به عقیده متخصصان، آب، سموم را از اندام‌‌های حیاتی بدن خارج می‌کند، مواد غذایی را به سلول‌ها می‌رساند و محیط مرطوبی برای گوش، بینی و بافت‌های گلو فراهم می‌کند.
به گفته آنها بدن به شیوه‌های مختلفی مثل عرق کردن، ادرار و دیگر اتفاقات طبیعی، آب از دست می‌دهد که باید با رژیم غذایی مناسب آنها را جبران کرد.
در پاسخ به این پرسش که نیاز طبیعی بدن به آب چه میزان است؟ توصیه های متعددی وجود دارد اما یکی از مواردی که بیش از همه تکرار شده، نوشیدن هشت لیوان آب در شبانه روز است، که این توصیه از سوی برخی کاشناسان تغذیه و پزشکان از طریق رسانه ها به صورت گسترده ای انتشار یافته است.
متخصصان طب نوین اصرار دارند که یک فرد سالم باید روزانه بین 6 تا هشت لیوان آب مصرف کند و اغلب مردم هم با این توصیه که بزرگسالان باید 8 لیوان در روز آب بنوشند، آشنا هستند اما این که این توصیه از کجا به دست آمده، آیا در مورد آن وفاق وجود دارد یا اینکه در مورد همه افراد صدق می کند؟ از موضوعاتی است که بسیاری از مخاطبان رسانه ها به دنبال پاسخ آن هستند.
متخصصانی که اصرار بر نوشیدن هشت لیوان آب دارند این فرمول را ارائه می دهند:
100 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن برای 10 کیلوگرم اول.
50 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن برای 10کیلوگرم دوم.
15 تا 20 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن برای بقیه وزن
به عنوان مثال آب مورد نیاز فردی با وزن 70 کیلوگرم به شکل زیر محاسبه می‌شود:
(1000 سی‌سی = 10 کیلوگرم اول) + (500 سی‌‌سی = 10 کیلوگرم دوم) + (بین 750 تا 1000 سی سی = 50 کیلوگرم باقی مانده) که بین 2250 تا 2500 سی سی(میلی لیتر) یا 2.5 لیتر
برخی از متخصصان معتقدند از دست رفتن فقط 2 درصد از آب بدن موجب اختلالات فیزیولوژیک و کاهش فعالیت غدد بزاقی، افزایش خطر ایجاد سنگ‌های کلیوی در افراد مستعد، سرطان سینه و چاقی در دوران کودکی می‌شود.
اما با وجود اصرار طب نوین بر خوردن هشت لیوان آب که بارها و بارها اعلام شده، طب ایرانی نظری متفاوت دارد و با خوردن روزانه هشت لیوان آب مخالف است و آن را منوط به شرایطی خاص می داند.
در این میان نظریه سومی هم وجود دارد که تعادلی بین دو نظریه یاد شده برقرار می کند و آن اینکه میزان خوردن آب به محیط، بیماری ها، بارداری، شیردهی، میزان فعالیت های بدنی و ورزش بستگی دارد.
این عده معتقدند که صرفا نباید هشت لیوان آب خالص خورد بلکه می توان بخشی از آن را با مایعات دیگر جبران کرد، اما هنوز سوال اساسی این است که روزانه باید هشت لیوان آب خورد یا نه و تکلیف در این میان چیست؟.
پاسخ به این سوال به سوژه یک گزارش برای ایرنا تبدیل شد و به همین منظور با 2 متخصص دانش طب نوین و طب ایرانی در استان یزد به گفتگو نشستیم که نتیجه آن در ادامه می آید.

*** خوردن روزانه هشت لیوان آب، سند علمی ندارد
دکتر محمد عسکر فراشاه، متخصص طب ایرانی روز دوشنبه به ایرنا گفت: مدت هاست گفته می شود و هنوز هم در برخی محافل ادامه دارد که برای سلامتی باید روزی هشت لیوان آب نوشید و از طرفی تبلیغات زیادی در رابطه با مصرف آب به صورت ناشتا انجام می شود.
وی اضافه کرد: هیچ مستند علمی در پزشکی برای اثبات این موضوع که نوشیدن هشت لیوان آب در روز موجب سلامتی می شود وجود ندارد و از دیدگاه طب ایرانی، میزان نوشیدن در افراد مختلف، متفاوت است و فرد سالم فقط در صورت تشنگی به نوشیدن آب نیاز پیدا می کند.
