سناتور زن رنگین ‌پوست ایالت کالیفرنیا که زمانی دادستان کل بود، اکنون همه نگاه‌ ها را به سوی خود جلب کرده است.

 

به گزارش جماران، «کامالا هریس» سناتور ایالت کالیفرنیا به عنوان یار انتخاباتی و معاون «جو بایدن» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا معرفی شد.

جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 این خبر را در توئیترش اعلام کرد.

 

5f232a072438177b93696b48

 

پیشتر هم از هریس به عنوان گزینه معاونت بایدن یاد شده بود.

ناظران می گویند که این تصمیم نشانگر آن است که دموکرات ‌ها می‌ خواهند برتری خود در بین رای‌ دهندگان زن را تثبیت کنند، و شاید بین بایدن و اتهام برخوردهای ناخواسته با زنان فاصله بیاندازند .

مجله هیل نوشته است: بایدن هر کاندیدایی را که انتخاب کند وی رقیب او در انتخابات سال 2024 خواهد بود زیرا بایدن که اکنون 77 ساله است نخواهد توانست بیشتر از یک دوره رئیس جمهور باشد.

پس جا دارد کامالا هریس را که کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا هم خواهد بود، بیشتر بشناسیم.

زندگینامه

«کامالا هریس»  متولد 20 اکتبر سال 1964 است. هریس آفریقایی - آسیایی تبار، مادر هندی‌ اش متخصص سرطان سینه و پدر جاماییکایی ‌اش پروفسور اقتصاد بوده است که در سال 1961 برای ادامه تحصیلات در رشته اقتصاد از جامائیکا به کالیفرنیای آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه بارکلی درس خواند.

 

KAMALA01

2

3

 

کامالا یک خواهر کوچک تر داشت. زمانی که 7 سال داشت، پدر و مادرش از هم جدا شدند و او و خواهرش آخر هفته ها به دیدن پدرشان می رفتند.

 

1

 

او می گوید کودکان همسایه با آنها بازی نمی کردند زیرا آنها سیاه پوست بودند.

زمانی که 12 سال داشت آنها با مادرشان به مونترال، کبک، کانادا رفتند و مادرش یک پست تحقیقاتی در بیمارستان عمومی یهودیان و تدریس در دانشگاه مک گیل را پذیرفت.

کامالا در سال 1981 از دبیرستان وست مونت  کبک دیپلم گرفت.

 

4

 

وی فارغ ‌التحصیل دانشگاه هوارد و دانشگاه کالیفرنیا، کالج حقوق هیستینگز است. او در رشته های علوم سیاسی، اقتصاد و حقوق درس خوانده است.

 

SFMLRJ6QHZHWPCGE5GSHOAGMH4

 

اوایل فعالیت هریس از 1990 تا 2004

او به عنوان قائم مقام دادستان ناحیه ‌ای در شهرستان «آلامدا» کالیفرنیا فعالیت می‌ کرد. او می‌ گوید خواهان کار در زمینه اجرای قانون بود چرا که می‌ خواست «جایی باشد که تصمیمات گرفته می ‌شوند.»

در سال 1994 «ویلیام براون» سخنگوی مجمع کالیفرنیا او را در انجمن درخواست بیمه بیکاری این ایالت و سپس در کمیسیون مساعدت پزشکی استخدام کرد.

 

download (3)

 

در فوریه 1998 دادستان محلی سانفرانسیسکو او را به عنوان معاون دادستان منطقه منصوب کرد. در انجا او رئیس بخش فعالیت های کیفری شد و بر فعالیت های 5 دادستان دیگر نظارت می کرد.

 

images

 

در اوت 2000 او شغل جدیدی در شهرداری سانفرانسیسکو کسب کرد و برای بازپرس شهر «لوئیس رن» کار می کرد. 

