دکتر ویدا صنیعی روز چهارشنبه به مناسبت هفته آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان از اول تا هفتم بهمن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در ایران حدود 92 هزار مورد جدید سرطان مشاهده می شود، این رقم در استان کرمانشاه را بین 2 هزار و 500 تا سه هزار مورد اعلام کرد.
او بیشترین میزان ابتلای به سرطان در استان کرمانشاه را به ترتیب سرطان های روده بزرگ، خون، معده و پوست ذکر کرد و گفت: نوع سرطان ها در میان مردان و زنان استان متفاوت است.
وی اظهار کرد: در مردان سرطان های معده، لوسمی، مثانه، روده بزرگ و پوست و در زنان نیز پستان، روده بزرگ، پوست و لوسمی بیشترین موارد را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه سیستم ثبت سرطان به تازگی راه اندازی شده است، گفت: براساس آمارها میزان مرگ و میر براثر سرطان در ایران بالا است و یکی از دلایل آن تشخیص دیر هنگام است.
وی با بیان اینکه سرطان با افزیش سن در رابطه است اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته غربالگری ها را به صورت مستمر انجام می دهند و از این رو با تشخیص زودهنگام آمارها را پایین می آورند اما در ایران تشخیص دیرهنگام یکی از دلایل بروز سرطان است.
وی با اشاره به اینکه در طرح تحول نظام سلامت، غربالگری به منظور تشخیص زودهنگام سرطان ها گنجانده شده است، گفت: حذف عوامل خطر مانند مصرف دخانیات، الکل و تغذیه مناسب از مهمترین راهکارهای پیشگیری از سرطان ها است.
او قلیان و سیگار را یکی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان دانست و گفت: برخی به غلط تصور می کنند که قلیان ضرر ندارد اما به دلیل رطبوت ناشی از وجود آب بسیار خطرناک و سرطان زا است.
او عفونت ها را نیز از دلایل ابتلا به سرطان دانست و افزود: کنترل عفونت ها به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله سرطان امری ضروری است.
صنیعی سبک زندگی ناماسب، کم تحرکی و رژیم غذایی غلط را از دیگر دلایل ابتلا به سرطان دانست و تاکید کرد که ورزش، تغذیه مناسب، مصرف نکردن فست فودها می تواند به تامین سلامت افراد کمک کند.
'سرطان قابل پیشگیری و درمان با خود مراقبتی و امید'، شعار امسال هفته پویش ملی مبارزه با سرطان کشور است.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.