به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بیماری سرطان که در پزشکی «کانسر» اطلاق می شود، از تکثیر مهار نشده سلول‌ها پدید می‌آید. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، سلولی تعادلی وجود دارد.
سلول‌های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است و احتمال تأثیر عوامل ژنتیکی در ایجاد اختلال در فعالیت سلو ل‌ها ‌وجود دارد. علاوه بر این می‌توان از تآثیرمواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب و ... در ابتلا به سرطان نام برد.

**70 درصد مرگ ها در دنیا براثر سرطان است
مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: سرطان شامل انواع تومورهای بدخیم می‌شود این اتفاق زمانی می افتد که یکی از سلول‌های بدن، در اثر عوامل مختلف ( محیطی، ژنتیکی و...) ، دچار رشد غیرطبیعی سلول‌های در گیر می‌شود. این فرایند در نهایت منجر به تولید تومور می‌شود که آن قسمت را از کار می‌اندازد و به قسمت‌های دیگر نیز انتشار می یابد.
دکتر ویدا صنیعی افزود: تومورها خود به 2 دسته بدخیم و خوش خیم تقسیم می‌شوند که نوع بدخیم آن‌ها می‌تواند با گسترش زیادی به قسمت‌های دیگر بدن سرایت کند. این تومور توسط سیستم لنفاوی و گردش خون در بدن انتقال پیدا می کنند و موجب درگیر شدن سایر قسمت‌ها می شود در این صورت اتخاذ شیوه های درمانی جراح- شیمی درمانی – رادیوتراپی وایمونوتراپی توصیه می گردد.
وی با بیان اینکه درمان سرطان بدون جراحی غیرممکن و یا مشکل خواهد بود، گفت: اما تومورهای خوش خیم می توانند بسیار بزرگ هم باشند.
وی اظهار داشت: سرطان بیماری پیش رونده است و گفته می‌شود 70 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در دنیا در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.
به گفته او همچنین احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان زیادتر می‌شود.
این پزشک کارشناس بهداشتی در ادامه گفت: تفاوت‌های بارزی در میزان وقوع مرگ و میر ناشی از انواع سرطان در سراسر دنیا وجود دارد. سرطان پستان و پروستات هنوز به ترتیب از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان و مردان است و موارد سرطان ریه در زنان در حال افزایش است.
صنیعی افزود: همچنین موارد تومورهای سیستم گوارشی (مری – معده – روده بزرگ ) از شیوع در مراتب بعدی قرار دارند.

**تغذیه مناسب عامل مهم در پیشگیری از سرطان
این کارشناس درادامه با بیان اینکه امروزه افزایش موارد سرطان اجتناب ناپذیر است و برای جلوگیری از ابتلا به آن می‌توان کارهای زیادی انجام داد، گفت: بر اساس بررسی‌های تازه عواملی مانند چاقی، مصرف زیاد گوشت قرمز، مصرف دخانیات و ... عوامل خطر مؤثر در ایجاد سرطان ها می باشد.
صنیعی افزود: به منظور افزایش امید به زندگی اصلاح سبک زندگی بهتر مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن، تولید موادغذایی سالم و تغذیه مناسب می‌تواند تأثیر مهمی در عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد. وی توصیه کرد که دنبال کردن یک روش زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زندگی یک فرد از 50 درصد به 30 درصد کاهش دهد.

**سرطان و تشخیص زود هنگام آن
مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در مورد تشخیص زودهنگام سرطان نیز گفت: انجام معاینات دوره ای، به تشخیص زود هنگام سرطان کمک می کند و اگر سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود، امکان پیشگیری از پیشرفت و یا درمان آن بیشتر است.
صنیعی افزود: علائم زیر می توانند نشانه‏هایی از وجود سرطان باشند. اگر هر یک از علائم زیر را در خود یافتیم، حتماً با پزشک خود مشورت کنیم؛ تغییر در خال های پوستی - زخم های پوستی که بعد از 2 هفته بهبود نیافته اند - سرفه یا گرفتگی صدا برای مدت طولانی(بیشتر از سه هفته)، اختلال بلع یا سوءهاضمه برای مدت طولانی و تغییر در اجابت مزاج مانند یبوست مزمن یا اسهال مزمن.
او همچنین توصیه کرد در صورت استفراغ یا سرفه خونی، وجود خون در ادرار و مدفوع، خونریزی از نوک پستان و خونریزی غیرطبیعی ازدستگاه تناسلی، بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل و وجود توده یا برآمدگی در پستان یا هر نقطه دیگر از بدن باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

**محیط سالم و پیشگیری از سرطان
مدیر حوزه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در مورد ارتباط محیط سالم و پیشگیری از سرطان نیز گفت: تماس با دود سیگار یکی از علل ابتلا به سرطان است و ممنوعیت مصرف سیگار در محیط های سربسته، یکی از موثرترین روش های پیشگیری از سرطان پیشگیری از مواجهه با دود سیگار است.
دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با استفاده از وسایل حفاظتی مانند کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب می توان از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کرد.
او گفت: با استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، ماسک و ... می توان از مواجهه با برخی مواد شیمیایی که سرطان زا هستند، پیشگیری کرد.

