محمد امیدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: ۱۶۰ هزار کارت سوخت توسط پست همدان دریافت و ۹۰ درصد آنها توزیع شده است.

وی گفت: سه نوع کارت سوخت به پست واصل می شود که نخستین مورد آن شامل کارت های قدیمی است که شرکت نفت در اختیار پست برای توزیع قرار داده و این قبیل کارت ها بیشتر برگشتی را دارند.

مدیرکل پست همدان توضیح داد: برخی مواقع هنگام مراجعه برای تحویل کارت های قدیمی سوخت مشخص می شود که مالک خودرو را فروخته است یا بیشتر مواقع آدرس و کد پستی دقیق نیست.

امیدی ادامه داد: توزیع کارت سوخت خودروهای نوشماره با سهولت در حال انجام است اما گاهی مواقع نیز فرد یا اپراتور زمان ثبت آدرس و کد پستی دچار اشتباهاتی می شوند که توزیع کارت را با مشکل مواجه می کند.

وی درباره نوع سوم کارت سوخت ها یادآوری کرد: زمانی قرار بود کارت های سوخت به سامانه کارت بانکی متصل شوند که به علت مشکلات نرم افزاری این طرح منتفی و مجدد کارت های جدید صادر شد.

مدیرکل پست همدان از شهروندان خواست پیش از مراجعه به باجه های پست، با حضور در دفاتر پلیس + ۱۰ و دریافت بارکد، از محل کارت سوخت مطلع شده سپس برای دریافت کارت سوخت به این اداره مراجعه کنند.

امیدی خاطر نشان کرد: بعد از سال ۹۵ دولت و مجلس تصمیم گرفتند پست از شمول اصل ۴۴ قانون اساسی خارج شود بنابراین اساسنامه ای تدوین شد که وظایف متعدد و متفاوت از قبل، بر دوش این سازمان گذاشت.

وی یکی از مهمترین بخش های این اساسنامه را خارج شدن پست از انحصار عنوان کرد و گفت: ۲ اپراتور پستی در کنار این سازمان از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند و چهار مرحله خدمات پستی توسط این اپراتورها در حال اجرا است.

مدیرکل پست همدان اظهار داشت: هدف پست و قانونگذار رقابت این سازمان با بخش خصوصی نیست بنابراین نشست های مشترک زیادی بین پست با مسئولان این دو اپراتور برگزار شده تا مشارکت پذیری را دنبال کنند.

امیدی بیان کرد: با توجه به تغیر رویکرد پُست از حالت تک بعدی به فیزیکی این سازمان مکلف شده خدمات را در سه بخش الکترونیکی، فیزیکی و مالی به مردم ارائه دهد که این اولویت با شتاب در حال اجرا است.

وی فراهم کردن زمینه خرید و فروش اینترنتی را مصداق این سه وجهه خدمات دانست و افزود: شهروندان به صورت الکترونیکی درخواست داده، پست درخواست آنها را مشاهده و از فروشگاه کالای مورد نیاز را تحویل و به در خانه متقاضی می رساند.

مدیرکل پست همدان بیان کرد: از دستگاه «ام پوز» برای پرداخت الکترونیکی در درب منزل استفاده می شود و نیازی به پرداخت وجه نقد از سوی متقاضی کالا نیست.

امیدی درباره اقدام های پست در حوزه ارسال قبض نهادهای خدمات رسان اظهار داشت: با حذف ارسال قبض شرکت های خدمات رسان ۱۷ درصد میزان ترافیک صادره و وارده این قبوض در نیمه نخست امسال کاهش یافت.

وی افزود: در بخش مرسولات ثبتی شاهد افزایش ۵.۱ درصدی و امانت ۴۰ درصدی هستیم که علت آن سوق پیدا کردن مرسولات از پست نامه و قبوص به بسته بوده است.

مدیرکل پست همدان از دیگر سیاست های پست را توجه به مرسولات بومی و دانش بنیان دانست و گفت: شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نوپا بوده و محصولات آنها به تولید انبوه نرسیده بنابراین زمینه ای فراهم شد که تولید شان صرفه اقتصادی داشته باشد.

