به گزارش خبرنگار ایرنا، شکور امیدی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان در رشت درباره آمار میانگین10 درصد جمعیت کشور دچار دیابت افزود: در چند استان کشور به صورت پایلوت کار تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی در رابطه با بیماری دیابت انجام گرفت که به عنوان مثال در یزد 26 درصد جمعیت و در قزوین 16 / 17 درصد جمعیت دچار دیابت بودند که ما به طور میانگین آمار 10 درصد را برای کل کشور در نظر گرفته ایم.
وی اظهار داشت: در استان گیلان نیز 10 درصد جمعیت به عبارتی 250 هزار نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند اما تنها 40 هزار نفر شناسایی شده اند و 210 نفر از بیماری خود خبر ندارند.
امیدی دیابت را به بیماری آرام تشبیه کرد و خاطر نشان کرد: پر ادراری ، خستگی و تشنگی از علائم مهم بیماری دیابت است که بایستی جدی گرفته شود.

*با آزمایش ساده قند خون از سلامت خود مطمئن شوید
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور در ادامه نشست خبری در جمع خبرنگاران گیلان با بیان این که با یک آزمایش ساده قند خون می توان از سلامت خود مطمئن شد، افزود: همه بایستی به این شعار توجه داشته باشند.
وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در فرهنگ سازی و ارتقاء سلامت جامعه خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی خبرنگاران در ترویج این شعار و شناسایی افراد دچار دیابت، اهمیت بسزایی دارد.
امیدی با تقسیم بندی دیابت به نوع یک و دو اظهار کرد: نوع یک ، دیابتی است که در کودکی نشان می دهد و تا پایان عمر بایستی از انسولین استفاده شود، اما دیابت نوع دو در بزرگسالی مشاهده می شود.

*استرس مهمترین عامل محیطی در بیماری دیابت
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور با بیان این که در دیابت نوع دو عوامل مختلفی مانند تغذیه، عدم تحرک و چاقی نقش دارند، اظهار کرد: استرس، مهمترین عامل بروز بیماری دیابت است.
وی بیان داشت: بیماری دیابت، یک محدودیت است تا بیماری، بنابراین اگر این محدودیت ها رعایت شود، فرد مبتلا می تواند عمر طبیعی داشته باشد.
وی با تاکید بر این که بیماری دیابت و انجام تست قند خون بایستی جدی گرفته شد، خاطر نشان کرد: دیابت، شایع ترین علت کوری، از دست دادن کلیه و ناراحتی قلبی است.
امیدی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری با تشریح خدمات انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی در استان های مختلف کشور بیان داشت: آموزش، مشاوره تغذیه و مشاوره روانشاسی از جمله خدمات این انجمن است.
وی درباره رژیم غذایی برای بیماران دیابتی و فروشگاه زنجیره ای دیابت خاطر نشان کرد: لوگوی انجمن دیابت بر روی محصولات درج می شود که البته همه افراد برای پیشگیری از بیماری دیابت می توانند از کالای رژیمی و بدون قند استفاده کنند.

*صدور کارت هوشمند برای بیماران دیابت
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور در ادامه نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان افزود: کارت هوشمند برای بیماران دیابت صادر می شود.
وی با بیان این که زیرساخت های لازم برای صدور کارت هوشمند برای بیماران دیابت آغاز شده، اظهار کرد: در این کارت تمام اطلاعات بیمار ارائه شده است.
امیدی بیان داشت: ارائه خدمات یکپارچه به بیماران دیابتی از اهداف صدور کارت هوشمند است که در بخش های مختلف می توانند از آن استفاه کنند.
وی در پایان نشست خبری از برگزاری اولین کنگره روز جهانی دیابت با موضوع خداحافظ دیابت در استان گیلان خبر داد و یادآور شد: این کنگره سه شنبه هفته جاری در مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار می شود که عموم مردم می توانند شرکت کنند.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:کبیری
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.