در گفت وگو با جی پلاس؛

کامرانی: مدیری مثل مشحون دیگر تکرار نمی شود/ برعکس امروز او کسی را پشت در اتاقش نگه نمی داشت!

گارد راس نسل طلایی بسکتبال ایران گفت: محمود مشحون در مدیریت نابغه بود و ما هیچ زمان مثل او نخواهیم داشت؛ غم بزرگی برای من است که نتوانستیم قدر چنین شخصیتی را بدانیم.

لینک کوتاه کپی شد

الهام کهزادی: جِی پلاس: مرحوم محمود مشحون که 3 روز پیش درگذشت، از سال 1381 تا 1396 ریاست فدراسیون بسکتبال را برعهده داشت. نسل طلایی بسکتبال ایران در دوران ریاست او ظهور کرد، کسب نخستین عنوان قهرمانی بسکتبال ایران در آسیا سال ۲۰۰۷، با ریاست او رقم خورد و فدراسیون بسکتبال نیز در زمان ریاست مشحون به عنوان فدراسیون موفق فیبا آسیا انتخاب شد.

به بهانه درگذشت مدیرباسابقه بسکتبال گفت و گوی مهدی کامرانی ملی پوش و گارد راس پرافتخار بسکتبال ایران با جِی پلاس را در ذیل مشاهده خواهید کرد.

بسکتبال مدیون مشحون است

 مهدی کامرانی در خصوص اخلاقیات محمود مشحون گفت: به مشحون "پدر بسکتبال ایران" می‌گفتند؛ انسان بزرگی بود و کل خانواده بسکتبال همه این را می‌گویند. همان دوران که مستقیم با او در ارتباط بودیم می‌دانستیم با چه مدیر و شخصیت بزرگی کار می‌کنیم. محمود مشحون از قبل انقلاب مدیر مدرسه‌های متعددی بود و بعد از انقلاب هم مدیریت رشته‌های هندبال و بسکتبال را ادامه داد که خوشبختانه به ما رسید. بازیکنان نسل طلایی همیشه چیزهای خوبی از او یاد گرفتند و امکان نداشت سفری برویم که بد بگذرد یا چیزی یاد نگیریم. کوچکترین اعضای تیم ملی را با بزرگترین نام‌ها صدا می‌زد و نسل طلایی و در کل بسکتبال مدیون محمود مشحون است به خاطر این که کارهای بزرگی انجام داد. برخی بعدها که بسکتبال نتیجه گرفت او را با نتایج خوب و نسل طلایی شناختند اما ما که هر روز ایشان را می‌دیدیم واقعا مثل پدر با تمام بازیکنان برخود می‌کرد.

بازیکن ملی پشت در نمی‌ماند

او با اشاره به خاطرات خوب خود تصریح کرد: بهترین خاطره من این است تا زمانی که رئیس فدراسیون بود هیچ بازیکن تیم ملی را پشت در نگه نداشت و زمانی که من یک جوان 22 ساله بودم وقتی به دفتر ایشان می‌رفتم و جلسه داشت بلافاصله اگر می‌دانست بازیکن تیم ملی پشت در است در را باز می‌کرد و بازیکن را کنار خود می‌نشاند و به همه به عنوان یک بسکتبالیست بزرگ ملی معرفی می‌کرد؛ با من که این طور برخورد داشت و همیشه خجالت می‌کشیدم و می‌گفتم این کار را نکنید اما در جواب می‌گفت من برای مقام و جایگاه بازیکن ملی این کار را انجام می‌دهم که الان هیچ فدراسیونی نیست با بازیکن تیم ملی چنین برخوردی داشته باشد و در همین بسکتبال باید مدت‌ها پشت در بنشینیم و بعد هم منشی می‌گوید رئیس وقت ندارد. محمود مشحون با این کار درس بزرگی به من داد که شاید در آن لحظه متوجه نمی‌شدم اما بعدها فهمیدم با چه شخصیت بزرگی روبرو هستیم.     

