به گزارش ایرنا، دکتر فرزام بیدارپور روز دوشنبه در جمع نمایندگان ادارات استان افزود: این مطالعات که از سال 85 تا 95 در رده های سنی و گروه های مختلف انجام شده نشان می دهد در سال 95 حدود 63.8 درصد مردم استان دچار اضافه وزن بوده اند و این شاخص در کشور 59.3 درصد بوده است.
وی با اشاره به مطالعات 10 ساله دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در زمینه سلامت جامعه اظهار کرد: طبق این مطالعات حدود 12 تا 13 درصد جمعیت بالای 25 سال در استان کردستان چاق هستند.
وی افزود: مطالعات نشان می دهد بیش از میانگین کشوری دچار اضافه وزن و چاقی هستند و همچنین بر اساس این بررسی ها 87.2 درصد افراد بالای 18 سال در استان کم تحرک هستند.
وی از روند فزایند اضافه وزن و چاقی هم در طبقات بالا و هم طبقات پایین استان کردستان خبر داد و گفت: افزایش اضافه وزن و چاقی تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می شود و می تواند زنگ خطری برای ابتلا به بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و غیره دیگر بیماری ها در افراد باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار کرد: در همین راستا محلات حاشیه شهر سنندج در اولویت اصلی برگزاری برنامه های هفته بسیج سلامت استان قرار دارد.
بیدارپور با اشاره به افزایش شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان استان کردستان گفت: هم اکنون سه هزار نفر از کودکان استان کردستان نیز دچار سوء تغذیه هستند.
وی ادامه داد: ارتقاء سطح سواد و دانش خانواده ها در زمینه تغذیه می تواند از تغذیه نادرست و افزایش چاقی در این قشر پیشگیری کند.
وی با اشاره به اینکه عوامل و فاکتورهای متعددی مانند عوامل هورمونی، عصبی و شیمیایی در اضافه وزن و چاقی موثر است گفت: تغذیه نامناسب و میزان دریافتی غذا و انرژی و کم تحرکی نقش تعیین کننده ای در اضافه وزن و چاقی دارد.
بیدارپور اظهار کرد: تاکنون 250 هزار نفر در سامانه سیب ثبت نام کرده اند و طبق آمار این سامانه بیش از 65 درصد مردم استان در معرض خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی قرار دارند.
وی افزود: روزانه 11 هزار نفر در سامانه سیب از نظر بیماری های در معرض خطر مورد غربالگری و بررسی قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه هفته بسیج همگانی تغذیه و امنیت غذایی از 15 دی سال جاری با شعار پیشگیری از اضافه وزن و چاقی آغاز می شود افزود: در این هفته برنامه های مختلفی در راستای اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از اضافه وزن و چاقی از سوی دانشگاه علوم پزشکی با همکاری ادارات استان برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، طبق مطالعات دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 95 حدود 8.5 درصد افراد بالای 25 سال قند خون بالا دارند و 87.2 درصد افراد بالای 18 سال در استان نیز کم تحرک هستند.
35 درصد افراد بالای 18 سال در استان فشار خون بالا دارند در حالیکه میانگین کشوری آن 28 درصد است.
شاخص مصرف میوه و سبزی در سال 85 در استان کردستان 97 درصد و شاخص کشوری 87 درصد بوده است همچنین این شاخص در سال 95 در کشور حدود 52 درصد و در استان کردستان 57 درصد بوده است.
در هفته بسیج سلامت سال گذشته 194 مورد کلاس آموزشی و 20 هزار و 93 نفر از دانش آموزان استان کردستان آموزش های تغذیه سالم را فراگرفتند.
برگزاری 22 جشنواره غذای سالم، 17 مورد سفره سلامت در مدارس و مشاوره تغذیه هزار و 454 نفر از برنامه های شاخص هفته بسیج سال گذشته استان بوده است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش **انتشار: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.