به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مفاخری روز پنجشنبه در سومین جلسه شورای پدافند غیرعامل اظهار کرد: مهمترین اصل در بحث پدافند غیرعامل، اصل آموزش و آگاه سازی همه افراد جامعه به منظور مقابله با خطرات و تهدیدات است.
وی افزود: اگر آموزش های لازم به درستی به همه افراد جامعه داده شود در زمان بحران کمترین هزینه ها و خسارت ها را متحمل می شویم و بهتر می توانیم بحران بوجود آمده را مدیریت کنیم.
مفاخری با بیان اینکه بسیاری از افراد جامعه تعریف درستی از پدافند غیرعامل ندارند، تاکید کرد: با اجرای رزمایش، برگزاری همایش ها و برنامه های تخصصی و استفاده از دانش و تجربه کارشناسان می توانیم برای فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و عمق بخشی به دانش افراد جامعه در بحث پدافند غیرعامل موفق عمل کنیم.
وی عملکرد ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان سروآباد در موضوع پدافند غیرعامل در سال گذشته را قابل قبول دانست و یادآور شد: در ایام هفته پدافند غیرعامل برنامه ها و مانورهایی در سطح شهرستان توسط ادارات خدمات رسان منابع طبیعی، شرکت های گاز، برق و آبفای شهری برگزار می شود.
وی با اشاره به مرزی بودن شهرستان سروآباد گفت: در بحث بیوتروریسم، پدافند زیستی و همچنین کالاهای سلامت محور شبکه بهداشت و درمان با همکاری دستگاه های اجرایی اقدامات و تلاش های بسیار خوبی داشته اما با توجه به تهدیدات و خطرات در اقلیم کردستان عراق هوشیاری دائمی در این ارتباط ضروری است.
مفاخری اضافه کرد: با هوشیاری دستگاه هایی اجرایی و مشارکت مردم تاکنون کمترین تهدید و مشکل را در حوزه های مختلف پدافند غیرعامل در این شهرستان شاهد بودیم.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان نیز در این جلسه با تقدیر و تشکر از اعضای شورای پدافند غیرعامل شهرستان سروآباد بر ضرورت آمادگی بیشتر دستگاه های اجرایی و ادارات خدمات رسان برای مقابله با تهدیدات احتمالی تاکید کرد.
رضایی افزود: آمادگی و هوشیاری کامل در زمان بحران یک از اصول مهم در پدافند غیرعامل است که می تواند خسارات احتمالی بحران را به حداقل برساند.
وی اجرای صحیح برنامه های پدافند غیرعامل را نیازمند مشارکت همگانی دانست و تاکید کرد: اگر همه افراد جامعه با اصول پدافند غیرعامل به درستی آشنا شوند، می توان از ظرفیت آنها در زمان تهدیدات و بحران استفاده کرده و برنامه های پدافند غیرعامل را به درستی اجرا کرد.
رضایی حوزه های مورد تهدید را در حوزه های سایبری، زیستی، مردم محور و کالبدی اعلام کرد و یادآور شد: بیشترین تهدیدات جهان امروزی که هزینه بسیار پایینی نیز دارد، در حوزه زیستی است.
به گفته وی، تهدیدات در حوزه زیستی عامل اصلی آن مشخص نیست و در دادگاه قوانین مدون و منظمی برای محکومیت این نوع تهدیدات وجود ندارد.
وی فراگیری اصول و برنامه های کامل پدافند غیرعامل را ضروری دانست و گفت: اولین هدف در بحث پدافند غیرعامل، اصل بازدارندگی است به این معنی که خطرات نباید اتفاق بیفتد و یا اگر اتفاق افتاد، بتوان آن را مدیریت کرده و کمترین آسیب را وارد کند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان اضافه کرد: در سطح استان 11 کارگروه فعال در بحث پدافند غیرعامل شامل کار گروه های بهداشت، جهاد کشاورزی، شهرسازی، خدمات شهری، اجتماعی، فرهنگی، هلال احمر، مشارکت های مردمی و دفاعی و امنیتی و 2 قرارگاه عملیاتی زیستی و سایبری تشکیل و فعال هستند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه گفت: سروآباد یک شهرستان مرزی است و امکان بروز خطر در بحث بیوتروریسم در این شهرستان به نسبت دیگر مناطق استان کردستان بیشتر است.
هومن قصری به تهدیدات و خطرات در بحث کالاهای سلامت محور مردم اشاره کرد و افزود: در جهان امروز، بیشترین تهدیدات و خطرات دشمنان از طریق کالاهای مصرفی مردم است که در این زمینه هوشیاری و آگاهی مردم و مسئولان ضروری است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.