دراین مطلب آمده است: خام گیاه خواری رژیمی است که در فضای مجازی تبلیغات زیادی را به خود اختصاص داده است و در پی آن بسیاری از تاثیرهای خوب این رژیم سخت سخن می گویند و معتقد هستند در کاهش وزن، پاکسازی بدن و درمان بیماری ها مفید است بنابراین افرادی که از این رژیم استفاده می کنند در حال افزایش است.
خام گیاه خواری و درمان
یکی از شهروندان که چند هفته از آغاز رژیم خام گیاه خواری اش می گذرد به خبرنگار ما می گوید: بر اساس آن چه در فضای مجازی مطرح می شود، خام گیاه خواری فرصتی برای اندام های حیاتی و دفع کننده سموم است که بدن را پاکسازی کنند. در این رژیم برای درمان بیماری ها با استفاده از گیاهان و خام خواری اقدام می شود و افراد زیادی در درمان بیماری خود از این رژیم استفاده کرده اند.
وی بیان می کند: در این رژیم انواع گوشت، لبنیات، نان و برنج حذف و برای تامین ویتامین ها و ریزمغذی ها از آب، سبزیجات و میوه های مختلف استفاده می شود. افراد می آموزند با مصرف مواد غذایی سالم بدن خود را در شرایط سالم نگه دارند که من هم برای کاهش اضافه وزن به این رژیم رو آوردم و در این مدت احساس راحتی و پاکسازی بدن را دارم.
ضعف و خستگی
یکی دیگر از افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می کند، می گوید: اضافه وزن دارم و به بیماری تیروئید مبتلا هستم. در این رژیم از خوردن برخی از سبزیجات منع شده ام، اما گاهی احساس ضعف و سستی در بدن می کنم. بیشتر اوقات احساس خستگی می کنم که گویا طبیعی است زیرا در این رژیم بسیاری از مواد حذف و فقط سبزی و میوه جایگزین شده است. وی ادامه می دهد: گمان می کنم خام گیاه خواری رژیم غذایی با شرایط بسیار سخت باشد که ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. شاید برخی با خام گیاه خواری بتوانند به ایده آل خود برسند، اما من نمی خواهم این رژیم را با همین شدت سختی ادامه دهم چون گمان می کنم بدنم توان ادامه آن را ندارد. یکی از افرادی که مدتی پیش این رژیم را استفاه می کرد بیان می کند: این رژیم را در کوتاه مدت برای درمان بیماری ام انجام می دادم زیرا پزشک من را از مصرف گوشت قرمز منع کرده بود و مجبور به استفاده از این رژیم شدم. در مدت کوتاه توانستم بیماری ام را بهبود بخشد، اما با مشورت پزشک معالجم ادامه این رژیم برایم خطرناک بود، زیرا دچار کم خونی شده بودم و باید مواد غذایی پخته و لبنیات و تخم مرغ را هم آغاز و برای درمان کم خونی دارو مصرف می کردم.
عوارض خام گیاه خواری
یک کارشناس تغذیه در این باره می گوید: گیاه خواری و خام گیاه خواری از روش های تغذیه ای است که به تازگی تبلیغات زیادی درباره آن می شود و طرفدارانی هم دارد. افرادی مدعی هستند پس از درمان های مختلف طبیبان و بهبود نیافتن به طور کامل، به گیاه خواری روی آورده اند که یا درمان کامل شده، یا بهبودی مقبولی یافته اند و از آن راضی هستند.«مسعود فیروزکوهی» ادامه می دهد: از دیدگاه علم تغذیه، مصرف همه گروه های غذایی شامل نان و غلات، میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، حبوبات، مغزها و دانه ها، گوشت و تخم مرغ و مواد متفرقه شامل روغن، قند و شکر، نان های سفید و شیرینی ها برای حفظ سلامتی و رشد نمو لازم است . وی می افزاید: در این رژیم فرد غذاهای طبخ شده، منابع پروتئین جانوری و ... را حذف و به جای آن از منابع پروتئین گیاهی، میوه، سبزی و آب استفاده می کند. پروتئین ها برای ترمیم، رشد سلولی و ساخت هورمون های بدن نیاز است. وقتی کسی این رژیم را می گیرد خود را در برابر فقر پروتئین سلولی قرار می دهد و ممکن است مشکلات هورمونی پیدا کند و رفتارهای عادی او دچار اختلال شود.وی تصریح می کند: گیاه خواری مطلق مناسب نیست، زیرا یکی از عوارض آن کمبود ویتامین 12B است که در درازمدت، سبب کم خونی می شود. ذخیره این ویتامین در بدن زیاد است و کمبود آن خود را در دراز مدت نشان می دهد به همین دلیل خام گیاه خواران در معرض کم خونی قرار دارند.وی تصریح می کند: برخی سبزی ها ویتامین K دارد، آهن هم در سبزیجات موجود است اما آهنی که در فرآورده های حیوانی وجود دارد قابلیت جذب بیشتری نسبت به سبزیجات دارد و آهن هم نامیده می شود که بیشتر قابل جذب است. برخی سبزیجات، کلسیم بیشتری دارد که سدی برای جذب کافی آهن است.
خام گیاه خواری مطلق توصیه نمی شود
این کارشناس تغذیه بیان می کند: خام گیاه خواران تبلیغات زیادی انجام می دهند، آن ها پروتئین را از حبوبات خام پودر شده تامین و در سالادهای خود استفاده و جوانه دانه های مختلف مثل گندم، ماش و ... مصرف می کنند. البته جوانه، ارزش غذایی زیادی دارد و به همراه سالاد و غذا مصرف می شود، اما خام گیاه خواری مطلق به عنوان تغذیه توصیه نمی شود. وی می گوید: آن نوع رژیم گیاه خواری که سخت نباشد و شیر و لبنیات داشته باشد، برای برخی از بیماری ها و مدت محدود مشکلی ندارد، مفید است و موجب پاکسازی بدن می شود، اما خام گیاه خواری مطلق که سخت تر از گیاه خواری است به طور قطع عوارض دارد و توصیه نمی شود.
8006**6081 دریافت کننده: نرگس تیموری** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.