دکتر محمدرضا اعلایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ وضعیت شهرستان به نسبت روزهای شیوع کرونا با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ، همکاری مردم ، از خود گذشتگی پزشکان، پرستاران، بهورزان ، نیروهای کارشناسی بخش بهداشت و درمان ، جهادی ها ، روحانیان ، بازاریان، کارخانه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی بهتر شد.
وی اضافه کرد:‌ در این مسیر هزینه های مستقیم مالی و غیرمالی بسیار زیادی برای رسیدن به این وضعیت صرف شد، اما به معنای آن نیست که کرونا وجود ندارد زیرا موارد سرپایی زیادی هنوز به مراکز بهداشتی و درمانی داریم و با تلاش های صورت گرفته تا حدود زیادی از شیوع بیماری در افراد سالمند و بیماران خاص و مزمن جلوگیری شد.
 رییس دانشکده طب ایرانی اردکان در ادامه یادآور شد: با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند که با هدف از سرگیری برخی فعالیت‌ها، کسب و کارها و خدمات، تدوین شد، با اجرای پروتکل های بهداشتی همراه با  آموزش و اخذ تعهد کسبه و صنوف و متصدیان مشاغل کم خطر در حال اجراست.

اعلایی تصریح کرد: انتظار می‌رود مردم بیشتر از قبل نسبت به اجرای پروتکل‌های پیشگیری از جمله خارج نشدن از منزل مگر در موارد ضروری اهتمام جدی داشته باشند. زیرا هیچگونه تضمینی برای مواجه نشدن با موج های بعدی ویروس نمی توان داد.

وی اظهار داشت:‌اثربخش ترین راهبرد شکست کرونا کاهش و قطع چرخه انتقال است که تاکنون واکسن محافظت کننده و داروی درمان آن کشف نشد، بنابراین دوام بیماری که به کرونا مشهوراست، به سطح ایمنی مردم، رعایت اصول بهداشت فردی وعمومی جامعه تعداد ناقلان  فاقد علامت و بیماران علامت دار بستگی دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان اردکان تاکید کرد:هرچه ابتلای همه گیری کمتر باشد، مدیریت و کنترل بر این ویروس اصولی تر و با آسیب های جسمی و روحی و تبعات اقتصادی و اجتماعی کمتری همراه است.

وی بیان کرد : علاوه برسیر نزولی بیماری به ویژه در گروه های حساس جامعه، کاهش قابل توجه فوتی ها و درصد بهبود یافتگان نوید از روزهای بهتری را برای همه ترسیم می کند ولی این دستاوردها نباید موجب غفلت و عادی شدن اوضاع تلقی شود، چرا که با هزینه های مالی و انسانی به مراتب بیشتری در موج های بعدی مواجه می شویم.
اعلایی اظهارداشت : لازم است مردم  در صورت مشاهده موارد خارج از پروتکل های بهداشتی توسط اصناف ، اداره ها، سازمان‌ها، صنایع و شرکت ها، سریعاً موارد تخلف را به سامانه ۱۴۹۰ در میان بگذارند.
این مسوول با بیان اینکه اگر مردم فعالیت‌های عادی را از سر بگیرند و رعایت نکنند همچنان ویروس باقی است و ضررهای روحی، روانی و اقتصادی زیادی می بینیم، افزود: دوری از اجتماعات و رعایت فاصله حداقل ۲ متری از یکدیگر و استفاده از ماسک و دستکش در مراکز خرید و ارائه خدمات توصیه می‌شود.
وی اظهار داشت:‌ از مردم اردکان درخواست می‌شود بحث بیماری کرونا را همچنان جدی بگیرید چرا که این شهرستان در قبل تجربه کردیم به دلیل دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت ارتباطی با سایر استان ها به دلیل وجود صنایع بزرگ می تواند همچنان آسیب پذیر باشد بنابراین مردم صبور باشند و به جزء موارد ضروری از منزل که ایمن ترین محل از نظر بیماری است، خارج نشوند.

اعلایی از حمایت های خیران سلامت، مسوولان شهرستان ، شرکت ها و صنایع قدردانی کرد.

همپنین ذیروز( شنبه) رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۷۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته ، این تعداد به پنجهزار و ۶۵۰ تن رسید.

کیانوش جهانپور بیان کرد: از دیروز تا ظهز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ (کرونا) در ۳۱ استان شناسایی شدند .

وی گفت: تا کنون ۶۸ هزار و ۱۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدند و سه هزار و ۹۶ تن  تحت مراقبت قرار دارند.

وی با بیان اینکه تا کنون ۴۱۰ هزار و ۷۵ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شد، اظهار کرد: تعداد موارد سرپایی ارجاعی از مراکز جامع سلامت بیشتر از مراجعه بیمارستانی است که اتفاق مثبتی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: روند کاهشی موارد فوت ناشی از کرونا هم ادامه دارد، اگر چه بیماری در مرحله مدیریت شده قرار دارد، اما برای ادامه این روند در روزهای آتی، باید نکات بهداشت فردی و عمومی رعایت  و از ترددهای غیرضروری جلوگیری شود.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.