به گزارش خبرنگار ایرنا، این کشتی گیر68 ساله اهل دارکلاته فندرسک استان گلستان به حدی در کشتی دارای تبحر و توانایی بود که در 40 سالگی نیز مدال طلای بازی های آسیایی را به گردن آویخت.
ورود به دنیای کشتی برای سوخته سرایی از دوران سربازی در بیرجند آغاز شد، مرکز تحویل البسه پادگان هیچ لباس و پوتینی که اندازه رضای 21 ساله باشد، پیدا نکرد و او مغموم و تنها در گوشه ای از پادگان ایستاده بود که نظر یکی از افسران را به خود جلب کرد و با راهنمایی و مشاوره او ورزش را همزمان با خدمت سربازی آغاز کرد.
اگر چه سوخته سرایی آشنایی زیادی با فنون کشتی نداشت، اما توان بالای فیزیکی و درشتی قامت وی را به تیم ملی ارتش های ایران رساند و او به واسطه این موقعیت ورزشی برای ادامه خدمت به پادگان عشرت آباد تهران منتقل شد.
سوخته سرایی پس از کسب عنوان دوم ارتش های ایران در رقابت های انتخابی وارد دنیای حرفه ای ورزش شد و به اندازه ای پیشرفت کرد که با وجود حضور ستاره های درخشان آن روزهای کشتی به تیم ملی رسید و با حضور در مسابقات جهانی سال 1973 تهران برای خود در میان این ستاره ها، نامی دست و پا کرد.
جوان 21 ساله گلستانی که قبل از حضور در خدمت سربازی، حتی یکبار هم روی تشک کشتی نرفته بود با نگاه تیزبین افسر پادگان آرام آرام جایی برای خود در این ورزش پیدا کرد و با دروی مدال های ریز و درشت رویدادهای مهم و معتبر کشتی آسیا و جهان به یگانه ای دست نیافتنی در برخی رکوردها تبدیل شد.
دو مدال نقره مسابقات جهانی در مکزیکوسیتی و مقدونیه، مدال طلا رقابت های قهرمانی آسیا هند، سه مدال طلا در بازی های آسیایی پکن، سئول و دهلی و نقره بازی های آسیایی تهران مجموعه ای از عنوان های این کشتی گیر گلستانی در مسابقات معتبر برون مرزی است.
سوخته سرایی که در میان کشتی گیران همدوره ای به آقا سوخته مشهور است، با آلبومی پر از مدال های رنگارنگ جزو بهترین های کشتی سنگین وزن ایران است، اما با همه مدال هایش در طول 20 سال فعالیت حرفه ای فاقد مدال طلای جهانی و المپیک بود و تاکنون پاسخی برای این سوال بزرگ پیدا نشده است.
هرچند سوخته سرایی اولین ورزشکار گلستانی است که در بازی های آسیایی موفق به مدال آوری شد.
او در دورانی که گلستان هنوز بخشی از استان مازندران به شمار می رفت مدال آوری هایش را در بازی های آسیایی تهران آغاز کرد و با کسب مدال نقره سنگین وزن کشتی آزاد خبر از ظهور یک ستاره در این رشته پرطرفدار داد.
سوخته سرایی در نهمین دوره این مسابقات در هند، دهمین دوره بازی های آسیایی در کره جنوبی و یازدهمین دوره در چین مدال طلا را برگردن آویخت تا با چهار مدال ( 3 طلا و یک نقره) پس از مسلم اسکندر فیلابی با چهار مدال طلا ، دومین ورزشکار پرافتخار ایرانی در تاریخ بازی های آسیایی باشد.
یکی از افتخارات دست نیافتنی سوخته سرایی، پرچمداری در بازی های آسیایی است. او در سه دوره آخر بازی های آسیایی که طلا گرفت، مسوولیت پرچمداری کاروان ایران را نیز برعهده داشت و این افتخار برای هیچ ورزشکار دیگری در بازی های آسیایی تکرار نشده است.
پس از سوخته سرایی، محمود نامجود با دو بار پرچمداری در رده دوم دارندگان این افتخار قرار دارد.
منصور مهدی‌زاده، عبدالله موحد، مسلم اسکندر فیلابی، امیررضا خادم، آرش میراسماعیلی، علی دایی، حسین رضازاده، صمد نیکخواه بهرامی، بهداد سلیمی و الهه احمدی، هر کدام یکبار پرچم کاروان ورزش ایران را در ادوار گوناگون بازی های آسیایی حمل کردند، بزرگی نام و مدال های کسب شده هر کدام از این پرچمداران نشان دهنده اهمیت مسوولیت سه بار پرچمداری سوخته سرایی و نقش آفرینی موثر او در آن روزهای ورزش ایران است.
سوخته سرایی تنها کشتی گیر ایرانی است که در هر دو رشته آزاد و فرنگی موفق به کسب مدال طلا در بازی های آسیایی شد.
این قهرمان بی مانند گلستانی رفاقتی دیرینه و عمیق با علیرضا سلیمانی دیگر ملی پوش پرافتخار سنگین وزن کشتی آزاد داشت و به همین دلیل در بازی‌های آسیائی سئول تصمیم گرفت در رشته کشتی فرنگی شرکت کند تا سلیمانی در ترکیب تیم آزاد قرار گیرد و هر دو نیز مدال طلا کسب کردند.
سوخته سرایی سال ها است که از دنیای کشتی فاصله گرفته و به جز دقایقی کوتاه در برخی مراسم رسمی، ردپایی در ورزش از او وجود ندارد.
در این پیوند ورزش گلستان که با همه استعدادهایش نقش آفرینی کمی در مدال آوری رویدادهای مهم و معتبر آسیایی و جهانی دارد، باید برای بهره مندی از تجربیات ماندگار سوخته سرایی پیشقدم شود.
حیف است ورزشکاران گلستانی یکی پس از دیگری از مسابقات ورزشی کنار روند ،اما تجربیات اسطوره ای مانند سوخته سرایی در کنج خانه اش در تهران خاک بخورد.
ورزش گلستان این روزها چشم انتظار مدال آوری 27 ستاره در بازی های آسیایی جاکارتا 2018 نیز است.
3091/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.