به گزارش ایرنا، حسین چناریان روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: در راستای مبارزه با مواد مخدر دولت ها و ملت ها بسیار نقش آفرین هستند و این امر در سطح بین المللی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه 19 پروژه تحقیقاتی در استان کرمان در رابطه با مبارزه با مواد مخدر در دست انجام است، گفت: امسال 21 عنوان برنامه به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در استان کرمان برگزار می شود.
چناریان تصریح کرد: باید نگرش مردم درباره اعتیاد را تغییر دهیم و این باور را ایجاد کنیم که اعتیاد یک بلای واقعی است .
وی یادآور شد: واقعیت دنیا حکایت از آن دارد که سازمان های جهانی بیان کرده اند آنقدر تنوع عرضه مواد روانگردان ها و توهم زا زیاد است که می توان گفت هر روز یک ماده جدید دراین عرصه معرفی می شود.
چناریان یادآور شد: در ایام هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر، ستاد مبارزه با مواد مخدر قدام به ابلاغ شیوه نامه های سراسری در سطح کشور کرده است که در این راستا مقابله با عرضه، اقدامات فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت های مردمی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه امسال 21 برنامه برای سالروز مبارزه با مواد مخدر پیش بینی شده است، اجرای همایش ها، جشنواره ها و برنامه های مشارکتی با مردم از موارد مورد تاکید در برنامه های گرامیداشت سالروز مبارزه با مواد مخدر است.
** راه اندازی مرکز تحقیقات اعتیاد در کرمان
مدیرکل بهزیستی استان کرمان هم در این نشست گفت: مرکز تحقیقات اعتیاد در کرمان با مشارکت تحصیل کردگان و نخبگان علمی کار خود را آغاز می کند تا نتیجه آن منجر به اقدامات پیشگیرانه، موثر و ماندگار باشد.
عباس صادق زاده با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه با مواد مخدر، گفت: اگر موضوع پیشگرانه در جامعه نهادینه و تبدیل به فرهنگ پیشگیرانه و سلامت محور شود، در مبارزه با بسیاری از مشکلات، موفقیت های بیشتری خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: اینکه پیشگیری از سوی دولت و چند دستگاه مطرح شود، شاید در مقطعی منجر به نتیجه شود اما در دراز مدت جوابگو نخواهد بود.
صادق زاده ادامه داد: مردم و مسئولان باید موضوع پیشگیری را دغدغه خود بدانند تا به موفقیت دست یابیم.
وی نبود مدیریت و نبود برنامه های علمی در پیشگیری را از مشکلات موجود در جامعه دانست و تصریح کرد: خلاء این موضوعات تا کنون در جامعه مشاهده می شد که با راه اندازی مرکز تحقیقات اعتیاد در کرمان این مشکلات برطرف می شود.
وی گفت: یکی از مباحثی که در بحث پیشگیری کمتر به سراغ آن رفته ایم، مسائل علمی و پژوهشی است که دراین راستا اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
صادق زاده به اجرای برنامه های پیشگیرانه در مهدهای کودک نیز اشاره و بیان کرد: 100 درصد در حوزه آموزش مربیان، کودکان و خانواده ها در مهدهای کودک رشدداشته ایم.
وی یادآور شد: محتوای آموزشی مهدکودک ها متناسب با فرهنگ و کلیات جامعه کرمان طراحی شده است.
وی ادامه داد: در مقطع متوسطه آموزش و پرورش که آسیب پذیرترین قشر به شمار می روند نیز مبناهای محتوای بومی، آموزش های مهارت های زندگی و پیشگیرانه طراحی شده است و از نیمه سال 95 این آموزش ها آغاز شده است.
صادق زاده به موفقیت حاصل شده در برنامه های اجتماع محور اشاره و بیان کرد: 60 درصد رشد آموزش های مهارت های زندگی را در جهت ایجاد و نهادینه کردن این موارد در جامعه داشته ایم.
وی بیان کرد: در محیط های نظامی رشد 273 درصدی، در محیط های روستایی رشد 173 درصدی و در محیط های شهری رشد 54 درصدی آموزش های مهارت های زندگی را در جهت ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری را داشته ایم.
وی اظهار کرد: در راستای سند پیشگیری از اعتیاد، بعد از زمینه سازی های مورد نیاز، حدود 20 درصد فعالیت های پیشگیرانه رشد داشته است و با همسویی همه سازمان ها افزایش این رشد تا 40 درصد، دور از دسترس نخواهد بود.
26 ژوئن برابر با پنجم تیرماه به مناسبت سالروز مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است و برای آنکه بتوانیم به یکی از دغدغه های مردم و کشور پاسخ مناسب دهیم، ستاد مبارزه با مواد مخدر بازه یک ماهه از 20 خردادماه تا 20 تیرماه را به عنوان ایام گرامیداشت سالروز مبارزه با مواد مخدر پیش بینی کرده تا در این فرصت و بازه زمانی مناسب در این راستا به خوبی گام برداریم.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار : بهنام احمدی *
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.