پیمان قربانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برنامه های سلامت محور هفته ملی دیابت امسال با شعار« دیابت و زنان: حق ما داشتن آینده ای سالم » با مشارکت شرکت نوونوردیسک و انجمن دیابت ایران با هدف اطلاع رسانی عمومی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در حاشیه برگزاری این همایش پیاده روی اعضای کانون دیابت و شهروندان، برپایی ایستگاه سلامت، ورزش صبحگاهی، پذیرایی صبحانه ویژه افراد دیابتی ،توزیع بروشور آموزشی و اجرای برنامه های نمادین نیز برگزار می شود.
قربانی استقرار پایگاه های غربالگری ویژه را از دیگر برنامه های این هفته اعلام کرد و گفت: پایگاه های غربالگری در ساختمان ستادی شهرداری منطقه، نواحی و معاونت فرهنگی و اجتماعی، بانک شهر، میادین تره بار،پایانه اتوبوسرانی شهید سروری، فروشگاه شهروند،ایستگاه های متروشهرک شریعتی و حرم مطهر مستقر می شوند.
وی ادامه داد: طی هفته ملی دیابت ایستگاه های سلامت با ارائه خدماتی شامل اندازه گیری قند و فشار خون، اندازه گیری توده بدنی و ویزیت رایگان پزشکی در سراهای محلات، مساجد، حسینیه ها، بوستان ها و پایگاه های بسیج برپا می شود.
قربانی خاطر نشان کرد: کارگاه ها و کلاس های آموزشی به مناسبت هفته دیابت با موضوع های دیابت و زنان، شناخت دیابت، راه های پیشگیری از این بیماری، تغذیه و دیابت، چاقی و دیابت برگزار می شود، ضمن اینکه تورهای آموزشی، تفریحی، زیارتی نیز ویژه شهروندان این منطقه تدارک دیده شده است.
وی اضافه کرد: برگزاری مسابقات فرهنگی،توزیع بروشورهای سلامت محور، برگزاری جشنواره های غذایی ویژه افراد دیابتی از دیگر برنامه های اجرایی هفته ملی دیابت در این منطقه است.
به گزارش ایرنا، بیماری دیابت که موجب ناتوانی بدن در تولید انسولین و یا مقاومت آن در برابر انسولین تولید شده می شود، به افزایش سطح قند خون می انجامد.
در سال 1985 در جهان 30 میلیون نفر مبتلا به دیابت بودند که این تعداد در سال 2008 به 230 میلیون نفر افزایش یافته است و دانشمندان برآورد کرده اند در سال 2025 تعداد بیماران دیابتی به 300 میلیون نفر برسد.
طبق نظر کارشناسان بهداشت و درمان کشور: نیمی از مردم ایران به دلیل کم‌تحرکی از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت و چربی خون رنج می برند و هشت درصد افراد بالای 30 سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که این رقم بالایی است.
3218** 6003
خبرنگار: امیر جعفری - انتشار: روح اله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.