حرف و حدیث ها در باره مدیریت سابق انجمن داروسازان استان کرمانشاه، منجر به تغییر ترکیب و ریاست این هیات در انتخابات مهر 95 شد.
مشارکت در این انتخابات از دوره های گذشته بیشتر بود و در نهایت فرناز همتی، شهرام افضلی، کاوه سالارمند، امید عبدی، میثم فرجاد، عابدین فرزادی‌ پور و سهیلا بهرامی به عنوان هفت عضو اصلی و صابر میرابدالی و مریم رشیدی به عنوان بازرسان انجمن برای مدت سه سال انتخاب شدند.
در انتخابات داخلی هیات مدیره هم دکتر افضلی به عنوان رییس، دکتر همتی به عنوان نایب رییس و دکتر سالارمند به عنوان دبیر انجمن انتخاب شدند.
اهمیت فعالیت این هیات و جهت گیری آن ارتباط مستقیمی با وضعیت بهداشتی و درمانی مردم استان دارد؛ به ویژه اگر بنای رییس و هیات مدیره جدید بر جبران نقص های گذشته و دسترسی و خدمات رسانی بهتر مردم به خدمات دارویی باشد.

** فعالیت بیش از 220 داروخانه در استان
رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه تاکید دارد که همزمان با تلاش برای ارتقای جایگاه علمی، حرفه ای و اجتماعی داروسازان استان، تسهیل دسترسی و تنوع بخشی به خدمات دارویی و استانداردسازی آن از اهداف مهم هیات مدیره جدید انجمن است.
دکتر شهرام افضلی که میهمان خبرگزاری ایرنا بود، انجمن داروسازان را یک سازمان علمی، تخصصی، پژوهشی و حرفه ای غیرسیاسی و غیرانتفاعی دانست و گفت که این انجمن به عنوان تنها تشکل صنفی داروسازان فعالیت می کند و در مجامع و نهادهای قانونی از جمله کمیسیون ماده 20 دانشگاه نماینده دارد.
آنچنان که او اعلام کرد، '220 داروخانه در بخش خصوصی استان' در حال ارایه خدمت به مردم هستند و حدود 100 مسوول فنی (دانش آموخته گان داروسازی) هم در استان حضور دارند که هنوز داروخانه ندارند.
به گفته افضلی،‌ داروخانه های امام (ره) و ولیعصر(عج) و داروخانه هلال احمر هم سه داروخانه دولتی استان هستند.

** اعلام آمادگی برای حضور در مناطق محروم به شرط همراهی دانشگاه
توزیع مناسب داروخانه ها در سطح استان و دسترسی مناسب مردم به آنها یکی از دغدغه های شهروندان بویژه در مناطق حاشیه نشین است که به اعتقاد رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه، توزیع فعلی براساس نیاز صورت گرفته و البته این شرایط در شهر کرمانشاه 'مطلوب' است.
او در عین حال اضافه کرد که 'ورود داروخانه به هر محلی تابع قوانین و ضوابط خاصی از جمله جمعیت شهر، فاصله قانونی با داروخانه های مجاور و گاه حتی مطب ‌شماری است و این گونه نیست که داروساز بتواند در هر مکان دلخواهی داروخانه تاسیس کند؛ هرچند این محدودیت در شهرستان ها کمتر است.'
مرجع اصلی این ضوابط هم 'کمیسیون ماده 20' در دانشگاه علوم پزشکی است که بنابر گفته افضلی 'هم مجوز تاسیس داروخانه ها را صادر و هم بر عملکرد آنها نظارت می کند'.
این کمیسیون متشکل از رییس دانشگاه علوم پزشکی، معاون غذا و دارو و رییس اداره امور دارو به عنوان اعضای دولتی و نماینده سازمان نظام پزشکی، نماینده انجمن داروسازان و نماینده داروسازان آزاد به انتخاب رییس دانشگاه به عنوان اعضای بخش خصوصی است.
رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه گفت: در مواقعی که ضرورت ایجاب کند کمیسیون ماده 20 برای تاسیس داروخانه در مکان موردنیاز مجوز جدید صادر می کند؛ به عنوان نمونه اکنون از نظر قانونی ظرفیت ایجاد یک داروخانه شبانه روزی در شهر کرمانشاه وجود دارد که با توجه به تصمیم کمیسیون قرار است در منطقه شاطرآباد تاسیس شود.
او همچنین مثال زد که از سال 1387 تا 95 تاسیس داروخانه در منطقه پارکینگ شهرداری به عنوان مرکز اصلی تجمع پزشکان و داروخانه ها، ممنوع بود اما امسال با توجه به لغو مصوبه شورای سلامت استان، تاکنون با تاسیس یا انتقال سه داروخانه در این مکان موافقت شده است.
بنابر آمار افضلی، در سال 95 به 11 متقاضی واجد شرایط تاسیس داروخانه در شهر کرمانشاه مجوز تاسیس داده شده است.
او در عین حال یک نکته اقتصادی را بیان می کند؛ اینکه 'داروخانه یک موسسه اقتصادی هم هست و باید کسب و کار آن سود ده باشد و نمی توان داروساز را مجبور کرد در جایی که هیچ پزشکی وجود ندارد، داروخانه تاسیس کند.'
در ادامه همین موضوع بود که افضلی انتظار انجمن داروسازان را از معاونت درمان استان بیان کرد و گفت: انتظار داریم این معاونت هم با داروسازان همراهی کند و در مکان هایی که مردم به دارو و درمان نیاز دارند،‌ زمینه استقرار همزمان پزشک و داروخانه را فراهم کند.

