به گزارش ایرنا رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی ایران روز چهارشنبه در این کنگره گفت: حجم بزرگی غده تیروئید را گواتر می گوییم و در گواترها سه اصطلاح گواتر همراه با پرکاری، گواتر همراه با کم کاری و گواتر بزرگ داریم.
محمدرضا بختیاری افزود: غده تیروئید در ناحیه گردن است و بیماری کم کاری و پر کاری غده تیروئیدی رخ می دهد که این نوع بیماری ها در حال حاضر شایع است.
وی با اشاره به اینکه 10 درصد بانوان ایرانی به این بیماری ها مبتلا هستند ادامه داد: برای تجویز انجام تست تیروئید حتما از بیمار سئوال شود که داروهای شیمیایی، گیاهی و سنتی مصرف می کند یا خیر، زیرا به نوعی این داروها در تست تیرویید تأثیراتی دارد.
وی اظهار کرد: بیمارانی که پرکاری تیروئید دارند حتما باید وزن خود را کاهش دهند زیرا چاقی به نوعی در بیماری تیروئیدی موثر است.
استاد دانشگاه تربیت مدرس هم با اشاره به اینکه انسان ها در معرض 60 هزار نوع ماده شیمیایی هستند گفت: برخی عوامل شیمیایی شامل عوامل محیطی، آب و هوا، هورمونها، مواد شیمیایی و ... هستند.
حسین مزدارانی با اشاره به افزایش سرطان در کشور تصریح کرد: اگر آزمایشات رادیوگرافی و رادیولوژیستی نابجا انجام شود بعدها مشکل ایجاد می کند و منجر به بروز سرطان می شود همانطوری که سرطانهای موجود نیز نتیجه عملکرد بیست سال پیش رادیولوژیست هاست.
وی ادامه داد: امواج رادیویی و پارازیت ها به نوعی در سلولهای بدن تأثیر گذار هستند و می توانند مشکل ایجاد کنند و در نهایت به سرطانزایی سلول منجر می شود.
مزدارانی تصریح کرد: از پرتو ها در همه رشته های پزشکی، تصویربرداری، پرتودرمانی، صنعت و نیز در تحقیقات استفاده می شود.
وی با اشاره به برخی سرطان های شایع در ایران از جمله سرطان پوست، استخوان، خون و کبد، مری و سرطان های دیگر گفت: حدود 10 درصد از افراد به ظاهر سالم، حساسیت پرتوی دارند در واقع نمی توانند دوزهای شیمی درمانی و پرتو افکنی را در آزمایشات یا در درمان، تحمل کنند پس دوزهای کم هم می تواند به افزایش سرطان کمک کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم گفت: اینکه برخی بیماران فکر می کنند مصرف مواد مخدر نوعی دارو است سخت در اشتباهند زیرا بیمارانی که مواد مخدر مصرف می کنند قند خونشان کاهش پیدا می کند و در نتیجه منجر به کاهش اشتها و لاغری می شود.
علی اسماعیلی ندیمی با تأکید بر اینکه هیچ پزشکی حق توصیه مصرف مواد مخدر را ندارد اظهار کرد: برخی بیماران فکر می کنند با مصرف مرفین و تریاک درمان می شوند درحالی که مواد مخدر دارو نیست و بیماران می توانند در کنار کنترل چربی خون، از مصرف مواد مخدر پرهیز کنند.
وی گفت: مواد مخدری که در حال حاضر بین افراد توزیع می شود ناخالصی دارند که این ناخالصی ها در بروز بیماری ها و سرطانها موثر است.
دبیر این کنگره هم با اشاره به اینکه دانشگاه های علوم پزشکی منطقه هشت آمایشی کشور در استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان وجود دارند اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان سه دانشگاه در شهرستانهای زابل، ایرانشهر و زاهدان و در استان کرمان نیز 5 دانشگاه علوم پزشکی در شهرستانهای بم، جیرفت، کرمان، رفسنجان و سیرجان وجود دارد.
لطفعلی مهدی پور تصریح کرد: 89 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسید که در نهایت 53 پوستر و 16 مقاله به عنوان سخنرانی انتخاب شد.
وی افزود: بالاترین موضوع مقالات در زمینه علوم آزمایشگاهی و بعد از آن علوم پرتوی و پس از آن رشته های مربوط به هوشبری بود.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7433/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.