انتخابات دادستانی سال 2003 

 هریس در انتخابات سال 2003 دادستان ناحیه ای شهر و شهرستان سن فرانسیسکو را که دو دوره بود در این مقام حضور داشت، با 56 رای در برابر 44 رای شکست داد.

دوره دادستانی (2004 تا 2011)

جرایم خشونت بار، مجرمان، حبس ‌ها و میزان محکومیت ‌ها

در دوره ای که هریس دادستان ناحیه ای سن فرانسیسکو بود نرخ محکومیت‌ ها به دلیل جنایت از 52 درصد در سال 2003 به 67 درصد در سال 2006 افزایش یافت که بیشترین میزان در طول یک دهه بود. نرخ محکومیت ‌ها برای قتل 85 درصد بود و محکومیت ‌ها برای قاچاقچیان مواد مخدر از 56 درصد به 74 درصد افزایش یافت.

این آمار تنها نشان دهنده محکومیت ‌ها در محاکمه هاست در حالی که هریس بسیاری از پرونده‌ ها را با توافق از طریق اقرار به جرم بست.

او پس از در دست گرفتن این منصب علاقه خاصی به کم کردن بار پرونده‌ های قتل از دوره قبلی داشت.

هریس اعلام کرد که سیاهه‌ ها آن دوره چندان مطلوب نبوده ‌اند و برای افزایش محکومیت ‌ها تا جای ممکن تلاش کرد.

از 73 پرونده قتل در انتظار رسیدگی، 32 مورد به جرایم پایین‌ تر مانند قتل شبه‌ عمد محکوم شدند یا به جرایم دیگری چون حمله یا دزدی اقرار کردند و اتهامات قتل مختومه شدند.

دادستان کل کالیفرنیا (2011 تا 2017)

در 12 نوامبر 2008 ، هریس کاندیداتوری خود را برای دادستانی کل کالیفرنیا اعلام کرد. «دایان فاینشتاین» و «باربارا باکس» هر دو سناتور کالیفرنیا، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، و شهردار لس آنجلس همه از او حمایت کردند.

 

2004

 

در نهایت او در انتخابات مقدماتی 8 ژوئن 2010، با 33.6 درصد آرا کاندیدا شد و «آلبرتو تورریکو و کریس کلی» را شکست داد. 

 

2010

 

در انتخابات عمومی، وی با «استیو کولی» دادستان ناحیه ایالتی لس آنجلس وارد رقابت شد. با این حال، در جریان مناظره 5 اکتبر، کولی از دستمزد پایین دادستان کل گلایه کرد.

در شب انتخابات، 2 نوامبر 2010 ، کولی اعلام پیروزی کرد، اما آرای پست الکترونیکی و موقت بدون شمارش باقی ماندند، که منجر شد چهار بار آرا تغییر کند. در 24 نوامبر، با شمارش همه آرا، هریس با بیش از 55000 رای بیشتر پیشتاز شد. روز بعد کولی شکست اش را قبول کرد. 

در تاریخ 3 ژانویه 2011 ، هریس به عنوان اولین زن جامائیکایی - آمریکایی و هندی - آمریکایی، دادستان کالیفرنیا شد.

انتخابات سال 2014

هریس قصد خود را برای شرکت مجدد در انتخابات در فوریه 2014 اعلام کرد و اسناد رسمی را در 12 فوریه ارائه داد. 

در 4 نوامبر 2014 ، هریس دوباره با 57.5 آرا در برابر 42.5 درصد آرا «رونالد گلد» جمهوری خواه را شکست داد.

گمانه زنی ها برای انتصاب به عنوان دادستان کل توسط اوباما

زمانی از هریس به عنوان کاندیدای احتمالی دادستان کل آمریکا یاد شده بود. اما هریس علناً اظهار داشت که علاقه ای به این کار ندارد. 

