به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر قادری عصر چهارشنبه در جمع مردم زلزله زده منطقه هورامان شهرستان سروآباد اظهار کرد: بر اثر وقوع این 2 زمین لرزه بیشترین خسارت ها به واحدهای مسکونی این شهرستان وارد شده است.
وی افزود: به منظور ارزیابی دقیق از میزان خسارت وارده از روستاهای سلین، ناو، کلجی و نوین در منطقه هورامان بازدید کرده و منازل روستایی آسیب دیده توسط ستاد مدیریت بحران، بنیاد مسکن و هلال احمر شناسایی شدند.
معاون عمرانی استاندار کردستان تاکید کرد: در ارزیابی های انجام شده برخی از منازل روستایی نیاز به بازسازی و برخی نیاز به تعمیرات دارند، همچنین مکان های آموزشی، بهداشتی، درمانی و مذهبی نیز در اثر این زلزله ها دچار خسارت شده اند.
قادری یادآور شد: برای خانواده هایی که در اثر این زلزله خسارت دیده اند، تسهیلات 25 میلیون تومانی (20 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: مقدمات کار و پیگیری های لازم برای فراهم کردن شرایط مناسب برای جبران بخشی از خسارت وارده در اثر این زلزله ها در مناطق روستایی آسیب دیده انجام می شود.
به گفته وی، تلاش می کنیم با مساعدت و کمک دولت تسهیلاتی که برای مردم زلزله زده استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است برای خسارت دیدگان در شهرستان سروآباد نیز اختصاص پیدا کند.
به گزارش ایرنا، معاون عمرانی استاندار کردستان با همراهی فرماندار سروآباد، مدیران کل مدیریت بحران، بنیاد مسکن، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، رئیس نظام مهندسین، معاون اداره کل راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان محلی از روستاهای منطقه هورامان که در اثر 2 زلزله 21 و 28 آبان دچار خسارت و آسیب شده بودند، بازدید کرد.
قادری معاون عمرانی استاندار کردستان هفته گذشته نیز به همراه مسئولان استانی و شهرستانی از روستای زلزله زده پایگلان بخش مرکزی که بیشترین خسارت را در زلزله های اخیر دیده بود، بازدید و با مردم این روستا دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش ایرنا، زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند، کانون این زمین لرزه مرز ایران و عراق نزدیکی شهر ازگله در استان کرمانشاه گزارش شد که زیان ها و خسارت های مالی و جانی زیادی به بار آورد.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و همچنین موجب وارد شدن خسارت زیادی به روستاهای شهرستان سروآباد شد.
زمین لرزه ای دیگری نیز به بزرگی 4.2 ریشتری روز یکشنبه 28 آبان ساعت 9:49 دقیقه شهرستان سروآباد را لرزاند که در اثر آن چند روستای منطقه هورامان دچار خسارت شدند، این زمین لرزه ها خسارت جانی در این منطقه نداشتند.
این زمین لرزه در عمق 9 کیلومتری زمین و در فاصله 10 کیلومتری شهر سروآباد در استان کردستان، 13 کیلومتری شهر نودشه و 18 کیلومتری شهر نوسود در استان کرمانشاه به وقوع پیوست.
شهرستان سروآباد با 73 روستا، 2 شهر و 2 بخش و جمعیتی بیش از 52 هزار نفر در غرب استان کردستان واقع شده و هم مرز با کشور عراق است، در این شهرستان 90 درصد جمعیت روستانشین و 10 درصد شهرنشین هستند.
در 2 زلزله اخیر (21 آبان و 28 آبان) 42 روستای بخش مرکزی و هفت روستای بخش هورامان از توابع این شهرستان دچار خسارت مالی از 20 تا 70 درصد شدند.
این شهرستان بدلیل قرار گرفتن بر روی گسل زلزله در سال های گذشته شاهد وقوع چندین زلزله و پس لرزه بود اما خوشبختانه این حوادث تلفات جانی نداشت و تنها خسارت مالی به برخی تاسییات، زیر ساخت ها، مدارسف مراکز بهداشتی و منازل مسکونی شهری و روستایی وارد شد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.