مردم روستاهای بخش چاه دادخدا قلعه‌گنج که از مشکلات مختلفی از جمله نبود زیر ساخت‌های مناسبی همچون آب آشامیدنی و تندبادهای شنی و سایر مشکلات معیشتی رنج می‌برند، آن‌ها مشکل دیگری هم دارند که در این روزهای کرونایی به یکی از اساسی‌ترین مشکلاتشان تبدیل شده و آن نبود پوشش تلفن همراه و اینترنت است. نبود اینترنت باعث شده دانش‌آموزان بیش از ۴۰۰ خانواده قلعه‌گنجی این روزها خود را با بازی‌های محلی سرگرم کنند تا راهبر آموزش و پرورش همراه با بسته‌های آموزشی از راه برسد. اگرچه راهبرد سریع آموزش و پرورش در دوران کرونا مانع عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان مناطق دورافتاده شد اما ادامه تحصیل از طریق فضای مجازی و اینترنت، یک موضوع مقطعی و گذرا بوده و مردم این مناطق خواستار حل دائمی این مشکل هستند.

مجید احمدی بخشدار چاه‌دادخدا قلعه‌گنج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه اول و ایرانسل در بخش چاه‌دادخدا به شدت ضعیف و در بسیاری از روستاها به هیچ وجه پوشش آنتن وجود ندارد.

وی افزود: در روستاهای تگک، کهورعباسی، دهندران‌چاه‌دادک، چهارتایی، چاهان رَمِشک، جهلدَر و بُن‌گِرو، جتو و  روستاهای نمگاز و کلاهون حوزه دهستان مارز عملا هیچ پوشش تلفن همراه و اینترنتی وجود ندارد.
بخشدار چاه‌دادخدا بیان داشت: درواقع بیش از ۴۰۰ خانوار در روستاهای این بخش پوشش اینترنت ندارند و با وجود اینکه اینترنت در مرکز بخش چاه‌دادخدا خوب است اما از روستاهای بعد از مرکز چاه‌دادخدا به سمت رمشک، اینترنت جواب نمی‌دهد.بخشدار چاه‌دادخدا بیان داشت: درواقع بیش از ۴۰۰ خانوار در روستاهای این بخش پوشش اینترنت ندارند و با وجود اینکه اینترنت در مرکز بخش چاه‌دادخدا خوب است اما از روستاهای بعد از مرکز چاه‌دادخدا به سمت رمشک، اینترنت جواب نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: حتی مرکز بخش چاه‌دادخدا نیز نمایندگی فروش سیمکارت همراه اول ندارد و مردم و سرپرست‌های خانوار برای خرید خط تلفن همراه به شهر قلعه‌گنج مراجعه می‌کنند.

یک دقیقه مکالمه روی تپه
مصطفی ظهیری دهیار روستای مزرعه شهید بهشتی بخش چاه‌دادخدا است. او در خصوص نبود اینترنت اظهار داشت: آنتن‌هی خطوط تلفن همراه در روستای مزرعه به شدت ضعیف است و برای برقراری تماس و ارتباط تلفنی باید حتما از منزل خارج شده و به پشت بام یا تپه‌های اطراف برویم تا بتوانیم ارتباط تلفنی برقرار کنیم که آن هم ممکن است نتوانیم بیش از یک دقیقه صحبت کنیم و در حین مکالمه تماس از دست می‌رود. روستای مزرعه ۲۴۰ خانوار و یکهزار نفر جمعیت دارد.

ظهیری اظهار داشت: در این روستا بیش از ۱۲۰ دانش‌آموز در تمامی مقاطع در حال تحصیل هستند اما به دلیل پوشش بسیار ضعیف اینترنت نمی‌توانند از فضای مجازی برای تحصیل در دوران کرونا استفاده کنند.

وی ادامه داد: پسرم دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه قائم کلات‌مالک روستای همجوار است و روز گذشته امتحان ادبیاتش به صورت آنلاین از طریق فضای مجازی برگزار شد اما نتوانست امتحان بدهد.
دهیار روستای مزرعه شهید بهشتی بخش چاه‌دادخدا گفت: حدود ۶ ماه قبل از طریق فرمانداری پیگیری بهبود وضعیت آنتن تلفن همراه شدیم و همچنان منتظریم اقدام موثری از سوی شرکت مخابرات انجام شود اما خبری نیست.

وی به مشکلات معیشتی بسیاری از روستائیان برای خریط گوشی تلفن  اشاره کرد و افزود: با این حال بسیاری از والدین با این وضعیت پوشش اینترنت حتی نمی‌خواهند گوشی هوشمند برای فرزندان خود خریداری کنند و می‌گویند تا وقتی وضعیت آنتن‌دهی و اینترنت اینگونه باشد هزینه کردن برای خرید گوشی هوشمند بی‌فایده است.