 

800px-Kamala_Harris

 

پس از مرگ «آنتونین اسکالیا» دادستان دیوان عالی کشور در سال 2016 ، گمان می رفت هریس جانشین وی شود. با این حال، از آنجا که کارزار او قبلاً آغاز شده بود، هریس علناً اظهار داشت که وی فقط علاقه به حضور در مجلس سنا دارد و مایل نیست که این پست برای او مورد بررسی قرار گیرد. 

سنای آمریکا (2017 تاکنون)

وی در 8 نوامبر 2016، در انتخابات مجلس سنای آمریکا، «لورتا سانچز» را شکست داد تا جانشین سناتور بازنشسته، «باربارا باکسر» شود، تا به عنوان سومین سناتور زن آمریکا از ایالت کالیفرنیا و اولین سناتور هندی-جامائیکایی‌ تبار تبدیل شود.

 

2017

 

وی از زمانی که به عنوان سناتور برگزیده شد، از سیستم خدمات درمانی تک-پرداخت، تغییر در طبقه ‌بندی فدرال ماری جوآنا، حفاظت شهری از مهاجران بدون مدرک، لایحه رویا و کاهش فشار مالیاتی برای طبقه کارگر و متوسط در عین افزایش مالیات برای شرکت ‌ها و قشر ثروتمند آمریکا حمایت کرده ‌است.

 

gettyimages-1068503256-7397edc04769f8ce4e601b9ce0c91d5988c34cc9-s800-c85

 

هریس عضو کمیته های زیر است: 

کمیته بودجه 

کمیته امنیت میهنی و امور دولتی

کمیته فرعی نظارت بر هزینه های فدرال و مدیریت اضطراری

کمیته فرعی امور مقررات و مدیریت فدرال

کمیته انتخاب اطلاعات 

کمیته قضایی

کمیته فرعی قانون اساسی

کمیته فرعی نظارت، اقدام آژانس ها، حقوق فدرال و دادگاه های فدرال

کمیته فرعی حفظ حریم خصوصی ، فناوری و قانون.

کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری 2020

در تاریخ 21 ژانویه 2019 وی رسماً فعالیت کارزار انتخاباتی خود را برای نمایندگی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا اعلام کرد.

هریس را «ستاره مناظره های دموکرات ها» نام نهاده بودند.

 

106127386-1568338580888gettyimages-1167620807

 

او در اولین مناظره در ماه ژوئن سال گذشته با جو بایدن درباره نظرات گذشته او در مخالفت با پایان اجباری تفکیک نژادی مدرسه‌ ها درگیر شد. 

او مدت کوتاهی کاندیدای پیشتاز این رقابت بود تا این که در 3 دسامبر 2019 به مبارزات انتخاباتی خود پایان داد.

او از شعار «حسن روحانی» استفاده کرد!

کامالا هریس در یکی از سخنرانی‌ های خود از شعار انتخاباتی معروف «حسن روحانی» یعنی «به عقب برنمی‌ گردیم» استفاده کرد.

 

download

 

وی در یک سخنرانی پرشور در مقابل شعار معروف دونالد ترامپ «عظمت را به آمریکا بازگردانیم»، از شعار  ‌روحانی یعنی «به عقب برنمی ‌گردیم» استفاده کرد.

معاونت کاندیدای حزب دموکرات آمریکا

هریس 55 ساله در تاریخ 12 اوت 2020 توسط جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات آمریکا به عنوان معاون ‌اول در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو معرفی شده ‌است.

 

gallery_medium

 

این سومین مرتبه است که یکی از احزاب اصلی در آمریکا یک زن را به عنوان معاونت ریاست ‌جمهوری انتخاب می ‌کند.

«جان مک کین» کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات سال 2008 «سارا پیلین» فرماندر ایالت آلاسکا را به عنوان معاون خود برگزید .

چهار سال پیش نیز هیلاری کلینتون به نخستین زنی تبدیل شد که به عنوان کاندیدای ریاست ‌جمهوری در انتخابات شرکت کرد.

