بلوار طاق‌بستان خیابانی در شمال کرمانشاه و طولانی‌ترین بلوار جنگلی در ایران است که از میدان طاق‌بستان در شمال این شهر آغاز می شود و به طول سه هزار ۶۰۰ متر تا پل ولایت امتداد پیدا می‌کند.

این بلوار به دلیل درخت های کهنسال و فضای سبزی که دارد به یکی از مراکز تفریحی و تفرجی شهر تبدیل شده است و بسیاری از مردم کرمانشاه برای ورزش و پیاده روی به آن مراجعه می کنند.

این بلوار جنگلی که از ابتدای اسفندماه به دلیل شیوع بیماری کرونا و هشدارهای وزارت بهداشت خلوت ترین دوران خود را تجربه می کرد، در روزهای گذشته بار دیگر با ازدحام مردم روبه رو شده است.

خانواده‌ای که کودکان خود را به بلوار طاقبستان آورده‌اند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، با وجود هشدارهای بسیار مبنی بر احتمال بروز بحران کرونا در کرمانشاه، مردم در بلوار طاقبستان در جمعیت های بیش از سه نفره به دور هم جمع شده اند و زمینه را برای شیوع این بیماری فراهم کرده اند.

بخشی از این تجمع ها مربوط به خانواده هایی است که برای پیاده روی به بلوار می آیند و بخشی دیگر نیز به بهانه استفاده کودکان خود از وسایل بازی پا به بلوار می گذارند.

افراد سالمند بیشترین جامعیت حاضر در بلوار طاقبستان را تشکیل می دهند که با دوستان خود در گوشه ای جمع می شوند و عموما از ماسک نیز استفاده می کنند.

با این حال در محدوده زیر پل نیایش ازدحام جمعیت افرادی که برای خرید و فروش انگشتر، چاقو و سنگ های قیمتی به دور هم جمع شده اند بسیار زیاد است و رعایت نکات بهداشتی همچون استفاده از ماسک نیز کمتر مشاهده می‌شود.

بساط فروش سنگ های تزئینی در بلوار طاقبستان

بهانه بهار 

محسن ۲۲ ساله که به همراه سه نفر از دوستان خود در بلوار در حال قدم زدن بود، به خبرنگار ایرنا، گفت: هرچقدر هم که خطرناک باشد نمی شود از هوای بهاری بلوار طاقبستان گذشت؛ کمتر زمانی در سال وجود دارد که بلوار اینقدر زیبا و سرسبز شود.

وی افزود: همه دوستانم سالم هستند به همین دلیل ارتباط با آنها مشکل ساز نمی شود؛ این همه مدت مبتلا نشدیم بعد از این همه نمی‌شویم.

بهار ۱۶ ساله که به همراه مادر و خاله خود برای قدم زدن به بلوار آمده بود، نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: واقعا از خانه ماندن خسته شده ایم؛ کلافگی در خانه ماندن خیلی سخت تر از مریض شدن است.

ازدحام جمعیت در محدوده زیر پل نیایش در بلوار طاقبستان

عباس ۷۶ ساله نیز که به همراه جمعی از هم سن و سال خود برای خرید و فروش انگشتر به زیر پل نیایش آمده بود نیز اصلا اعتقادی به خطرناک بودن کرونا نداشت.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: این مریضی هم مثل سرماخوردگی ساده است؛ مردم الکی موضوع را شلوغ کرده اند.

بحران کرونا در راه کرمانشاه

با این حال بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونا سیر شیوع این بیماری در کرمانشاه روبه افزایش است و احتمال بروز بحران شدید تر کرونا در کرمانشاه وجود دارد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، افزایش ترددها و ازدحام مردم در سطح شهرهای استان را «بسیار نگران کننده» دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از شهروندان کرونا را جدی نمی‌گیرند.

محمدابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایرنا افزود: با ادامه این سهل انگاری‌ها پیک دوم کرونا به زودی در استان آغاز می شود و این به معنی یک بحران جدی است.