امیدی ادامه داد: در این راستا با پارک علم و فناوری قرارداد منعقد شده تا فضایی در اختیار آنها قرار دادیم که هزینه حمل و نقل مقبول باشد تا بتوانند با پرداخت هزینه کم، تولید و توزیع کالا افزایش یابد و  اشتعالزایی، پایداری در شغل را برای استارت آپ ها فراهم شود.

وی بیان کرد: با وجود جهش کرایه ها از سال گذشته ولی سازمان پست به کمک بخش تولیدی آمده و ارسال مرسولات را با هزینه کم تر و سرعت بیشتر انجام می دهد.

مدیرکل پست همدان مثال زد: دستافرینه های مردم لالجین و گردو تویسرکان از طریق پست به سایر نقاط کشور ارسال می شود.

امیدی اظهار داشت: با وجود تحریم، خروج برخی از شرکت های خارجی فعال در کشور و تاثیر آن بر روی مرسولات وارده و خارجه اما ایران جزو اتحادیه جهانی پست بوده و این باعث شد که مرسولات دریافتی، وارده و خارجه در نیمه نخست امسال چهار درصد رشد یابد.

وی ادامه داد: سیاست پست خرید و فروش اینترنتی و هدایت مرسولالت به خارج از کشور است که هم اینک به خاطر محدودیت های ایجاد شده در پرداخت، این طرح به صورت گسترده صورت نمی گیرد.

مدیرکل پست همدان یادآوری کرد: در برنامه ششم توسعه کشور، قانون سازمان های دولتی را مکلف کرده که خدمات خود را به دفاتر پستی و پیشخوان واگذار کنند چرا که این شیوه موجب افزایش شفافیت و سلامت اداری، کاهش رفت و آمد و اتلاف وقت مردم، کاهش مواجهه حضوری مردم با کارمندان دولت می شود.

امیدی از دریافت ۴۰ هزار گذرنامه خبرداد و بیان کرد: صدور گذرنامه در نیمه نخست امسال ۸۰ درصد افزایش یافته و به همین میزان کار فعالان در حوزه پست نیز افزایش داشته است با این وجود از مردم انتظار می رود به این مراکز برای دریافت گذرنامه مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: ۲ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۷۴ مرسوله به این استان وارد و از استان خارج شده است که از این تعداد حدود یک میلیون و ۳۹۰ هزار مرسوله وارد و یک میلیون و ۴۵۴ هزار خارج شده است.

مدیرکل پست همدان با عنوان اینکه ۵۰۱ واحد پستی در همدان فعال است پوشش جمعیتی هر واحد را  سه هزار و ۴۵۷ نفر و پوشش مساحتی آن را  ۳۹ کیلومتر دانست.

امیدی افزود: ۲۴۸ صندوق پستی شهری و ۴۳۳ صندوق روستایی در همدان وجود دارد همچنین ۴۵ فروشگاه فعال خرید و فروش اینترنتی داریم که مرسوله وارده اینترنتی ۲۰ درصد رشد و صادره از استان ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی از فعالیت ۱۳۳ دفتر پیشخوان در این استان خبرداد و گفت: این اداره کل یکی از اعضای ثابت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و تاکنون پرونده ای مبنی بر قاچاق کالا با بهره گیری از ظرفیت پست همدان تشکیل نشده است.

مدیرکل پست همدان ادامه داد: با این وجود امکان اینکه افرادی از این بستر برای قاچاق کالا استفاده کنند به ویژه در استان های مرزی وجود دارد.

امیدی افزود: فعالان در این سازمان طبق قانون موظف هستند تمام مرسولات و بسته ها را مورد بازبینی قرار داده و نسبت به درج محتوای آن بر روی بسته اقدام کنند همچنین مشخصات فرستنده و گیرنده به همراه کد پستی احراز هویت می شود.

وی گفت: میزان مرسولات برگشتی طبق دستورالعمل و شاخص ها پنج درصد است و مهمترین دلیل برگشت مرسوله نقص مدارک هنگام مراجعه به در خانه و آدرس های ناقص هستند که قابلیت توزیع مرسوله را سلب می کنند.

۵۰۱ فقره واحد پستی در همدان فعال است که ۴۳ مورد آن دولتی هستند همچنین ۳۱۶ واحد پستی در روستاها و ۱۸۵ واحد در شهرها به مراجعه کنندگان خدمت می دهند.

۷۵۲۶/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.