عبدالله بهمنش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای اجرای آئین نامه اجرائی ماده ۱۰ قانون نظام جامع دامپروری کشور و همچنین اجرایی کردن مصوبه هیات وزیران در خصوص ضوابط اختصاصی نگهداری، حمل و نقل، خرید و فروش و جابجایی دام زنده ارائه خدمات به ویژه در زمینه حمل و نقل و جابجایی و خدمات بهداشتی منوط به هویت دار کردن دام خود با پلاک ملی است.

وی افزود: پلاک کوبی جمعیت دامی در حیطه وظایف معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی است.

بهمنش بیان کرد : هویت دار کردن دام ها در کنترل و کاهش بیماری های مشترک بین انسان و دام تأثیر بسزایی داشته و نقش موثری در کنترل و جلوگیری از قاچاق دام دارد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هرگونه خرید و فروش، حمل و نقل، جابجایی و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک و هویت گذاری، ممنوع است.

 وی ابراز داشت: دامداران و مالکانی که مبادرت به حمل و جابجائی دام می کنند باید از ادارات دامپزشکی و سایر ارگان های مربوط مجوزهای لازم را دریافت کنند.

بهمنش افزود: بر اساس دستورالعمل های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دام هایی که هویت دار و پلاک کوبی نشده و دارای گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی و مجوزهای مربوطه نباشند مصداق کالای قاچاق محسوب می شوند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد ثبت کد گله و احراز مالکیت دامدار، ثبت مشخصات تکمیلی و اطلاعات تولید مثلی، مدیریت خدمات بهداشتی و دامپزشکی نظیر واکسیناسیون، خدمات بیمه ای دام، قرنطینه، کشتار و مبارزه با قاچاق دام را مهمترین مزایای طرح هویت گذاری دام دانست.

بهمنش از دامداران کهگیلویه و بویراحمدی خواست هر چه سریعتر نسبت به پلاک کوبی و هویت دار کردن دام های خود با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و امور دام شهرستان های استان  اقدام کنند در غیر اینصورت هیچگونه خدمات بهداشتی به دام های فاقد پلاک و هویت داده نخواهد شد.

 سال گذشته به منظور جبران کمبود گوشت و تنظیم و کنترل قیمت آن، بر اساس مصوبه هیات وزیران تصمیم بر این شد که جلوی هرگونه خروج غیرقانونی دام از استان ها گرفته شود که در این میان کهگیلویه و بویراحمد هم از این امر مستثنی نبود.

برای اجرایی کردن این مهم وظایف هر دستگاه به تفکیک در استان ها مشخص شد که یکی از این وظایف پلاک کوبی تمامی دام های استان بوده است.

۹۸۶۸/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.