رویکردها و مواضع سیاسی

هریس اگر چه از چهره‌ های ترقی ‌خواه حزب دموکرات است؛ اما سابقه قضایی و نگاه دگماتیسیتی‌ اش نسبت به برخی مسائل (نظیر قوانین آموزشی) چهره ‌ای نسبتا محافظه‌ کار و محتاط نیز از وی ارائه می ‌دهد. رویکرد سخت ‌گیرانه هریس نسبت به احکام جرم‌ و جنایت از جمله درباره مصرف و مالکیت ماریجوانا، در دوره ‌ای که قانونی کردن ماریجوانا از جمله شعارهای مترقی دموکرات‌ ها بود؛ بیشتر یک نقطه ضعف برای وی قلمداد می ‌شود.

 

merlin_158401974_f95cddd3-4427-4e83-a006-ff25e2e24e31-articleLarge

 

هرچند به ‌نظر می ‌رسد مخالفتش با قانونی کردن ماریجوانا ریشه در باورهای مذهبی او دارد. مذهب کامالا هریس شاخه تعمیدیون (باپتیست) پروتستان است که به ‌رغم مترقی بودن، این آیین مسیحیت درباره استعمال دخانیات و الکل سخت‌ گیرانه است.

مهمترین نقطه ضعف هریس که ممکن است در ادامه کار دستش دهد؛ به ماجرای عدم پیگرد اموال غیرقانونی کمپانی OneWest (متعلق به «استیو منوچین» وزیر خزانه ‌داری دولت ترامپ) برمی‌ گردد که حرف ‌و حدیث‌هایی درباره دریافت هدیه (رشوه) در آن زمان مطرح شد، اما چون هریس هنوز در سطح ملی چهره ‌ای شناخته شده نبود، در فضای رسانه ‌ای چندان پررنگ نشد.

​در جریان اعتراضات اخیر علیه خشونت نژادی پلیس آمریکا، طیف‌ های گوناگون دموکرات مواضع او درباره اصلاحات پلیس را ستوده‌ اند.

 

DUSNSUIZMBBNFF57BKJSNAC7BE

 

هریس مدافع حقوق مهاجران و زنان است و «یک صدای ضد ترامپ» در آمریکا محسوب می شود.

سیاست خارجی/ مخالفت با خروج از برجام

هریس در سیاست خارجی هم مخالف خروج آمریکا از برجام بوده و گفته است: تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافقی که در سال 2015 به دست آمد نه تنها هوشمندانه نبود، چرا که تا آن زمان نتیجه داده بود، بلکه اقدام یک جانبه نیز بود. زیرا متحدان ما را در سراسر دنیا با ما همراه نکرد، کسانی که بر نتایج درست سرمایه ‌گذاری کرده اند.

او همچنین با حمله پیشگیرانه به کره‌ شمالی مخالفت کرده‌ است.

اما از سوی دیگر، هم علیه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه موضع سفت ‌و سختی داشته و هم در حمایت از لزوم حفظ امنیت رژیم صهیونیستی سخن گفته ‌است.

زندگی شخصی

کامالا هریس با «داگلاس امهاف» وکیل کالیفرنیایی ازدواج کرده ‌است.

 

800px-Kamala_Harris_signing_the_guest_book_at_Yad_Vashem_with_her_husband__Doug24830055418_5323ea6526_h_(cropped2)

 

این دو در سال 2014 در «سانتا باربارا» کالیفرنیا ازدواج کردند.

خواهر او تحلیلگر سیاسی شبکه ام اس ان بی سی و شوهرخواهر او «تونی وست» مدیرکل حقوقی اوبر و از مقامات ارشد سابق وزارت دادگستری آمریکا است.

 

0

 

کامالا و داگلاس فرزندی ندارند و کامالا نامادری دو فرزند داگلاس از ازدواج نخست اش است که یکی دانشجو و دیگری دانش آموز دبیرستان هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.