مربیان حسادت داشتند

کامرانی افزود: آن زمان مربی‌هایی که در حال حاضر در تیم‌های معروف ایران فعالیت دارند یا خارج از کشور هستند خیلی حسود بودند؛ الان شاید خودشان را شیرین کنند اما مشحون آنها را می‌شناخت که هیچ وقت سرمربیگری تیم ملی را به عهده‌شان نمی‌گذاشت. همیشه می‌گفتند محمود مشحون به بازیکن تیم ملی باج می‌دهد درصورتی که شاید الان این اتفاق رخ می‌دهد اما آن زمان نبود. می‌گفتند مشحون بازیکن تیم ملی را شاخ می‌کند و دیگر نمی‌تواند کنترلشان کند اما الان با گذشت این همه سال همه می‌بینند مقام‌هایی که آن زمان بسکتبال کسب کرد تکرار نشده و حتی نمی‌توانند جزو چهار تیم آسیا باشند. متاسفم برای افرادی که پشت سر او حرف می‌زدند و متاسفم که این انسان بزرگ را نشناختند. ما ایرانی‌ها وقتی کسی فوت می‌کند از خاطراتش می‌گوییم و زمانی که زنده است نمی‌آییم مثلا در همین بسکتبال لیگ را به نام آن فرد برگزار کنیم. هر سال اسم لیگ را عوض می‌کنند اما ما می‌توانیم به نام اشخاصی که کارهای بزرگی برای بسکتبال انجام دادند بگذاریم. همیشه اتفاقات خوبی در آن زمان افتاد و تنها قهرمانی نبود بلکه درس‌های بزرگی نسل طلایی از مشحون یاد گرفت.

از کسانی که مشحون را اذیت کردند نمی‌گذرم

ملی پوش نسل طلایی بسکتبال در ادامه گفت:  یک سری مربی بی معرفتی کردند که من از آنها نمی‌گذرم و امیدوارم به خودشان بیایند چون مرگ حق است و به سراغ همه می‌آید. برخی آگاهانه به تیم ضربه می‌زنند؛ بازیکن سالاری را در چه سالی مد کردند ؟ همین اواخر بسکتبال این اتفاق افتاد. الان که تیم ملی نتیجه نمی‌گیرد می‌گویند برای نسل طلایی پشتوانه سازی نشد در حالی که آن زمان تیم ملی جوانان و نوجوانان قهرمان آسیا شدند که این نمی‌تواند اتفاق کمی باشد.

در تاریخ ورزش مدیریتی مثل مشحون نیست

محمود مشحون اقتدار و مدیریت خاصی داشت؛ مهدی کامرانی در این باره تصریح کرد: در تاریخ ورزش مدیریتی مثل مشحون نیست؛ داورزنی والیبال از جای دیگر آمد و خیلی از اسپانسرها آمدند جلو و کار کردند اما محمود مشحون این گونه نبود. آن زمان بودجه بسکتبال بسیار کم بود و به یک میلیارد هم نمی‌رسید؛ خیلی از کارهای مشحون گفته و نوشته نشده و شاید الان بتوان در موردش صحبت کرد. ایشان با هزینه خود چک می‌داد و حتی سال‌ها بعد از فدراسیون پس می‌گرفت بنابراین کمتر فدراسیونی سراغ دارم که این کارها را انجام بدهد. مشکلات مالی زیادی بود اما بازیکنان متوجه نمی‌شدند که برای سفر رفتن مشکل داریم و فقط تعداد کمی از بازیکنان که خیلی به مشحون نزدیک بودند اطلاع داشتند به خاطر همین در همه شرایط حواسش به همه چیز بود و به نظر من تنها رئیس فدراسیونی بود که لیاقت داشت حتی مدال بگیرد. محمود مشحون در مدیریت نابغه بود و ما هیچ موقع مثل او نخواهیم داشت؛ غم بزرگی است برای من که نتوانستیم قدر چنین شخصیتی را بدانیم.

مدیریت مشحون حماسی بود

او با بیان دلایلی که بسکتبال بعد از مشحون اتفاقات و نتایج خوب را تکرار نکرد گفت: محمود مشحون خودش از بازیکنان بزرگ تیم ملی بود و از طرفی مهم است در خانواده‌ای بزرگ شوید که خیلی چیزها را دیده باشید؛ ما در حال حاضر افرادی که از جنس ورزش هستند داریم اما خیلی کمبودها دارند و خیلی چیزها را ندیدند. مشحون به این دلیل بالا بود که  شخصیت خانواده‌اش بزرگ بود؛ ایشان حتی جورابش همیشه با کت و شلوارش ست بود و هروقت به رفتار و گفتارش دقت می‌کردم متوجه می‌شدم می‌توانست به راحتی به تیم انگیزه بدهد و مدیریتش به حدی قوی بود و طوری همان لحظه تیم را حماسی می‌کرد که انگار همه چیز برای خودمان است. همیشه یادم است می‌گفت شما قهرمان شوید و به المپیک بروید بعد شاهد خواهید بود که چه اتفاقی برای بسکتبال رخ می‌دهد.