** دانشگاه علوم پزشکی از تمرکززایی فاصله بگیرد
دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه هم دیگر مهمان ایرنا بود که در ادامه وارد بحث شد و تاکید کرد: هدف دانشگاه علوم پزشکی باید افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی پایه باشد؛ پزشک و داروساز مکمل یکدیگر هستند و تاسیس مطب یا داروخانه در یک منطقه به تنهایی، کار عقیمی است.
دکتر کاوه سالارمند اضافه کرد: ‌دانشگاه باید مقداری از تمرکززایی فاصله بگیرد و در مناطقی که نیازمند استقرار پزشک و داروخانه است، زمینه حضور همزمان آنها را فراهم کند.
سالارمند گفت که انجمن داروسازان استان برای تسریع در این کار آمادگی لازم را دارد.
البته به اعتقاد او،‌ دانشگاه علوم پزشکی باید تسهیلاتی را برای داروسازان متقاضی خدمت در مناطق محروم در نظر بگیرد.

** وضعیت گردش مالی دارو ناعادلانه است
'55 درصد گردش مالی بخش داروی کشور متعلق به 200 داروخانه دولتی است و حدود 11 هزار و 300 داروخانه خصوصی تنها 45 درصد از این گردش مالی را در اختیار دارند'؛ این را رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه اعلام کرد.
افضلی گفت که انتظار داریم این اختلاف شدید کاهش یابد و فضا برای رونق بیشتر بخش خصوصی فراهم شود.
در ادامه دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه برای روشن تر شدن این 'شکاف بزرگ در گردش مالی' پای اعداد و ارقام را به میان کشید و گفت که 'کل گردش مالی بخش داروی کشور حدود 120 هزار میلیارد ریال است که 66 هزار میلیارد ریال آن در اختیار داروخانه های دولتی (کمتر از 2 درصد داروخانه ها) است.'

** توزیع انحصاری داروهای خاص شکسته شود
یکی از دلایل ایجاد این اختلاف عمیق، 'توزیع انحصاری داروهای خاص گران قیمت' در داروخانه های دولتی و تعداد انگشت شماری داروخانه خصوصی است که به اعتقاد رییس انجمن داروسازان استان باید انحصار آن شکسته شود.
افضلی گفت: برای راحتی دسترسی مردم باید گستره توزیع داروهای خاص در استان بیشتر شود و محدوده آن از چند داروخانه دولتی و سه داروخانه خصوصی خاص در شهر کرمانشاه فراتر برود.
او مثال زد که اکنون یک بیمار سرطانی در قصرشیرین مجبور است برای تهیه داروهای خود با تحمل هزینه و خطراتی به مرکز استان مراجعه کند؛ در حالی که می توان برای کمک به راحتی بیماران، دست کم در هر شهرستان به یک داروخانه مجوز توزیع داروهای خاص را ارایه کرد و در مرکز استان هم تعداد این داروخانه ها را افزایش داد.
افزایش توزیع کنندگان داروهای خاص به دلیل یارانه بالایی که دولت برای آنها می پردازد، ممکن است منجر به سوءاستفاده و انحراف در توزیع شود؛ این دلیلی است که از سوی حامیان توزیع انحصاری داروهای خاص بیان می شود.
اما افضلی بر این باور است که 'برای رفع این مشکل می توان از یک سازوکار نظارتی مناسب بهره برد و انجمن داروسازان استان هم برای کمک به این نظارت اعلام آمادگی می کند.'
او تاکید دارد که 'انحصار در هر جایی فساد‌آور است اما وجود رقابت سبب بهبود کیفیت خدمت رسانی می شود.'