**پیشگیری از سرطان و زندگی اجتماعی و معنوی سالم
این کارشناس حوزه سلامت در ادامه گفت: استرس و تنش باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و امکان ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
بیگلری با بیان اینکه می توان با مدیریت استرس، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد، افزود: مهارت حل مساله، از اساسی ترین مهارت های کاهش استرس است.
وی تصریح کرد که برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود، خانواده و اطرافیان مسوولیت فردی، خانوادگی و اجتماعی داریم و از این رو قرار گرفتن در طبیعت، هم نشینی با افرادی که آرامش دارند، نظم دادن به امور زندگی و پرهیز از مکان های پر سرو صدا باعث کاهش استرس می شود.
وی اضافه کرد: ارتباط با دوستان و فامیل در پیشگیری از سرطان و روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان موثر است.
وی توضیح داد: شناخت خود و پذیرش هر آنچه که هستیم در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و همچنین داشتن اهداف واقع گرایانه در کاهش استرس و تقویت سیستم دفاعی تاثیرگذار می باشد.
وی همچنین گفت: نداشتن خواب کافی قدرت دفاعی بدن را پایین می آورد و اگر خود را دوست بداریم و به جسم و روان خود احترام بگذاریم و همچنین با خود، دیگران و محیط زیست مهربان باشیم می توانیم به سلامت خود کمک زیادی کنیم.

**پیشگیری از سرطان و شیوه زندگی سالم
مدیر حوزه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه فعالیت بدنی منظم احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، گفت: با داشتن روزانه 30 دقیقه و یا هفته ای 150 دقیقه ورزش، از ابتلا به سرطان می توانیم پیشگیری کنیم.
بیگلری افزود: استفاده از دخانیات مانند سیگار و قلیان خطرناک است و موجب انواع سرطان می شود.
وی اظهار داشت: حفظ وزن مناسب بدن در پیشگیری از سرطان و حتی در روند بهبود بیماری موثر است ، در صورت اضافه وزن، آهسته وزن کم کنیم.
وی با توصیه بر اینکه باید غذا را در کمال آرامش صرف کنیم و در حالت اضطراب و استرس غذا نخوریم، گفت: با خوردن روزانه پنج وعده میوه و سبزی از ابتلا به سرطان پیشگیری کنیم. مصرف مواد دارای فیبر نظیر میوه و سبزی و سبوس گندم در پیشگیری از سرطان موثر است.
او ادامه داد: برای پیشگیری از سرطان در هر وعده غذایی، مقداری مواد پروتیینی نظیر سفیده تخم مرغ، ماهی، لبنیات، گوشت بدون چربی، آجیل بدون نمک و حبوبات مصرف کنیم.
او گفت: برنزه نمودن پوست به وسیله نور خورشید یا لامپ های موجود در سالن های زیبایی سبب بروز سرطان پوست می شود.

**سرطان ها عامل مرگ 10 درصد از مردم کرمانشاه
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در سال 97 مرگ 10 هزار نفر در استان کرمانشاه ثبت شد، گفت: 10 درصد از این مرگ ها به دلیل سرطان بوده است.
ابراهیم شکیبا با بیان اینکه ما هم اکنون از سمت ابتلا به بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر پیش می رویم، افزود: بیماری های غیرواگیری نظیر سرطان، قلبی عروقی و دیابت همگی قابل پیشگیری هستند و با رفتارهای غذایی صحیح می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.
او بر خودمراقبتی تاکید کرد و گفت: شهروندان باید سواد سلامت خود را ارتقا دهند و به مقوله سلامت خود و خانواده هایشان اهمیت دهند.
او به ارتباط سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها اشاره کرد و گفت: سرطان بیماری مسری نیست، جراحی باعث پخش شدن سرطان نمی شود و اطلاع از تشخیص بیماری، وضعیت بیمار را بدتر نمی کند.
وی اظهار داشت: اگر بیمار مبتلا به سرطان دوست داشت بیشتر از وضعیت جسمی خود باخبر گردد، او را از این حق محروم نکنیم.
وی یادآوری کرد که که با تقویت مهارتهای خودکنترلی و کاهش استرس واثرات آن می توان از خطر بروز سرطان ها تا حدی پیشگیری کرد.
شکیبا افزود: ورزش، ترک دخانیات، مصرف نکردن الکل، اصلاح شیوه تغذیه ای، کاهش چاقی در جامعه و مدیریت استرس از مهمترین عوامل پیشگیری سرطان در دنیاست.
او اظهار داشت: تشخیص زودرس و غربالگری به موقع برای هر سن و جنس در پیشگیری از سرطان و یا درمان آن نقش به سزایی دارد.
استان کرمانشاه 2 میلیون تن جمعیت ساکن در 34 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.