قرارداد بازیکنان باحضور مشحون افزایش یافت

گارد راس نسل طلایی بسکتبال ایران با اشاره به تاثیر مدیریت مشحون در افزایش مبلغ قرارداد بازیکنان تصریح کرد: قراردادها 200-300 هزارتومان بود و کاپیتان تیم ملی 4 میلیون می‌گرفت اما وقتی محمود مشحون آمد با توجه به قهرمانی‌هایی که کسب شد در قرارداد بازیکنان هم تاثیر گذاشت. مشحون در تمام زمینه‌ها کامل بود و فردی بود که در فکر و عقاید دیگران تاثیر می‌گذاشت بنابراین سعی می‌کرد رفتارش آموزنده باشد؛ به نظر من خیلی خوب کار کرد و باید نامش را جاودانه کنیم.

حواشی مانع تکرار نتایج خوب شد

کامرانی درپاسخ به این سوال که چرا شرایط بسکتبال ایران در اواخر دوران مدیریت مشحون مثل سابق نبود گفت: آن زمان قطعا حواشی زیادی رخ داد؛ مربی صبح تا شب به جان مربی دیگر می‌افتاد و به هم رحم نمی‌کردند؛ الان را نبینید که همدیگر را در آغوش می‌گیرند آنها یک نسل و ریشه بسکتبال را نابود کردند. افرادی که دنبال معروف شدن بودند، وقتی خودشان را در موفقیت‌ها نمی‌دیدند حسادت جلوی چشمانشان را می گرفت.  متاسفانه آن زمان مشحون خیلی اذیت می‌شد؛ از طرفی اسامی بازنشسته‌ها آمده و از سوی دیگر بودجه کم شده بود. زمانی که بائرمن آمد؛ متاسفانه مربیان ما دانش زیادی نداشتند و چند مربی که در تیم ملی نقش داشتند افرادی بودند که نمی‌توانستند بالاتر از خود را ببینند. بسکتبال ما دارای مافیای بزرگی است که فقط فکر منافع خودشان هستند. مشحون خسته شده بود و می‌گفت به جای تعریف از این همه قهرمانی حاشیه درست می‌کنند. امثال محمود مشحون وقتی از میان ما می‌روند دیگر کسی نیست مقابل بازیکن تیم ملی بایستد و پدرانه برخورد کند و بدتر از این هم برای بسکتبال اتفاق خواهد افتاد. من فقط یک حرف دارم که آرزوی جوانان و نوجوانانی که به بسکتبال می‌آیند را خراب نکنید؛ هیچ کس حق ندارد فقط برای منافع شخصی آرزوی یک جوان را از بین ببرد و امیدوارم هرکس می‌آید از ضعف‌های فدراسیون قبل تجربه گیرد. امیدوارم افرادی که در بسکتبال هستند بدانند چه شخص بزرگی را از دست دادیم البته متوجه نمی‌شوند و فقط به عنوان یک نام کوچک از او یاد می‌کنند و در حد مشحون بزرگ و کسی که نسل طلایی و نتایج درخشان را به یادگار گذاشت یاد نمی‌شود. تنها کاری که می‌توان کرد این است که سال‌های سال لیگ بسکتبال به نام او باشد تا به نسل‌های بعدی انتقال پیدا کند.

بسکتبال اکنون به مشحون و تفکراتش نیاز داشت

او در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: بسکتبال بخصوص فدراسیون کنونی خیلی به مشحون و طرز فکرش نیاز داشت؛ به  کارهایی که ایشان انجام داد البته کمی بروزتر خیلی نیاز داشتیم تا حداقل برخی از افراد بخودشان بیایند؛ بازیکنان جوان هم به فردی مثل مشحون نیاز داشتند چون قطعا به محافظت بیشتری احتیاج دارند؛ به کسی که مثل فرزند خودشان از آنها مراقبت کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید