بخشدار سرشیو سقز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی بازدیدی که از خانه های بهداشت محور کسنزان داشتیم حضور بهورزهای زن برای ارائه خدمات بهداشتی و سلامت به زنان روستایی و اجرای طرح هادی مهمترین مطالبات و خواسته های آنان بود.

محسن رجبی با بیان اینکه افزود: در یک سال گذشته ۱۴ بهورز برای روستاهای سقز استخدام شدند ولی این تعداد جوابگوی نیازها نیست و همچنان برخی روستاها با مشکل کمبود بهورز در خانه های بهداشت خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

بخشدار بخش مرکزی نیز به استفاده از بهورز زن برای اکثر روستاهای این بخش تاکید کرد و گفت: روستاهای این بخش همچون بخش های دیگر شهرستان سقز متقاضی استخدام بهورز زن هستند و این امر یکی از مطالبات اهالی این روستاها است.

سامان عارفی با اشاره به اینکه در این بخش ۹۹ روستا با جمعیت ۲۷ هزار نفر وجود دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه نیروهای بهورز زن در تعدادی از روستاهای بخش مرکزی به زودی بازنشسته خواهند شد استخدام بهورز جدید و پرکردن جای آنها ضروری است.

لطیفه نوروزی بخشدار زیویه هم با تاکید بر استفاده از بهورزان زن برای خانه بهداشت تاکید کرد: ۵۶ روستا با ۱۴ هزار نفر جمعیت داریم که ارائه خدمات بهدشاتی و درمانی در این روستاها و توجه به مسایل و مشکلات زنان نیاز جدی به تامین نیروی خانه های بهداشت دارد.

محمد عارفی بخشدار امام نیز گفت: این بخش با ۷۶ روستای و جمعیتی بیش از ۱۳ هزار نفر در حوزه بهداشت و سلامت مردم مشکلات زیادی دارد که عدم حضور نیرو در خانه های بهداشت برای ارائه خدمات از جمله این مشکلات است.

دانشگاه علوم پزشکی برای تامین نیروی انسانی در خانه های بهداشت روستایی سقز به صورت قراردادی و بعد از برگزاری آزمون عمومی و تخصصی قرار بود ۶ بهورز زن در روستاهای قلعه جقه، رنگه ریژان، ایرانخواه، قیلسون، قپلانتو و قلقله و همچنین ۸ بهورز مرد در روستاهای  قلقله، کندلان، قبلغو، قهرآباد سفلی، باشماق، آخکند، گردیگلان، درویان سفلی جذب کند.

بهورز بنیادی ترین رکن نظام سلامت محسوب می شود و رسالت او ارتقای سطح سلامت جامعه روستایی است. عمده وظیفه های بهورز شناسایی جمعیت روستا، مراقبت از مادران باردار، کودکان، سالمندان، میانسالان، مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، آموزش تغذیه سالم، ارائه خدمات واکسیناسیون، بهداشت محیط و حرفه ای، همکاری با برنامه های پزشکی خانواده، کمک های اولیه، درمان های ساده علامتی، بهداشت مدارس و دهان و دندان است.

شهرستان سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است و دارای ۲۷۴ روستا است که در چهار بخش مرکزی، امام، زیویه و سرسیو قرار دارند.

۷۳۴۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.