به گفته وی، مردم استان ابتدا نکات ایمنی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را به خوبی رعایت کردند اما از هفته های گذشته به حالت عادی برگشته و مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

افراد سالمندی که برای گذران وقت به بلوار طاقبستان می آیند.

سخنگوی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: اصرار ما بر آن است که مردم در خانه بمانند اما اگر این موضوع محقق نمی شود حداقل افراد دارای بیماری های زمینی و پرخطر به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند.
شکیبا توضیح داد: میزان مرگ ناشی از بیماری کرونا در این افراد بسیار بالا است و در صورت ابتلا به سختی درمان خواهند شد از این رو ضروری است که نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنند.

ویروس غیرقابل کنترل

یک متخصص علوم آزمایشگاهی با تاکید بر اینکه خطر شیوع کرونا در جامعه بسیار جدی است، گفت: کرونا یک بیماری ویروسی است و همین نکته باعث می‌شود تا کنترل آن سخت‌تر شود.

دکتر سهیلا تبریزی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: مداخلات انجام شده مانند قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را نباید نادیده گرفت زیرا امکان دارد این بیماری دوباره اوج بگیرد.

وی افزود: با توجه به مطالعات و پژوهش های انجام شده در بحث انتقال بیماری‌های عفونی، عدد میزان مسری بودن بیماری از فردی به افراد دیگر مهم است.

این متخصص عنوان کرد: در ایران میزان مسری بودن کووید ۱۹ چیزی حدود ۲.۲ درصد است که اگر با رعایت بهداشت فردی و ملاحظات فاصله گذاری اجتماعی به زیر یک برسد، می‌توانیم بگوییم بیماری تا حدود زیادی کنترل شده است.

احتمال افزایش مرگ ناشی از کرونا

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی نیز در این رابطه به ایرنا، گفت: زمانی که پیک دوم بیماری آغاز شود ممکن است حتی موارد مرگ و میر و تلفات هم بیشتر باشد، زیرا افرادی درگیر می‌شوند که بیماری زمینه‌ای و سن بالاتری دارند.
دکتر کامران محمدی اضافه کرد: وضعیت مراجعه مردم به برخی واحدها مانند داروخانه ها نگران کننده است و اگر هم فردی بیمار نباشد ممکن است با مراجعه به داروخانه بیمار شود.
وی اظهار داشت: باید نظارت دستگاه‌های مسوول بیشتر شود در غیر این صورت با شروع به کار مشاغل و تجمع افراد، ۱۰۰ درصد انتقال عفونت انجام خواهد شد.
این پزشک با تاکید بر اینکه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و افراد زیر ۲۰ سال به هیچ وجه نباید از خانه خارج شوند، گفت: بارها دیده می شود که این افراد و به ویژه کودکان بدون دستکش در کوچه و خیابان حضور دارند در حالی که تعطیلی دانشگاه و مدارس برای جلوگیری از حضور آنها در کوچه و خیابان و قطع زنجیره انتقال بوده است.

شرایط کرمانشاه اصلا مساعد نیست

استاندار کرمانشاه نیز در روزهای گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به روند صعودی شیوع کرونا، هشدار داد: شرایط امروز استان اصلا مساعد نیست.

هوشنگ بازوند گفت: تعداد بیماران بستری استان طی هفته گذشته از ۱۱۳ به ۱۹۰ نفر رسیده و اگر با همین شیب جلو برویم، ممکن است در پایان اردیبهشت تعداد مبتلایان به ۲ هزار نفر هم برسد و عملا وارد یک بحران جدی بشویم.

وی از مردم استان تقاضا کرد که تا حدامکان در خارج از منزل تردد نداشته باشند؛ و به کسب و کارهایی که فعال هستند توصیه کرد برای کمک به مدیریت بیماری توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

او تاکید کرد: مدیریت این بیماری تنها با کمک و مشارکت مردم قابل انجام است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۳۹۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( سوم اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹۴ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون پنج هزار و ۳۹۱ نفر جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.