شهروندان تنکابنی کارهایی را که این روزها شهرداری این شهر انجام می دهد ، ' انقلابی بزرگ در مدیریت شهری ' توصیف می کنند ، وضعیتی که گواه آن اجرای طرح های چشم نواز اعم از اجرا ، بازسازی و نوسازی از سوی شهرداری است.
بهسازی و نوسازی پیاده راهها ، آسفالت و مرمت کامل خیابان های اصلی شهر و تکمیل برخی پروژه های نیمه تمام آن هم تا با فعالیت سه شیفته مجریان ، شهروندان تنکابنی را به وجد آورده و آنان در پوست خود نمی گنجند.
این تحولات در حالی صورت می گیرد که تنها چند هفته از انتصاب شهردار جدید تنکابن می گذرد و در همین مدت زمان کوتاه تحول بزرگی در مدیریت این نهاد ایجاد شده و گویی خون تازه ای در رگ های شهرداری جاری گشته است.
** اتفاق نادر
یک شهروند تنکابنی ساکن خیابان ' مهر ' با ابراز رضایت از اقدامات شهرداری، گفت : اقدامات اخیر شهرداری یک اتفاق بسیار نادر است و باید آن را به فال نیک گرفت چرا که تاکنون چنین عمران و آبادانی با این حجم و سرعت کار را به چشم خود ندیده بودم.
کامران بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این خیابان به دلیل کنده کاری های صورت گرفته جهت لوله گذاری شبکه فاضلاب شهری از وضع بسیار نامناسبی برخوردار بود و بارها این معضل را به شهرداری و شورای شهر یادآوری کرده بودیم ، اما هیچ اتفاقی نمی افتاد .
وی اظهار داشت : هر بار که در باره این موضوع به شهرداری مراجعه می کردیم آنها کمبود بودجه عمرانی را بهانه می کردند ، اما ناگهان در روزهای اخیر و در کمتر از 24 ساعت تمامی خیابان مهر را آسفالت کرده اند که باعث تعجب ساکنین این خیابان شده است.
بهرامیان بر ضرورت ادامه این روند تا رفع برخی کاستی ها در شهر تاکید کرد و بیان داشت : هر چند مدیران شهری خیلی دیر به فکر عمران و آبادانی شهر افتاده اند ، اما باز هم جای بسی امیدواری است و به آنها خسته نباشید می گوییم.
** روی انتخاباتی سکه
نظر این شهروند تنها یک روی سکه است و آن روی سکه نظرات برخی دیگر از شهروندان است که اقدامات اخیر شهرداری و شورای شهر را تلاش در جلب رضایت عمومی برای انتخابات آینده شورای اسلامی شهر می دانند.
یک شهروند دیگر تنکابنی با انتقاد از عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر تنکابن در سال ها و ماههای گذشته ، به خبرنگار ایرنا گفت : این اقدامات آن هم چند ماه مانده به انتخابات کاملا جنبه تبلیغاتی دارد و اعضای شورا بخوبی می دانند که برای رای آوردن در دوره بعدی به چه صورت اقدام کنند.
حسن رضایی پور افزود : در طول این مدت که از عمر شورا می گذرد و شهرداران مختلفی عزل و نصب شده اند ، ندیده بودم که اینگونه شهرداری به تکاپوی عمران و آبادانی شهر بیفتد.
وی ادامه داد : مدیران محترم شهرداری و اعضای شورا که تا دیروز از نبود بودجه و کاهش درآمد شهرداری گلایه داشتند و می گفتند که حقوق کارمندان را به سختی پرداخت می کنند ، چه شده است که ناگهان به فکر پیاده راه سازی و آسفالت خیابان ها افتاده اند؟
این شهروند با بیان اینکه عقب ماندگی شهر تنکابن با اینگونه اقدامات ناگهانی و کوتاه مدت جبران نمی شود ، گفت : ای کاش مدیران شهری زودتر از اینها کمر همت می بستند تا شهروندان به جایی نرسند که با یک آسفالت و پیاده راه سازی هیجان زده شوند.
وی با تاکید بر رفع مشکلات شهر تنکابن به صورت زیربنائی و تخصصی ، مدیران شهری را از انجام کارهای نمایشی برحذر داشت و افزود : یکی از مشکلات شهرداری تنکابن اشتغال تعداد زیادی نیرو در این نهاد است که بخشی از آنان تخصص لازم را در زمینه کاریشان ندارند.
این شهروند پیشنهاد کرد که شهرداری با شناسائی و بازخرید کردن این نیروها می تواند بخشی از بودجه شهری را تامین و صرف امور عمرانی کند.
بر اساس استاندارد های مدیریت شهری ، شهرداری تنکابن نیاز به 160 نیرو دارد ، اما هم اکنون تعداد پرسنل شهرداری به چند برابر این تعداد رسیده و این نهاد را با چالش جدی در پرداخت حقوق مواجه کرده است.
