گزارش جی پلاس

جنجال های جهان ورزش| تیم های بزرگی که سقوط کردند

برخی تیم های پرافتخار دنیا تجربه تلخ سقوط به دسته دو را داشته اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: تیم های بزرگ دنیا در طول تاریخ پرافتخار خود گاهی با بحران های مدیریتی و مالی روبرو می شوند که این شرایط روی عملکرد تیم اثر می گذارد و در بدترین حالت منجر به سقوطشان به دسته دو می شود. همچنین برخی از تیم های برجسته به خاطر تبانی به دسته پایین تر فرستاده شدند. 

میلان 

میلان، یکی از پرافتخارترین تیم های اروپایی دو بار تجربه سقوط به دسته دو را داشته است. روسونری تحت  ریاست جوزپه فارینا بدترین دوران خود را تجربه کرد. میلان در فصل ۸۰-۱۹۷۹ با وجود اینکه در جایگاه سوم سری آ قرار گرفت اما به خاطر رسوایی "توتونرو" به دسته دو رفت. روسونری یک سال بعد توانست دوباره به سطح اول بازی ها برگردد اما دو سال بعد بار دیگر به دسته پایین تر سقوط کرد که به دلیل کسب نتایج ضعیف بود. تیم ایتالیایی در جایگاه چهاردهم جدول ