخالفان و منتقدان کرملین ملحق شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.