علی بهادر، دوشنبه همزمان با آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان در شیراز به ایرنا اظهار داشت: تحقیقات و پژوهش های انجام شده بیانگر این است که 35 درصد از سرطان هایی که منجر به مرگ می شود مرتبط با نوع تغذیه افراد است اما می توان با تغییر و اصلاح الگوی تغذیه از ابتلای به این بیماری به میزان قابل توجهی در جامعه جلوگیری کرد.
وی افزود: سالانه حدود هفت هزار مورد ابتلا به سرطان در مراکز بیمارستانی و درمانگاه های تخصصی شیراز ثبت می شود و این آمار، تلاش همگانی برای کاهش شمار مبتلایان به این بیماری را ضروری ساخته است.
وی افزود: تهیه داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی برای این بیماران، هزینه بسیار زیادی برای خانواده ها و حوزه بهداشت و درمان کشور به همراه دارد.
بهادر بیان داشت: در شرایط کنونی و با تشدید تحریم ها هر چند داروهای شیمی درمانی و دیگر نیازهای دارویی بیماران خاص و بیماران سرطانی به طور مستیقم در ردیف تحریم نیست اما ایجاد دشواری در راه انتقال ارز و ایجاد محدودیت برای انجام عملیات بانکی، تامین این داروها را با مشکل مواجه کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر نقش موثر خود مراقبتی برای پیشگیری از این بیماری گفت: افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زود هنگام بیماری نیز در این زمینه بسیار موثر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بر اساس مطالعاتی که این دانشگاه در زمینه تعداد اعمال جراحی روده بزرگ و رشد سرطان در این مورد در استان فارس ظرف 2 دهه 1350و 1360انجام داده و مقایسه آن با دهه 1370 و 1380نشان دهنده این است که رشد این نوع سرطان 1.6 برابر بوده است.
بهادر اضافه کرد: سرطان ها از مهم ترین بیماری های غیر واگیر هستند که هزینه بسیاری به جامعه تحمیل می کنند، همچنین دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه به شمار می آیند در ایران نیز سرطان سومین عامل مرگ و میر شناخته شده است.
به گفته وی، سالانه 56 میلیون مرگ در جهان رخ می دهد که 38 میلیون یعنی 68 درصد آن مربوط به بیماری های غیرواگیر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر که در واقع مرگ های زیر 70 سال را رقم می زند، 16میلیون مرگ در سال است که چهار میلیون آن (27 درصد موارد) مرگ زودرس ناشی از سرطان است.
بهادر گفت: نیمی از افرادی که امروز با تشخیص سرطان تحت درمان هستند، پنج سال زنده می مانند و بیش از 40 درصد پس از 10 سال همچنان به زندگی خود ادامه می دهند.
وی اضافه کرد : مهم ترین دلیل بهبود و بقای بیماران، درمان های موثرتر، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: بیش از یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زودهنگام، بالقوه درمان پذیر هستند.
بهادر، بر تشخیص زود هنگام، توجه به برنامه های غربالگری و انجام تحقیقات منطقه ای برای کنترل و پیشگیری از سرطان تاکید کرد و بیان داشت: به دلیل توانمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیماران سرطانی استان های همجوار به ویژه کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و هرمزگان به شیراز ارجاع داده می شوند.
یکم تا هفتم بهمن ماه به عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.