گزارش جی پلاس؛

آیا بسکتبال ایران دست های پشت پرده دارد؟/ ماجرای 4 اتهام بزرگ!

در سال های اخیر برخی مربیان و بازیکنان پس از دور شدن از جام، قهرمانی های حریفان و حتی خودشان را زیر سوال می برند. از دست های پشت پرده می گویند و ابایی ندارند واضح و روشن از این دست ها صحبت کنند. صحبت هایی که البته هیچ گاه دروغ و یا راست بودنشان ثابت نمی شود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ این چندمین بار است که بازیکن، مربی یا مدیری پس از دور شدن از بدنه قدرت فدراسیون، قهرمانی و یا موفقیت ها از دست های پشت پرده می گوید. دست هایی که در خارج از زمین مسابقه و یا حتی درون زمین، جام را از دست تیمی در می آورند و به دیگری می دهند. این صحبت ها پیش از این بارها عنوان شده و افراد زیادی از آن صحبت کرده اند اما هیچ وقت اتفاقی نیفتاده. نه تلاشی برای اثباتش شده و نه شکایتی علیه دروغ بودنش!

1- دو سال و چند ماه پیش، مهدی کامرانی پس از دعواهای کشدار با مهرام و مشکلاتی که برای گرفتن بدهی اش از این تیم با آن مواجه شد، حرف هایی را بر ضد تیم سابق و قهرمانی هایش مطرح کرد که تا هیچ گاه سابقه نداشت. کامرانی در صحبت هایش که تیرماه 94 منتشر شد، به صراحت گفت که تعدادی از قهرمانی هایش با مهرام را به حساب نمی آورد؛ چراکه عوامل بیرونی در آن دخیل بوده. کامرانی البته اعتراف کرد که زمان قهرمانی ها این موضوعات را نمی دانسته و بعد ها در ارتباط با تیم های روبرو، برخی حقایق برایش آشکار شده است!

آن حرف های مهدی کامرانی که بعد ها مشخص شد، به برتری های مهرام برابر ذوب آهن در فینال لیگ برتر برمی گشته و به نوعی در پی ارتباط و صحبت با سرمربی وقت آن تیم بوده، هیچ گاه به طور جدی بررسی نشد. او واکنش های تندی از هم تیمی هایش یعنی صمد و حدادی دریافت کرد و مشحون هم مثل همیشه در کمال آرامش صحبت هایش را رد کرد اما مدتی بعد فراموش شد! هیچ گاه کسی دنباله ی حرف های او را نگرفت که اگر راست می گوید سند و مدرکی ارائه دهد. در مقابل مهرامی ها هم هیچ گاه تلاشی نکردند تا این اتهام بزرگ را محکوم و بی گناهی شان را ثابت کنند.

بازیکنی در قامت مهدی کامرانی که یکی از بهترین گاردهای تاریخ بسکتبال ایران است، حرف هایی را زد و رفت و البته از آن روز به بعد دیگر در لیگ ایران به میدان نرفت و در یک سال گذشته هم خبری از او نبود. تا همین چند روز پیش که در گفت و گویی اعلام کرد که می خواهد به بسکتبال برگردد و دیگر هم البته به دست های پشت پرده اشاره نکرد!

2- مهران شاهین طبع در دو سال گذشته، در شرایطی که مربی تیم ملی هم بود و نزدیک ترین مربی به بدنه فدراسیون و شخص رئیس، هدایت پتروشیمی را بر عهده گرفت و دو قهرمانی بی دردسر را به کارنامه اش اضافه کرد. در سال هایی که برخی مربیان مانند مصطفی هاشمی (در دانشگاه آزاد) از تلاش های فدراسیون برای قهرمان کردن پتروشیمی گفتند و از وجود مدارک و تکه هایی از بازی صحبت می کردند که این ادعا را ثابت می کنند.

دو سال پیش محمود مشحون در اقدامی کم سابقه برای بازی هفتم شهرداری اراک و دانشگاه آزاد راهی اراک شد و از نزدیک این بازی را تماشا کرد و همین اتفاق هم حرف و حدیث های دیگری به راه انداخت. با این حال هیچوقت نه فیلمی منتشر شد و نه سند و مدرکی در اختیار رسانه ها قرار گرفت و باز هم این صحبت ها در حد در گوشی و یا اظهار نظری بدون سند و مدرک باقی ماند!

