به گزارش ایرنا، دکتر عباس شاه میرزایی روز شنبه در نشست شورای مدیریت بحران شهرستان کاشان با بیان این که پیشگیری بهترین راه مقابله با بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) است، آموزش عمومی و آگاهی بخشی مردم در خصوص راه های انتقال این بیماری را موثرترین راه دانست.
وی تاکید کرد: هماهنگی و همکاری تنگاتنگی بین این شبکه و دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای مقابله با هرگونه مورد احتمالی وجود دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی کاشان با بیان این که خوشبختانه تا کنون موردی مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان وجود نداشته است افزود: این شبکه از ابتدای سال جاری مانند سال های گذشته اقدام های مختلف شامل اطلاع رسانی و تهیه ملزومات مبارزه با ناقلان و آماده باش نیروها را در دستور کار قرار داده است.
وی به توضیح اقدام های پیشگیرانه شبکه دامپزشکی کاشان پرداخت و خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد مدیریت بحران در فرمانداری و نیز برگزاری نشستی با حضور فرماندهان و ماموران نیروی انتظامی شهرستان با موضوع این بیماری، ماهیت بیماری تشریح، راه های مقابله با آن از جمله اطلاع رسانی عمومی، کنترل ورود دام زنده، افزایش نظارت بر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی، مبارزه با کشتار غیر مجاز دام بررسی و برهماهنگی بیشتر بین دستگاه های اجرایی و قضایی شهرستان جهت پیشگیری از بیماری تاکید شد.
وی با اشاره به این که افراد در تماس با دام زنده و لاشه دام بیش از سایر قشرهای جامعه در معرض خطر ابتلای به بیماری CCHF هستند، توزیع بروشورهای آموزشی درخصوص بیماری تب کریمه کنگو و آموزش چهره به چهره و تشکیل کلاس آموزشی با همکاری معاونت بهداشتی برای متصدیان عرضه گوشت قرمز در سطح شهرستان، پخش بروشور و نصب پوسترهای هشداردهنده در معرض دید عموم مردم، برگزاری کلاس آموزشی و توجهی برای دامداران، سلاخان و قصابان در محل کشتارگاه دام کاشان را از دیگر اقدام های شبکه دامپزشکی کاشان بیان کرد.
شاه میرزایی با توصیه به دامداران برای رعایت مسائل بهداشت فردی، بهسازی محل دامداری، سمپاشی بر علیه کنه ها، انگلهای دام و کشتار نکردن دام خارج از کشتارگاه را برای کنترل تب کریمه کنگو بسیار مهم بیان کرد.
وی از شهروندان خواست هرگونه عرضه گوشت بدون مهر و لیبل دامپزشکی یا کشتار خارج از کشتارگاه را به شبکه دامپزشکی با سامانه 1512 اطلاع دهند.
تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده، منتقل می ‌شود.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.