مجتبی ورمقانی روز یکشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مرحله سوم مایه کوبی تب برفکی یک میلیون و ۵۰ هزار راس دام سبک و ۶۵ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین واکسینه می شوند که روز اول این طرح در شهرستان سروآباد آغاز شده و در بقیه شهرستان‌ها نیز با کاهش برودت هوا به مرور در ایام دهه فجر اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال جاری اجرای این طرح در ۲ مرحله صورت گرفته است، افزود: مرحله سوم به مدت یک ماه کاری از سوی گروه های دولتی در تمام نقاط استان انجام می‌شود ضمن اینکه در مراحل اول و دوم مایه کوبی ۱۵۲ هزار و ۲۸۴ راس دام سنگین و یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۳ راس دام سبک مایه کوبی شدند.
ورمقانی یادآور شد: دامپزشکان در این مراحل ۸۲۰ واحد اپیدمیولوژیک مورد مایه کوبی قرار گرفته اند که در آنها چهار هزار و ۱۲۲ مورد رکورد ثبت شده است.
تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.
کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.