کبری بهادری، دهیار روستای صولان است. او نیز اظهار داشت: در مرکز روستای صولان آنتن‌دهی و اینترنت تقریبا خوب است اما در روستاهای همجوار همچون روستای جنگلی و روستای زهان آنتن‌دهی وجود ندارد. نه ایرانسل آنتن می‌دهد نه همراه اول و بیشتر دانش‌آموزان این روستا به دلیل وضعیت نامطلوب اینترنت حاضر به خرید گوشی هوشمند نیستند چون عملا برایشان کارایی ندارد، به همین دلیل تا کنون در صولان هیچ دانش‌آموزی از برنامه شاد استقبال نکرده است.

توزیع بسته‌های آموزشی به صورت حضوری

سعید احمدی مدیر آموزش و پرورش قلعه‌گنج نیز در این رابطه اظهار داشت: در بخش چاه دادخدا به دلیل نبود آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه و اینترنت، راهبران آموزشی با مراجعه حضوری به خانه‌ها بسته‌های آموزشی را بین دانش‌آموزان روستایی توزیع می‌کنند.

وی اضافه کرد: در برخی مدارس روستایی بخش چاه‌دادخدا که اینترنت وجود ندارد معلم در طول هفته از طریق تشکیل کلاس‌های محدود و موقتی در فضای باز و با رعایت فاصله به دانش‌آموزان درس می‌دهد.وی اضافه کرد: در برخی مدارس روستایی بخش چاه‌دادخدا که اینترنت وجود ندارد معلم در طول هفته از طریق تشکیل کلاس‌های محدود و موقتی در فضای باز و با رعایت فاصله به دانش‌آموزان درس می‌دهد.

مدیر آموزش و پرورش قلعه‌گنج گفت: در مرکز رمشک به عنوان مثال از لحاظ اینترنت مشکل خاصی نداریم و اینترنت دارد اما در روستاهای اطراف رمشک مثل روستای ناگ و اشکوتیه اصلا آنتن‌دهی وجود ندارد و راهبر آموزشی در طول هفته به دانش آموزان سر می‌زند و در روند جریان تحصیل آنان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مشکل نبود پوشش اینترنت در روستاهای قلعه‌گنج مختص به چاه‌دادخدا نبوده و در برخی روستاهای بخش مرکزی همچون شومهری و توکل‌آباد نیز مشکل آنتن‌دهی داریم.

محمد خواجویی که دهیار روستای شومهری از توابع دهستان سرخ‌قلعه است در این باره اظهار داشت: در این روستا هم اهالی برای برقراری تماس تلفنی به دامنه مرتفع کوه می‌روند.

مصطفی بازگیر دهیار روستای توکل‌آباد از توابع بخش مرکزی قلعه‌گنج نیز بیان داشت: روستای توکل‌آباد بنی‌تراتم در فاصله پنج کیلومتری از قلعه‌گنج و در مسیر کهنوج واقع شده است. این روستا به دلیل اینکه در بین کوه قرار گرفته از پوشش اینترنت محروم است و اهالی به سختی می‌توانند تماس تلفنی برقرار کنند.

وی تصریح کرد: همیشه در موقع تماس، اپراتور می‌گوید شبکه در دسترس نیست و این مشکل سال‌هاست مردم و اهالی این منطقه را رنج می‌دهد.
و اما مهدی شهسواری فرماندار قلعه‌گنج در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات برق‌رسانی به دو دکل مخابراتی روستای ناگ رمشک در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از مرکز شهرستان و روستای زیارت گیاهان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری قلعه‌گنج با اعتبار ۵۵ میلیون تومان در سال گذشته انجام شده است.

وی اضافه کرد: بزودی همه روستاهای همجوار این دو روستا با جمعیت ۲۴۰ خانوار از پوشش آنتن مخابراتی برخوردار می‌شوند.
شهسواری ادامه داد: عملیات برق‌رسانی به دکل‌های مخابراتی روستاهای شومهری و کنارگاوان رمشک طی دو ماه آینده انجام خواهد شد و همچنین روستای کلاهون مارز که دکل مخابراتی ان نصب نیست طی ماه‌های آینده نصب خواهد شد.

وی بیان داشت: ۲۶۰ میلیون تومان از محل اعتبارات روستاهای بدون دهیاری و اعتبارات داخلی اداره برق شهرستان برای رفع این مشکل هزینه خواهد شد.

فروردین‌ماه امسال دستورالعمل تداوم آموزش در مناطق روستایی بدون دسترسی به تلویزیون و اینترنت (فضای مجازی)، دستگاه‌های الکترونیکی و پخش صوتی و تصویری از سوی معاونت آموزش ابتدایی به استان‌ها ابلاغ شد.

قلعه‌گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.