سبک زندگی سالم ابعاد و مولفه‌های مختلفی دارد که از جمله می‌توان به تغذیه، ورزش، استراحت و خواب مناسب اشاره کرد که همگی این موارد در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر هستند. 

غافل از رژیم غذایی و ورزش نباشید

یک متخصص طب ورزشی و اصلاح سبک زندگی در مورد نقش تغذیه و فعالیت فیزیکی در پیشگیری و یا کمک به بهبودی در بیماری کووید ۱۹ روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برای پیشگیری و یا کمک به بهبودی لازم است علاوه بر رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی، ماندن در خانه، شستن دست‌ها، مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات، نباید از نقش رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی غافل شد.

دکتر «علی سروش» در خصوص تمرینات ورزشی نیز توصیه کرد که اگر فرد قبلاً ورزشکار بوده و تمرینات ورزشی منظم انجام می‌داده حتماً به تمرینات خود ادامه دهد و در غیر این صورت با شدت و مدت کمتر ورزش خود را شروع نماید و به تدریج شدت و طول مدت انجام تمرینات ورزشی را اضافه کند.

او تاکید کرد که نباید در این ایام، ورزشکاران ورزششان را قطع کنند.

این متخصص طب ورزشی در ادامه با بیان اینکه ورزش در بهبود و پیشگیری بیماری کووید ۱۹ موثر و مهم است، گفت: ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب می‌شود بخصوص در این ایام بحرانی که اکثر مردم سطح بالایی از اضطراب را دارند.

سروش یادآوری کرد که سلامت قلب و عروق و سیستم تنفسی، ایجاد روحیه شاد و پیشگیری از افسردگی به علاوه تاثیر بر تنظیم قند خون در افراد دیابتی از فواید فعالیت فیزیکی منطم است.

ورزش فراموش نشود

این متخصص طب ورزشی در ادامه با بیان اینکه سه نوع تمرینات ورزشی مطرح است، گفت: فعالیت‌های هوازی، ورزش‌های مقاومتی و ورزش‌های کششی که برای کسانی که ورزشکار نیستند توصیه می‌شود.

سروش اضافه کرد: توصیه ما این است که در ایام قرنطینه ورزش‌های هوازی را انجام دهند که سبب کنترل استرس، سلامت قلب و عروق، کنترل وزن، تنظیم خواب، افزایش فعالیت سیستم ایمنی، افزایش شادی و نشاط می‌شود.

به گفته او، بهترین ورزش هوازی پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری با دوچرخه ثابت است.

وی همچنین در خصوص زمان و شدت انجام ورزش توصیه‌های زیادی وجود دارد از قبیل ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط و یک روز در میان و یا سه تا پنج روز در طول هفته مثلا روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش هوازی که شامل ۱۰ دقیقه گرم کردن، ۳۰ دقیقه ورزش ایروبیک یا هوازی و پنج دقیقه سرد کردن.

او تصریح کرد: فعالیت متوسط هم مثل پیاده‌روی با سرعت بالا یا دوچرخه‌سواری یا ۷۵ دقیقه در طول هفته تمرینات ورزشی با شدت بالا، مثلا سه روز در هفته و هر روز حداقل ۲۵ دقیقه ورزش با شدت بالا که البته با توجه به توصیه برای در خانه ماندن، پیشنهاد ما استفاده از تمرینات با شدت متوسط در خانه که آسان است و نیز با استفاده از تجهیزاتی مانند تردمیل و دوچرخه ثابت قابل انجام است.

وی بهترین انواع ورزش‌ها را ترکیب سه نوع ورزش هوازی، مقاومتی و انعطاف پذیری یا کششی دانست و گفت: اگر افراد قبلا این سه نوع ترکیب را با هم انجام می‌داده اند به همان سبک انجام دهند و اگر هم در سطح پایین‌تری ورزش می‌کرده‌اند تمرینات هوازی می‌تواند مناسب و دارای تاثیرات با ارزشی باشد.

اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از بیماری موثر است

این متخصص طب ورزشی و اصلاح سبک زندگی در ادامه گفت: همانطور که می‌دانید افراد پرخطر در رابطه با بیماری کووید ۱۹ شامل افراد با بیماری‌های مزمن ریوی متوسط تا شدید مانند آسم، افراد با بیماری‌های شدید قلبی، افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، افرادی با بی ام آی بالای ۴۰ یا چاقی شدید، بیماران دیابتی، بیماران با بیماری‌های مزمن کلیوی تحت دیالیز و بیماری‌های کبدی هستند.

سروش اظهار داشت: اگر توجه نمایید همه این بیماری‌ها به نوعی وابسته به سبک زندگی هستند به بیان دیگر اصلاح سبک زندگی می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری و یا تسریع در بهبودی این قبیل افراد داشته باشد.

او گفت: سوء تغذیه در همه مراحل زندگی منجر به اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌گردد از طرفی وضعیت تغذیه‌ای فرد خود فاکتوری برای پاسخ مناسب به عفونت است.

وی تصریح کرد: کمبود برخی مواد مغذی منجر به نقص در عملکرد سیستم ایمنی است و برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی دریافت کافی انواع ویتامین ها از جمله A، E،D ،C و گروه B و همین طور املاح مانند روی آهن اسیدهای چرب با زنجیره بلند مانند امگا ۳ از طریق رژیم غذایی لازم است.

او توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی رعایت رژیم غذایی مناسب و سرشار از میوه و سبزی و مراعات هرم غذایی و احیانا مکمل یاری براساس نتایج آزمایشات و تحت نظر پزشک ضروری به نظر می‌رسد.

تا عصر روز سه شنبه دوم اردیبهشت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۰۰ نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر آن ها را شهروندان ایرانی تشکیل می دهند، همچنین بیش از ۱۷۱ هزار و ۸۱۰ نفر نیز در جهان به علت این بیماری جان خود را از دست داده که پنج هزار و ۲۹۷ نفر آنها از هموطنانمان بوده اند.

کشورمان از لحاظ تعداد افراد مبتلا به کرونا رتبه هشتم و از لحاظ تعداد افراد فوتی رتبه پنجم کشورهای جهان را دارد.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۳۹۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( سوم اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹۴ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون پنج هزار و ۳۹۱ نفر جان خود را از دست داده اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.