وی افزود: کسی که مزاج سرد و تر دارد بدنش به این میزان آب نیازی ندارد و با خوردن این مقدار آب دچار افزایش سردی و تری می شود مخصوصا اگر صبح ناشتا آب سرد بنوشد زیرا معده خالی است و سردی آب به راحتی به جرم معده و از آنجا به کبد و قلب سرایت می کند و تکرار این امر به مرور باعث سردی کبد، معده و قلب و پس از مدتی سردی مغز خواهد شد و در نتیجه سوخت و ساز بدن مختل می شود.
عسکر فراشا، موارد منع خوردن آب را بین غذا و تا یک ساعت بعد از آن، در حالت ناشتا، خوردن آب بسیار سرد به مقدار زیاد، در هوای بسیار گرم، بعد از حرکات ورزشی شدید، بعد از نزدیک جنسی، بعد از استحمام، بین خواب وبعد از خواب، آب گرم بعد از غذای شور، آب سرد بعد از غذای شیرین و بعد از خوردن میوه اعلام کرد.
این متخصص طب ایرانی گفت: موارد زیادی پیش می آید که به دنبال احساس تشنگی، این احساس فرو کش نمی کند که به آن عطش کاذب یا تشنگی دروغین می گویند که این حالت معمولا به دنبال مصرف غذایی غلیظ، بسیار چرب یا لزج و یا در صورت وجود خلط غیر عادی در معده ایجاد می شود.
به گفته وی در این حالت باید از نوشیدن آب سرد خودداری و اقداماتی مثل صبر بر تشنگی در حد امکان، نوشیدن آب داغ، نوشیدن آب عسل و خوردن مربای زنجبیل ماهی را در پیش گرفت و در صورت عدم بهبود یا طولانی شدن این مشکل، مراجعه به پزشک متخصص طب ایرانی برای تشخیص و درمان ضروری است.
وی مضرات مصرف زیاد آب، بیش از نیاز بدن و بدون احساس تشنگی حقیقی را ضعف و سستی اعصاب، معده و کبد، بد رنگی پوست صورت و بدن، فراموشی و کند ذهنی، ورم دست و پا و زیر چشم و آسیت
اعلام کرد.

*** روزانه، چهار تا هشت لیوان آب مصرف کنید
متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد معتقد است: در مورد میزان مصرف آب و نوشیدنی ها هم مثل تمام مواد مغذی، رسالت ما این است که بین آنچه بدن نیاز دارد و آنچه که ما از طریق مواد غذایی به بدن می رسانیم تعادلی برقرار شود.
دکتر حسن مظفری افزود: این قانون و روش برای مایعات بدن هم حاکم است یعنی باید تعادلی بین آبی که بدن نیاز دارد و آن مقداری که باید از طریق نوشیدن آب و نوشیدنی های دیگر وارد بدن شود، تعادل برقرار کنیم.
به گفته وی میزان دفع آب بدن در شرایط عادی، روزانه 800 سی سی از پوست و ریه ها، 100 سی سی از مدفوع و 900 سی سی از ادرار است .
از این رو نیاز به خوردن آب، بسته به اینکه فرد در چه شرایطی باشد، دمای محیط چگونه است، آب گرم یا سرد باشد، شرایط شغلی، نوع غذای مصرفی و میزان دفع مایعات بدن، متفاوت است.
دکتر مظفری اظهار داشت: مجموع این شرایط نشان می دهد که انسان باید روزانه و در شرایط عادی، چهار تا هشت لیوان آب استفاده کند که می تواند شامل آب خالص یا دم کرده گیاهی با نوشیدنی های مختلف باشد.
وی خوردن آب ناشتا را هم مفید دانست و گفت: در حالیکه بدن به مدت هشت ساعت خوابیده و دستگاه گوارش هم تحرکی نداشته، برای آغاز صبح و آمادگی برای خوردن صبحانه باید به گوارش، تحرک داد که از این رو می توان آب خورد و دستگاه گوارش را برای خوردن صبحانه تحریک کرد.
بطور قطع، کلید اینکه چقدر آب بنوشیم به دست متخصصان است و مردم هم به نظرات آنها اهمیت می دهند اما باید در این زمینه نظریه واحدی وجود داشته باشد و تکلیف مخاطبان مشخص شود.
مردم ما از سود یا زیان این امر بی اطلاع هستند و تخصصی هم در این زمینه ندارند اما آنها که صاحب نظر هستند باید نظریه واحدی ارائه دهند تا مخاطب، تکلیف خود را بداند.
6197/ 6014 خبرنگار: محمدحسین فلاح**انتشار: کاظم شاملو
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.