به گزارش ایرنا، محمد صادق موجی روز یکشنبه درآئین پایانی این طرح افزود: بسیج ملی کاهش مصرف نمک، قند، چربی وافزایش مصرف میوه وسبزیجات با هدف فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه اصلاح الگوی غذایی و کاهش مصرف قند، نمک و چربی بعنوان مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: عوامل خطرآفرین از جمله تغذیه نادرست در استفاده بیش ازحد از قند و نمک، روغن ناسالم ومصرف کم میوه و سبزیجات درکنارعواملی مانند کم تحرکی، دخانیات، مصرف الکل و اضطراب سلامت مردم را تهدید می‌ کند و بیشترین علت مرگ در کشور نیز ناشی از این عوامل است.
این کارشناس بهبود تغذیه اظهار کرد: سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت، آسم، بیماری‌های تنفسی و سرطان‌ها از جمله مواردی است که این عوامل خطر باعث بروز آنها می‌ شود.
موجی در رابطه با نقش مصرف رنگارنگ میوه ها درافزایش سلامتی افزود: گفت: میوه یکی از گروه های مهم غذایی است که بدلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون مثل ویتامین های گروه آ. بی. سی و املاح معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم ومواد آنتی اکسیدانی از جمله فلاونوئید وکاروتنوئید می تواند نقشی مهم در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر از جمله فشار خون بالا، اختلالات چربی خون، بیماری های قلبی وعروقی، سرطان ودیابت نوع 2 داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت کنترل چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی و نوجوانی اضافه کرد: برخلاف باور نادرست بسیاری از خانواده‌ها، چاقی کودکان و نوجوانان نه تنها نشانه سلامتی نیست بلکه عوارض کوتاه‌مدت و درازمدت دربر دارد.
موجی اظهار کرد: چاقی در کودکی با چاقی در بزرگسالی همراه است به طوری که 40 تا 90 درصد کودکان چاق در بزرگسالی نیز از چاقی رنج خواهند برد.
مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت با توصیه به کاهش مصرف قند، نمک وچربی افزود: شکر موجود در یک قوطی نوشابه گازدار 355میلی لیتر معادل 10حبه قند است که می تواند باعث اضافه وزن وچاقی شود و مصرف نمک زیاد یکی از دلایل پوکی استخوان بوده که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.
وی یادآور شد: استفاده از روغن های مایع برای پخت غذا وبه مقدار کم، توجه به برچسب تغذیه ای که در صورت قرمز رنگ بودن بخش مربوط به اسید چرب ترانس، آن را انتخاب نکنید زیرا اسیدهای چرب ترانس موجود در روغن ها وچربی ها باعث افزایش خطر بیماری های قلبی، عروقی وسرطان می شوند.
موجی اظهار کرد: مصرف روزانه سبزی ها از عوامل مهم پیشگیری از سرطان است زیرا فیبر موجود در سبزی ها در پیشگیری از سرطان بویژه سرطانهای دستگاه گوارش نقش بسزایی دارند و سبزی های نارنجی مانند هویج، کدو تنبل، کدو حلوایی وفلفل دلمه ای نارنجی دارای رنگدانه بتا کاروتن که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود، است.
وی بیان کرد: ویتامین آ از بدن درمقابل سرطان محافظت می کند وباعث تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری ها وحفظ سلامت پوست وبینایی می شود.
موجی گفت: سبزی های قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه قرمز وکلم بنفش دارای انواع مختلفی از فیتو کمیکالها هستند که نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان پروستات و بیماری های قلبی وعروقی دارد.
6047/6043**خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.