3- لیگ برتر امسال اما در حالی پس از مدت ها فینال جذاب و نزدیکی را به خود می بیند که دیگر خبری از مهران شاهین طبع نیست. او در نیمه نهایی رقابت را به مهرام واگذار کرد و با غلبه بر نفت آبادان، دیگر فینالیست دو سال گذشته، روی سکوی سوم قرار گرفت. از دست رفتن قهرمانی برای پتروشیمی که در طول لیگ تنها یک باخت داشت و خودش را قهرمان بلامنازع می دانست، آنقدر شاهین طبع را آزار داده که قهرمانی های گذشته خودش را هم زیر سوال ببرد تا بگوید این بار با نفوذ رئیس قبلی و رئیس کمیته داوران بازنده شده است!

شاهین طبع پس از سومی تیمش در لیگ گفته است: «اسناد و مدارکی داریم که رئیس سابق فدراسیون بسکتبال کشور و آقای آوانسیان برخی داوران را تحت تاثیر خود قرار دادند تا دو تیم خوزستانی برای سومین سال پیاپی به فینال صعود نکنند. مکالماتی از رئیس سابق فدراسیون بسکتبال با برخی داوران به دست ما رسیده که برخی نتایج را داوران رقم بزنند. در هر دادگاهی یا کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال این مدارک را حاضریم ارائه دهیم که ثابت کنیم موانعی برای صعود خوزستانی ها به فینال وجود داشت.»

او در ادامه قهرمانی های خودش را هم زیر سوال برده است: «حتی در سال هایی که تیم های من هم قهرمان شد می توان گفت در یک یا دو قهرمانی آن، با باند بازی صورت گرفت و اصلا قابل قبول نبوده زیرا پشت صحنه اتفاقاتی افتاد که با روحیات ورزش همخوانی نداشت.»

4- پس از صحبت های شاهین طبع، سرپرست دانشگاه آزاد هم صحبت های او را تایید کرد. سرپرست تیمی که آن هم به مهرام باخته و از دور رقابت ها کنار رفته است. عامری درباره جنجال های داوری بازی دانشگاه آزاد برابر مهرام نیز می گوید:« همانطور که رئیس وقت کمیته داوران هم تایید کرده بازی آخر پلی آف را به اشتباه داوری باختیم و چیزی که آقای شاهین طبع گفته صحیح است. به نظر من هم دستهای پشت پرده وجود دارند.»

او ادامه می دهد:«چرا یک باشگاه باید یک داور قدیمی را استخدام کند؟ کسی که رئیس داورهای آسیا بوده و جزء داورهای مهم بوده. این حتما تاثیرگذار خواهد بود.»

شایعه شده یکی از نزدیکان تیم مهرام با چند داور رابطه نزدیکی دارد. عامری در اینباره نیز اینطور اظهار نظر می کند:« میدانم که بعد از آن بازی هم یکی از نزدیکان تیم حریف داورها را سوار ماشین کرده و با خودش برده. من پرسیدم که چرا این اتفاق افتاده گفتند باهم دوست هستند و ایراد ندارد. مُد شده تیمها به جای مربی و بازیکن یک داور قدیمی استخدام میکنند. شاید ما هم سال بعد همین کار را کردیم.»

می بینیم که این اتفاق ها تمامی ندارد. هر از چندی تیم ها، بازیکنان و مربیانی که دستشان از جام ها و قهرمانی هایشان کوتاه می شود، اتهام هایی را مطرح می کنند که دو حالت بیشتر دارد. یا حقیت دارد و آن ها چون از این دست های پشت پرده سودی نمی برند، معترض شده اند و یا همه چیز اتهام هایی بی اساس است.

هنوز هم سوال بزرگ این است که چرا این تهمت ها و اتهام های به این بزرگی، توسط هیچ کسی پیگیری نمی شود؟ نه فدراسیون، نه کمیته انضباطی، نه تیم ها و افراد متهم شده و نه مراجع قضایی. البته این طور که به نظر می رسد شکایتی صورت نمی گیرد که پای مراجع قضایی به ماجرا باز شود اما فدراسیون که می تواند با تشکیل کمیته انضباطی، یک بار برای همیشه به این اتهام ها پاسخ دهد و همه چیز را روشن کند.

بزرگترین سوال هم همین است. آیا بسکتبال دست های پشت پرده دارد؟

دیدگاه تان را بنویسید