جی پلاس

جنجال های جهان ورزش| محمد علی، بوکسور مغروری که متهم به فرار از سربازی شد

قهرمان سنگین وزن جهان مغرور بود و به علت شرکت نکردن در جنگ ویتنام متهم به فرار از سربازی شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: محمد علی یکی از بهترین بوکسورهای تمام ادوار به حساب می آید که توانست در ۲۲ سالگی قهرمان جهان در سنگین وزن شود. بوکسور آمریکایی که به خاطر فعالیت هایش به یک چهره فرهنگی نیز تبدیل شده بود در رینگ حریفانش را عاصی می کرد و همیشه با غرور درباره خود صحبت می کرد. علی متهم به فرار از سربازی بود. 

مسلمان شدن و تغییر نام 

محمد علی

بوکسور آمریکایی در فوریه ۱۹۶۵ یک روز پس از پیروزی مقابل سونی لیستون اعلام کرد مسلمان شده است. او نامش را از کاسیو کلی به محمد علی تغییر داد. قهرمان جهان درباره تصمیمش گفت: "سخت بود که با این نام (کاسیوس) بمانم چون نام یک برده بود، این اسم را مالک سفید پوست به بردگانش می داد اما اکنون محمد علی، یک مرد آزاد هستم." با این تغییر بزرگ او به یک فرد برجسته و فعال سیاسی تبدیل شد. قهرمان جهان پس از اسلام آوردن الیجاه محمد (رهبر امت اسلام) را الگوی خود قرار داد. او حتی الیجاه را از مادرش بیشتر دوست داشت چون مادرش مسیحی بود و  الیجاه مسلمان. 

نرفتن به جنگ ویتنام 

محمد علی

علی در سال ۱۹۶۷ توسط ارتش آمریکا به شرکت در جنگ ویتنام فراخوانده شد اما از آن سر باز زد. او اظهار کرد: "دلیلی ندارد ۱۰۰۰۰ مایل از خانه دور شوم تا به قتل و سوزاندان یک ملت فقیر کمک کنم. ویتنام کاری نکرده است و به همین خاطر نمی خواستم با تفنگ به آن ها شلیک کنم. من متعلق به آمریکا نیستم و به خدا تعلق دارم که برای من چیزهای بزرگی را تهیه دیده است." محمد به پرداخت ۱۰ هزار دلار و پنج سال زندان محکوم و به سرباز فراری بودن متهم شد. همچنین عنوانش در رقابت های بوکس از او گرفته شد. سه سال اجازه نداشت در مسابقات شرکت کند اما توانست دوباره در رینگ حاضر شود و پیروزی را تجربه کند. 

درگیری با اوریانا فالاچی 

بیست و ششم می۱۹۶۶ اوریانا فالاچی به خانه بوکسور آمریکایی رفت تا با او مصاحبه کند. نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی در بدو ورود گفت: "روز به خیر آقای کلی." محمد علی با یک آروغ جوابش را داد. او دوباره آروغ زد، این بار با شدت بیشتر. فالاچی به علی گفت که تصور نمی کرده است با همچون حیوانی مثل او قرار است صحبت کند. سپس در حالی که روزنامه نگار ایتالیایی مقدمات مصاحبه را آماده می کرد ناگهان علی میکروفون را گرفت و به سمت دیوار پرتاب کرد. میکروفون از مقابل سر فالاچی رد شد. نویسنده ایتالیایی توانست قهرمان جهان را آرام کند. 

محمد علی

مصاحبه آغاز شد اما علی به هر چیزی جز سوال های فالاچی جواب می داد. این بار روزنامه نگار ایتالیایی خشمگین شد و رکوردش را به سمت سر علی پرتاب کرد و بوکسور آمریکایی جای خالی داد. فالاچی از خانه فرار کرد و سوار تاکسی شد. محمد علی به روزنامه نگار ایتالیایی گفته بود که اگر دوباره او را ببیند بینی اش را می شکند. فالاچی نیز در پاسخ به او گفت که خواهیم دید: اگر بینی من را بشکنی داستان قشنگی در این رابطه در روزنامه ها منتشر خواهد شد. 

