به گزارش ایرنا، دکتر فرزام بیدارپور روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به فرا رسیدن هفتمین بسیج تغذیه سلامت، ارتقای فرهنگ سلامت و پیروی از رژیم غذایی مناسب و متعادل را از اهداف مهم این هفته اعلام کرد.
وی با اشاره به شیوع رو به شد چاقی در کشور اظهار کرد: در سال 1992 حدود 13.6 درصد مردم کشور دچار اضافه وزن و چاقی بودند ولی این شاخص در سال 2007 به 22.3 درصد رسید.
بیدارپور افزود: مطالعات انجام شده دانشگاه علوم پزشکی در سال گذشته بیانگر آن است که 63.8 درصد مردم استان دچار اضافه وزن هستند که این شاخص در کشور 53.3 درصد است.
وی با اشاره به آمارها و مطالعات دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: 14 درصد کودکان 15 ماهه به بالای استان چاق هستند و این شاخص در برخی استان ها به 20 درصد رسیده است.
به گفته بیدارپور، 60 درصد مردم استان کردستان روغن جامد مصرف می کنند، 87 درصد مردم استان کم تحرک هستند، 66.7 درصد مردم روزانه کمتر از پنج واحد میوه و سبزی مصرف می کنند که این شاخص در کشور 51 درصد است.
وی افزود: سه درصد مردم کردستان در هفته 2 بار ماهی مصرف می کنند که این شاخص در کشور 10 درصد است، 8،5 درصد مردم استان فست فود مصرف می کنند که این شاخص از میانگین کشوری با 12.5 درصد کمتر است.
بیدارپور با بیان اینکه چاقی بر عملکرد اندام های مختلف بدن تاثیرگذار است، تاکید کرد: چاقی زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلف همچون فشار خون، متابولیک، دیابت و اختلالات چربی، کبد چرب، سیستم گوارشی و لوزلمعده، نازایی و سرطان در افراد می شود.
وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در اضافه وزن و چاقی دخیل است، گفت: عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی، عوامل محیطی، بی تحرکی، عادت های غلط غذایی و پیروی از رژیم نامناسب از مهمترین علل بروز چاقی است.
وی بر کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی و پر چرب، مصرف لبنیات کم چرب، کاهش مصرف نوشابه و مصرف روزانه میوه جات و سبزیجات در وعده های غذایی تاکید کرد.
بیدارپور با اشاره به اینکه در گذشته چاقی در میان طبقات بالای اجتماع شیوع داشت، افزود: امروز شاهد چاقی در میان طبقات فقیر جامعه نیز هستیم.
به گفته وی، چاقی تنها یک مساله فردی نیست بلکه یک مساله اجتماعی است در همین راستا برای حل معضل در جامعه نیازمند برنامه ریزی برای سطوح مختلف عمومی در جامعه است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به گسترش شهرنشینی و رواج زندگی آپارتمان نشینی گفت: امروز بسیاری از مردم جامعه بی تحرک هستند، بی تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی نقش مهمی در چاقی افراد دارد.
بیدارپور با اشاره به اینکه چاقی منشا بسیار بیماری هاست و هزینه درمان بسیاری از بیماری ها زیاد است، آموزش، فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ غذایی سالم در تمام سطوح جامعه بویژه خانواده ها و مدارس استان را برای پیشگیری از چاقی ضروری دانست.
بیدارپور ادامه داد: با تغییر شیوه زندگی، داشتن فعالیت های فیزیکی و ورزش روزانه می توان از چاقی و ابتلا به بسیاری بیماری ها پیشگیری کرد همچنین برای تغییر رژیم غذایی مناسب باید از مشاورین تغذیه بهره گرفت.
وی آموزش و فرهنگسازی در زمینه الگوی صحیح تغذیه، حمایت از تغذیه سالم و حمایت از محصولات کشاورزی سالم، ترویج ورزش و استفاده از سالن های ورزشی را از راهکارهای مهم پیشگیری از چاقی اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، شاخص مصرف روزانه نمک هر ایرانی 12 گرم است در حالیکه میزان مجاز مصرف روزانه نمک برای هر فرد تنها پنج گرم است.
شاخص مصرف روغن در کشور 46 درصد است در حالیکه میزان مصرف روغن در استان کردستان بالاتر از شاخص کشوری است.
35.3 درصد بزرگسالان در استان کردستان فشار خون دارند که این شاخص در کشور 27 درصد است.
هفتمین بسیج ملی تغذیه سالم از 15 تا 30 دی با شعار چاقی یا سلامت، انتخاب با شماست برگزار می شود، در این ایام تاکید بیشتر بر روی کنترل اضافه وزن و چاقی در کشور و اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در زمینه تغییر سبک زندگی و بهبود تغذیه به منظور اجرای برنامه های پیشگیرانه است.
نشست خبری، برگزاری کارگاه های آموزشی تغذیه و برنامه رادیویی با موضوع تغذیه و سلامت از برنامه های ایام بسیج تغذیه در کردستان است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش**انتشا: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.