به گزارش ایرنا، بهروز کلیدری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان در مرکز بهداشت شماره یک اصفهان افزود: متاسفانه مراکزی که مدعی هستند این بیماری را تشخیص می دهند و درمان می کنند به شدت افزایش پیدا کرده و مشکلات عدیده ای را برای مراکز علمی درمانی اصلی بوجود آورده اند.
وی ادامه داد: طب سنتی و اسلامی تنها می تواند در برخی اوقات، درمانی در کنار درمان اصلی قلمداد شود اما بصورت مستقل به هیچ عنوان پاسخگوی بیمار نخواهد بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مراکز طب سنتی و اسلامی مرتبط با این بیماری در حال افزایش است، تصریح کرد: مقابله با این مجموعه ها فقط کار دانشگاه علوم پزشکی نیست و همه دستگاه ها بویژه قضایی و دادستانی باید به ما کمک کنند.
وی تاکید کرد: بسیار دیده می شود که فرد بیمار وقت خود را در این مراکز تلف کرده و با تاخیر زمانی بسیار در نهایت مجبور به مراجعه به مراکز درمانی شده اما به دلایلی چون پیشروی بیماری باید هزینه های بیشتری برای او صرف شود و یا درمان برایش کارساز نخواهد بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد : توزیع امکانات و خدمات به بیماران سرطانی متقارن و متعادل نیست و همین امر عاملی برای سو استفاده بیشتر سودجویان فراهم می کند.
کلیدری بیان کرد : یک تا سه درصد دلیل بروز این بیماری منشا ژنتیک و 10 تا 15 درصد آن منشا خانوادگی دارد و 80 تا 85 درصد آن اتفاقی است.
وی اضافه کرد: پنج مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در استان اصفهان فعال است و این مجموعه ها در روزهای آینده در همین ماه بطور رسمی افتتاح و بصورت کاملتر تجهیز می شوند.
به گفته او ناکافی بودن تعداد مراکز پرتو درمانی مشکل اساسی بیماران سرطانی در کشور و از جمله در استان اصفهان است که معضلاتی را در نوبت دهی و سیر انجام این مرحله از درمان پدید می آورد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کمبود این مراکز افزود: در حال حاضر هفت مرکز پرتو درمانی در این استان فعالیت می کند قرار است تا سال 1404 به 20 مرکز افزایش پیدا کند.
وی افتتاح نخستین مرکز طب تسکینی سرطان در سال آینده خبر داد و اضافه کرد: این مرکز در بیمارستان سیدالشهدا( امید) پذیرای بیمارانی است که شرایط حادتری دارند و به اصطلاح درمان نمی تواند از شدت بیماری آنها بکاهد.
کلیدری احداث بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی همچون بیمارستان الزهرا اصفهان در این کلانشهر را ضروری خواند و اظهارداشت: زمینی به مساحت 150 هزار متر مربع در شرق این شهر برای تاسیس چنین مرکزی اختصاص داده شده که قرار است از سال 99 عملیات اجرایی آن آغاز شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی، فست فود، دخانیات به ویژه قلیان و استرس را از جمله دلایل افزایش شیوع سرطان خواند و گفت: با کاهش موارد یاد شده می توان این بیماری را مهار کرد و یا به آن دچار نشد.
به گزارش ایرنا، سرطان بعنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور در سال های گذشته تعداد زیادی از زنان و مردان و خانواده های آنها را گرفتار کرده است.
سرطان به مجموعهٔ بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشدهٔ سلول‌ها پدید می‌آید و شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌شود که در پزشکی، آنها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند.
بر اساس آمار منتشر شده، میزان شیوع سرطان در جهان در مردان و زنان به ترتیب 205 و 165 نفر در صد هزار نفر است در حالی که این آمار در ایران به ترتیب 134 و 128 نفر درصد هزار نفر است، بنابراین میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است.
هرچند میزان بروز سالیانه سرطان در ایران کمتر از میانگین جهانی است اما روند مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران مانند سایر کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است و پیش بینی می شود در آینده این نوع مرگ به دومین عامل مرگ و میر در کشورمان تبدیل شود.
شایعترین سرطان در بین مردان ایرانی، سرطان معده و در زنان، سرطان پستان است اما مهمترین عامل مرگ بر اثر سرطان چه در زنان و چه در مردان، دستگاه گوارش است.
هفته ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن نامگذاری شده است.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.