نحوه مبارزه 

محمد علی

یکی دیگر از جنجال های بوکسور مشهور نحوه مبارزه اش بود که خود آن را این چنین توصیف می کرد: "مانند یک پروانه حرکت می کند و مانند یک زنبور نیش می زند." او از فن هایی همچون "rope-a-dope" استفاده می کرد و اجازه می داد حریف تا زمانی که خسته شود ضربه بزند، سپس ضد حمله می زد و پیروز بازی می شد. 

ضربه خیالی 

محمد علی

محمد علی بیست و پنجم می ۱۹۶۵ برای کسب عنوان قهرمانی جهان در سنگین وزن برابر لیستون قرار گرفت. در راند نخست یک مشت محکم زد و حریفش را سرنگون کرد. با این حال جو والکات (داور) با کورنومتر زمان را محاسبه نکرده بود و زمانی که این کار را انجام داد ۱۳ ثانیه گذشته بود. لیستون ایستاد و به نظر می رسید مبارزه ادامه پیدا کند اما والکات به ادیتور رینگ خبر داد که کورنومتر باید زمانی که لیستون روی زمین افتاده بود را حساب می کرد که ۱۰ ثانیه می شد. والکات مبارزه را متوقف و علی را به عنوان برنده اعلام کرد. این ضربه تعیین کننده به "ضربه خیالی" معروف شد چون خیلی از تماشاگران آن را نتوانسته بودند ببینند. همچنین حدس زده می شد مافیای نیویورک که به دنبال شکست لیستون بود روی نتیجه این مبارزه تاثیر گذاشته است. 

غرور و تکبر 

بوکسور آمریکایی مغرور بود و حتی معنای تواضع را نمی دانست. او معتقد بود چون ورزشکار خیلی بزرگی است نمی تواند فروتن باشد. علی خود را مشهورترین و محبوب ترین انسان می دانست. او یک بار گفت: "من  الویس بوکس، تارزان بوکس، سوپرمن بوکس، دراکولای بوکس و بزرگترین افتخار بوکس هستم." همچنین در مصاحبه ای دیگر اظهار کرد: "اگر خواب می بینید برابر من پیروز شدید بهتر است که بیدار شوید و از من عذرخواهی کنید." 

محمد علی

علی می خواست یک روز رهبر یک سرزمین آزاد یا رییس جمهور یک کشور آفریقایی شود چون معتقد بود آنجا به رهبری همچون محمد که خوب، قوی، شجاع، زیبا و مذهبی است نیاز دارد. بوکسور آمریکایی در یک مصاحبه  به تمسخر کسانی که تحصیلات دانشگاهی را انتخاب می کنند یا سخت کار می کنند پرداخت. علی که هرگز کتاب و روزنامه نمی خواند، گفت: "مهندسان و پزشکان تمام زندگی شان کار می کنند، روز و شب اما در بوکس تنها از مشتتان استفاده می کنید، لذت می برید و سالیانه یک میلیون دلار درآمد دارید."

 ازدواج های متعدد

محمد علی

محمد علی چهار بار ازدواج کرد و ۱۰ فرزند داشت. نخستین همسرش سونجی روی بود که به عنوان گارسون در رستوران کار می کرد. بوکسور آمریکایی تنها یک ماه پس از آشنایی در آگوست ۱۹۶۴ با او ازدواج کرد. یک سال و نیم بعد آن ها از هم جدا شدند چون علی می خواست همسرش مانند مسلمانان پوشش داشته باشد که سونجی آن را نپذیرفت. قهرمان جهان در سال ۱۹۶۷ با بلیندا بوید که مسلمان شد ازدواج کرد‌. مریم، جمیله و راشدا (دوقلو) و محمد جونیور حاصل این ازدواج بودند. او پیش از جدایی از بلیندا در تابستان ۱۹۷۷، به صورت پنهانی با ورونیکا مادر هانا و لیلا ازدواج کرد. سومین ازدواج علی در سال ۱۹۸۶ خاتمه پیدا کرد. در نهایت رابطه اش با یولاندا ویلیامز پایدار ماند و از ۱۹۸۶ تا زمان مرگش دوام داشت. در این ۳۰ سال زندگی مشترک اسد امین که پنج سال داشت را به فرزندی قبول کردند. کیورستن، میا و کالیا نیز از روابط خارج از ازدواج به دنیا آمدند. 

دیدگاه تان را بنویسید