بهرام خانی روز یکشنبه در گفت و گو با  ایرنا، این اقدام را در راستای پلاک کوبی و هویت‌گذاری دام‌های استان دانست و افزود: از ابتدای آبان امسال تاکنون برای بیش از ۳۵۸ هزار راس دام در استان کرمانشاه پلاک کوبی و هویت‌گذاری انجام شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی دام‌های موجود، ثبت اطلاعات دام و دامدار در سامانه هویت‌گذاری دام کشور، مبارزه با قاچاق دام زنده، برآورد تولید محصولات دامی به صورت دقیق، بهبود مدیریت تولید و عرضه محصولات دامی، جایجایی هدفمند دام در سطح استان و کشور، رصد و پایش بیماری‌های دامی، وحدت رویه در پلاک‌کوبی دام‌ها و پایش و رصد دام‌های استان اعلام کرد.

او اظهارداشت: هویت‌دار کردن دام‌های کشور در راستای قانون نظام جامع دامپروری و شیوه نامه اختصاصی حمل و نقل و نگه‌داری دام زنده و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هویت‌گذاری برای تمام دام‌های کشور الزامی است.

خانی جمعیت دامی استان کرمانشاه را اکنون حدود پنج میلیون واحد اعلام کرد و گفت: این جمعیت دامی در سه سیستم پرورشی روستایی، عشایری و صنعتی در حال نگه‌داری و تولید است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه معرفی عوامل اجرای هویت‌گذاری به مرکز اصلاح نژاد دام کشور برای دریافت کد و رمز عبور برای ثبت اطلاعات در سامانه هویت‌گذاری، پلاک کوبی و ثبت اطلاعات در سامانه هویت‌گذاری و خرید پلاک گوش از شرکت های معتبر تایید شده توسط مرکز اصلاح نژاد دام کشور توسط بخش خصوصی را از جمله فعالیت‌های معاونت بهبود تولیدات دامی استان برشمرد.

خانی همچنین به عوامل اجرایی طرح اشاره کرد و افزود: عوامل اجرایی شامل اتحادیه دامداران و شرکت‌های تعاونی تحت پوشش آن در سطح استان، کارگزاران بیمه دام وابسته به صندوق بیمه بانک کشاورزی استان، درمانگاه‌های بخش خصوصی و کارگزاران وابسته به اداره کل دامپزشکی، اتحادیه شرکت‌های تعاونی عشایری و پیمانکاران بخش خصوصی پروژه‌های اصلاح نژاد دام است.

خانی افزود: با توجه به گستردگی و اهمیت طرح جهت اجرای کامل و هویت‌گذاری تمام دام‌های استان حمایت و همکاری مسوولان و دستگاه‌های اجرایی استان ضروری است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.