مجتبی ورمقانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در بخی از دامداری‌های کشور مشاهده شده است، اظهار داشت: خودداری از هرگونه خرید، حمل و نقل غیر مجاز دام و فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی،  نخستین گام در پیشگیری از شیوع این بیماری است.

وی با بیان اینکه این بیماری در کردستان در آخرین بررسی‌ها مورد مثبتی نداشته است، افزود: دامپزشکان این استان در سال جای ۲ میلیون و ۱۸۰ نوبت - راس دام شامل ۲ میلیون راس گوسفند و بز و ۱۸۰ هزار راس گاو را علیه این بیماری مایه کوبی کرده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: توصیه می شود از تردد غیر ضروری افراد به ویژه افراد پرمخاطره که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه ها و دامداری ها ارتباط دارند در داخل محوطه دامداری به طور جدی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: مبادی ورودی و خروجی دامداری باید دارای حوضچه ضدعفونی بوده و در سطح مناسبی حاوی آب و ماده ضدعفونی مناسب ترجیحاً هیدروکسید سدیم ۲ درصد یا فرمالین آن پنج درصد باشد.

ورمقانی تاکید کرد: ورود وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود در مورد وسایل نقلیه نظیر خودروهای حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد دارند پس از ضدعفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود.

وی گفت: گروه‌های مایه کوبی، دامپزشکان دامداری های صنعتی، مسوولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکورد گیری شیر و صاحب دامداری بایستی وسیله نقلیه خود را کما فی سابق در محوطه خارج از دامداری پارک کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: با توجه به پوشش گسترده عملیات مایه کوبی انواع دام علیه بیماری تب برفکی در سال‌های گذشته، دام های واکسینه شده دارای ایمنی مناسبی بوده و در صورت عدم ورود دام‌های جدید فاقد سابقه بهداشتی و نامعلوم و رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای مورد نیاز، امید است در سطح استان شاهد بروز بیماری تب برفکی نباشم.

وی اظهار داشت: در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری تب برفکی ضمن جدا سازی دام های مبتلا از دام‌های سالم، در کوتاهترین زمان، موضوع به اداره دامپزشکی شهرستان و یا از طریق سامانه پیغام گیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کردستان اطلاع داده شود.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.