شهردار جدید تنکابن با دفاع از عملکرد شهرداری در خدمات رسانی به شهروندان گفت : درآمد شهرداری تا تاریخ 18 آذر ماه سال جاری مبلغ 13 میلیارد و 276 میلیون و 800 هزار تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش نشان می دهد.
محسن قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از این مبلغ حدود سه میلیارد تومان در بخش عمرانی و بقیه در بخش جاری هزینه شده است.
وی به برخی از اقدامات عمرانی شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت : مهار آب های سطحی به طول 500 متر ، مرمت و بازسازی پیاده روها به طول دو هزار و 800 مترمربع ، ساخت پل های آهنی ورودی کوچه ها و دریچه ها به طول 300 متر مربع ، مرمت اگوهای فرسوده شهری به طول 400 متر ، احداث وسایل ورزشی و نیمکت به تعداد 50 عدد و احداث بلوار به طول 300 متر از جمله اقدامات اخیر شهرداری است .
او ادامه داد : در راستای زیرسازی و آسفالت خیابان های شهر هم قراردادی به مبلغ یک میلیارد تومان با پیمانکار مربوطه به امضاء رسیده و تاکنون بخشی از خیابان های شهر آسفالت شده و بقیه نیز بزودی آسفالت می شوند.
قنبری به برخی پروژه های عمرانی که در آینده نزدیک کلنگ آن به زمین زده خواهد شد اشاره کرد و بیان داشت : در صورت تامین بودجه ، ساماندهی فاز 5 و 6 رودخانه چشمه کیله از ابتدای پل میلاد تا پل کمربندی به طول یک کیلومتر آغاز خواهد شد که برآورد اولیه آن مبلغ چهار میلیارد تومان است.
به گفته شهردار تنکابن ، برای احداث میدان ورودی شهر از سمت واچک با احتساب دیوار حفاظتی مبلغی حدود پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
وی گفت : شهرداری خود را موظف می ‌داند بسیاری از مسائل را پیگیری و رفع نماید اما به مشارکت شهروندان هم نیازمند است و باید شهروندان در زمینه پرداخت عوارض ها فعالیت بیشتری داشته باشند.
شهرداری تنکابن در سال 1314 تاسیس شد و محسن قنبری به عنوان سی امین شهردار سکان مدیریت شهری را برعهده گرفته است.
کارشناسان معتقدند که اگر هر شهری بخواهد توسعه و پیشرفت داشته باشد، سرانه هر شهروند باید حداقل 2 میلیون تومان باشد یعنی بودجه شهری مانند تنکابن باید به یکصد میلیارد تومان برسد در حالی که بودجه شهرداری تنکابن در خوشبینانه ترین حالت تنها 22 میلیارد تومان است.
آنان سهم سرانه هر شهروند تنکابنی را بر اساس جمعیت و بودجه فعلی تنها 410 هزار تومان می دانند که بسیار ناچیز است و با این درآمد اندک نمی توان بر مشکلات فائق آمد و به توسعه و آبادانی اندیشید.
رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن نیز با اشاره به اینکه همه دغدغه‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری تأمین نیازهای اساسی شهر و حل مشکلات و موانع است ، اظهار داشت : این اقدامات وابسته به دریافت حقوق قانونی است که از نوسازی ، عوارض شهری و پروانه‌های ساختمانی اخذ می‌شود اما در وضعیت موجود ، شهرداری از نظر مالی در تنگنا قرار دارد و گاه پرداخت حقوق کارکنان آن به ‌موقع صورت نمی‌گیرد.
تقی پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در صورت نبود حمایت دولت در اجرای بسیاری از پروژه‌ها ، شهرداری‌ها به‌ تنهایی قادر به تأمین اعتبارات نیستند و مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.
وی به طلب 70 میلیارد تومانی شهرداری از پروژه آدینه تنکابن اشاره کرد و بیان داشت : به دلیل تخلفات صورت گرفته در احداث این مجتمع ، جرایم سنگینی از سوی شهرداری صادر شده اما متاسفانه هیچ اراده ای برای پرداخت این بدهی توسط دستگاههای مرتبط با این مجتمع وجود ندارد.
پزشکی تصریح کرد : با همه پیگیری‌هایی که برای مطالبه حقوق قانونی شهرداری از پروژه در حال احداث آدینه داشتیم ، امروز به جای پرداخت بدهی به ما می‌گویند چیزی برای پرداخت نداریم و از این حقوق بگذرید.
به گفته وی ، در صورت وصول این طلب شاهد تحول چشمگیر در توسعه و آبادانی شهر خواهیم بود و امیدواریم مسئولین مربوطه پا پیش گذاشته و شهرداری نیز نهایت همکاری را با آنها خواهد داشت.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/1602/7513/1654

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.