این جشنواره روز سه‌شنبه با حضور بنی هاشمی مشاور و مدیرکل توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی در سالن نشاط مریوان برگزار شد.
برنامه‌های جانبی این جشنواره از روز گذشته با گشایش نمایشگاه زنبور عسل فرآورده‌های آن در محوطه سالن نشاط آغاز شد و تمام شرکت کنندگان در جشنواره ابتدا باید با عبور از دل این نمایشگاه به مقر اصلی وارد می‌شدند.
نخستین غرفه این نمایشگاه به کودکان هنرمند کردستانی اختصاص یافته بود که بیش از ۸۰۰ اثر نقاشی و کاردستی مرتبط با موضوع جشنواره تهیه کرده بودند که در بین موضوعات این آثار تلاش زنبور عسل برای تولید این محصول و زنجیره مصرف آن در خانه ها را بیشتر به تصویر کشیده بودند.
غرفه‌های بعدی شامل محصولات و فرآورده‌های هفت استان شمالغرب و غرب کشور از جمله آذربایجان شرقی و غربی، همدان، کرمانشاه، زنجان، ایلام و کردستان اختصاص یافته بود که در کنار آن غرفه‌هایی نیز به تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل (اصلاح نژادی)، کندوهای مدرن و مکمل غذای زنبور عسل اختصاص داشت.
در ابتدای این جشنواره ۱۳ تن از نونهالان مریوانی با اجرای تئاتری در لباس زنبور عسل و فرآورده‌های آن از جمله عسل، ژل رویال، موم و گرده گل تلاش این حشره برای جمع‌آوری گرده گل و تولید زنبور عسل را به صورت موزیکال و شعر اجرا کردند و در پایان به هر کدام کارت هدیه یک میلیون ریالی از سوی بانک کشاورزی کردستان اهدا شد.
فرمانده مریوان در آیین آغاز این جشنواره با بیان اینکه این رویداد نخستین جشنواره کشور در خصوص زنبور عسل و فرآورده های آن است، اظهار داشت: انتظار می‌رود این اقدام باعث خود اتکایی بیشتر جامعه شده و بتوانیم از آن در راستای توسعه تولید و اشتغال شهرستان بهره ببریم.
آرتیکاس اقبال اضافه کرد: توسعه خدمات فنی و تاسیس و تقویت آزمایشگاه‌های تخصص در مریوان و کمک به بزندسازی و بازاریابی توسعه فروش صادرات از جمله درخواست‌های این شهرستان برای تقویت صنعت زنبورداری باشد.
مدیر جهادکشاورزی مریوان نیز در این ارتباط گفت: این شهرستان پس از برگزاری سه دوره موفق جشنواره استانی عسل برای اولین بار میزبان جشنواره منطقه‌ای غرب و شمال‌غرب کشور شده که نمایشگاه عسل نیز از برنامه‌های جانبی آن است.
سید عزیز هاشمی افزود: تولید سالانه حدود ۲۰۰ تُن عسل طبیعی و سالم، فعالیت ۶۷۰ نفر زنبوردار و برگزاری موفق سه دوره جشنواره استانی از عمده دلایل برگزاری جشنواره منطقه ای در شهر مریوان است.
وی افزود: هم اکنون در این شهرستان ۳۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که ۲۷ هزار مورد از آنها مدرن و سه هزار مورد کلنی بومی است.


سن این جشنواره که با مضنون موضوع خود تزیین شده بود که کیک زنبور عسل یکی از مورد توجه ترین آن بود که توسط خانم بنی هاشمی مدیرکل توسعه فعالیت های کشاورزی زنان عشایر و روستایی، حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان و خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان برش خورد.
اجرای نمایش تئاتر از برنامه‌های اختتامیه جشنواره بود که در آن چهار بازیگر این جشنواره به زبان طنز سعی داشتند مزایای عسل در سلامتی را به تماشاگران منتقل کنند.
همچنین اجرای هه‌لپرکی گروه ۱۲ سوار مریوان به همراه موسیقی کُردی به مناسبت ثبت شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در شبکه شهرهای خلاق سازمان یونسکو از دیگر برنامه های این جشنواره بود

در انتها نیز تمبر یادبود نخستین جشنواره منطقه ای عسل و فرآورده‌های آن رونمایی شد و به جمع تمبرهای شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اضافه گردید.
پس از تجلیل از برگزیدگان این جشنواره تندیس زنبور در سه راهی هنگوین مریوان رونمایی شد،  هنگوین در زبان کُردی به معنای عسل است.

اولین جشنواره منطقه ای زنبور عسل فرآورده‌های آن با محورهای معرفی فرآورده‌های این محصول و مزایای آن، نقش صنعت زنبورداری در ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صنعت زنبورداری و صنایع جانبی در منطقه، تعامل، هم اندیشی و همکاری هرچه بیشتر زنبورداران منطقه و ترویج مزایای زنبور عسل در گرده افشانی باغات، مزارع و مراتع برگزار شد.
عسل طبیعی کردستان در کشور به لحاظ کیفیت رتبه اول را دارا بوده و توسعه این صنعت با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و نیروی انسانی جزء اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی کردستان است.
استان کردستان دارای حدود ۲۳۲ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که سال گذشته یک هزار و ۳۵۰ تُن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.
پرورش زنبور عسل برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.
کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.