** جلوگیری از سفرهای غیر ضرور بیماران
آنچنان که افضلی بیان کرد، انجمن داروسازان استان اقدام دیگری را هم در دست پیگیری دارد تا از سفرهای اجباری بیماران به مرکز استان برای تایید نسخه های دارویی جلوگیری کند.
او توضیح داد که 'تایید اینترنتی بیشتر داروها هم اکنون در داروخانه های استان انجام می شود اما ما در تلاشیم که با رایزنی با شرکت های بیمه گر، این پوشش صد در صدی شود و هیچ بیمار شهرستانی مجبور نباشد برای تایید داروهای خود به نهادهای بیمه ای مرکز استان مراجعه کند.'

** پایین کشیدن شأن داروساز به داروفروشی و غفلت از فرصت‌های بزرگ
ادامه بحث به سمت 'جایگاه واقعی و علمی داروساز و نگاه کنونی مسوولان به آن' رفت؛ بحث متفاوتی که عموم مردم از آن مطلع نیستند و تاکنون جز هدررفت هزاران میلیارد تومان از سرمایه کشور پیامد دیگری نداشته است.
خلاصه وضعیت کنونی این است که یک دانشجوی داروسازی دست کم شش سال سخت ترین منابع درسی و علم روز در باره انواع داروها و بیماری‌ها را کسب می کند اما پس از فارغ شدن از این دوران سخت، فضایی جز فروش دارو یا حداکثر مشاوره ای ساده برای او فراهم نشده است.
رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که با مهیا شدن فضاهای جدید، زمینه برای ارایه دانش و اندوخته گرانبهای داروسازان به مردم و بیماران آماده شود.
افضلی گفت که 'تمایل نداریم همه داروسازان به سمت تاسیس داروخانه بیایند بلکه جایگاه ها و مشاغل متعدد دیگری از جمله داروساز بیمارستانی در بخش سلامت وجود دارد که تاکنون مغفول مانده است.'
این جایگاه ها و مشاغل مغفول را دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه بیشتر توضیح داد.
سالارمند گفت که داروساز یک نیروی آموزش دیده برای ارایه خدمات دارویی است و نباید نقش داروساز در حد یک فروشنده دارو تنزل یابد بلکه باید به سمتی حرکت کرد که درآمد داروخانه ها حاصل از ارایه خدمات دارویی باشد زیرا این کار به سود سیستم،‌ مردم و حتی داروساز است.
به گفته سالارمند، 'داروساز بیمارستانی' به معنی ارایه مشاوره های دارویی و نظارت بر مصرف داروی بیماران بستری هم دیگر حوزه مغفول است که هنوز به طور جدی به آن ورود نشده در حالی که یک نیاز واقعی جامعه و در عین حال اشتغالزا برای جامعه داروسازی است.
هم اکنون در 900 بیمارستان کشور با 85 هزار تخت بیمارستانی، تنها بین '800 تا 900' داروساز حضور دارد در حالی که به گفته سالارمند به 2 تا سه هزار داروساز بیمارستانی نیاز داریم.
در برخی بیمارستان حتی یک داروساز هم وجود ندارد و خدمات دارویی را پرستار و تکنسین آموزش ندیده ارایه می کنند.
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو اول دی ماه در اولین همایش یک روزه داروسازی بیمارستان گفت: باید تعداد داروسازان بیمارستان ها را نسبت به وضع موجود چهار برابر کنیم و برای این کار اعتبار ویژه ای اختصاص داده ایم.
دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه همچنین بیان کرد: از زمانی که دارو تجویز می شود تا زمان پایان مصرف دارو، ‌داروساز می تواند در تمام مراحل آن ورود کند از جمله تعامل با پزشک برای تجویز مناسب دارو، تطابق داروهای تجویزی با سوابق پزشکی بیمار در زمان مراجعه به داروخانه،‌ مشاوره و راهنمایی در دوران مصرف دارو برای رفع عوارض احتمالی و بهبود درمان.

** باید نقش داروساز را جدی بگیرند
سالارمند گفت:‌ در وضعیت فعلی اما، کار داروساز با تحویل دارو به بیمار تمام می شود و تغییر این شرایط مستلزم خواست، اراده و برنامه ریزی دقیق وزارت بهداشت است.
البته رسیدن به وضعیت مطلوب شرایط و لوازمی دارد که یکی از آنها تعیین تعرفه مناسب برای داروساز(حق فنی) است؛ تعرفه ای که به گفته سالارمند در 2 سال اخیر و با وجود رشد هزینه ها و افزایش تعرفه تمام مشاغل پزشکی، کاهش یافته است.
رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه هم بر این اعتقاد است که ایجاد زمینه برای بروز واقعی دانش و تخصص داروسازان، نیازمند قانون گذاری و همراهی مسوولان و فرهنگ سازی رسانه هاست؛ ضمن اینکه پزشکان هم باید نقش داروساز را جدی بگیرند.
افضلی در عین حال تاکید دارد که داروخانه و داروساز تنها مرکز درمانی است که در تمام ساعات آماده ارایه خدمت و مشاوره پزشکی رایگان به همه مردم است و هم اکنون داروسازان مراجعه کننده های بسیاری در طول روز دارند اما ساز و کار کارشناسی و قانونی آن مغفول مانده است.
او خبر داد که مدیریت جدید انجمن داروسازان استان برنامه هایی را هم برای تنوع بخشیدن به خدمات دارویی و استاندارد سازی آنها در داروخانه ها در دست دارد.

** احتمال حذف شرکت‌های دارویی کوچک
یکی از اقدام های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی چند سال اخیر خرید مستقیم و یکجای دارو از شرکت های دارویی مشخص و توزیع آن بین بیمارستان های استان بوده که به 'خرید نیمه متمرکز دارو' معروف شده است.
ابتدا عنوان شد که این یک طرح کارشناسی و کاهش دهنده هزینه هاست اما دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه با فراگیر شدن آن 'مخالف' است و اعتقاد دارد که این کار تعادل عرضه و تقاضا را به هم می زند و با ایجاد اختلال در بازار، منجر به بزرگ شدن دانه درشت ها و حذف شرکت های دارویی ضعیف تر و در نتیجه بیکاری و انحصار می شود که قطعا به ضرر بیماران و مصرف کننده ها و حتی خود سیستم است.
او تاکید کرد: شرایط رقابت برای بخش دولتی و خصوصی باید یکسان باشد و یک تعادل عادلانه و براساس اصول رقابتی بازار ایجاد کند.
سالارمند البته این را قبول دارد که 'بخش دولتی یک سوپاپ اطمینان است که همیشه باید فعال باشد اما به عنوان مکمل بخش خصوصی؛ زیرا اگر بخش دولتی فعال نباشد ممکن است اختلالاتی در خدمت رسانی بوجود بیاید و در نقطه مقابل، تضعیف بخش خصوصی هم منجر به انحصار دولتی و ایجاد فساد در سیستم دارویی می شود.'

**پرونده الکترونیک سلامت به کجا رسید؟
موضوع دیگری که سالارمند درباره آن سخن گفت، بحثی است که سال ها با عنوان 'پرونده الکترونیک سلامت' در کشور مطرح بوده اما گویا هنوز در آغاز راه است.
طبق آنچه پیش تر به صورت کلی بیان شده، قرار است برای هر بیمار یک پرونده الکترونیک تشکیل شود که تمام سوابق پزشکی و دارویی او در آن ثبت و ضبط شود و در همه مراکز درمانی در دسترس باشد.
با این کار دیگر نیازی به دفترچه بیمه و نسخه های کاغذی نیست.
یکی از مهمترین اقدام هایی که تاکنون انجام شده است، طراحی سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس) است.
به گفته دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه با اجرای این طرح کل خدمات درمانی به بیمار مستند و دسترسی به سابقه آن برای پزشکان و داروسازان به سهولت انجام می شود.
البته آنچنان که سالارمند گفت، نسخه نویسی الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی کشور به صورت آزمایشی در تعدادی از مراکز درمانی این سازمان از جمله در استان کرمانشاه در حال اجراست و سراسری شدن این طرح با حضور سایر بیمه ها حدود پنج سال زمان نیاز دارد.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.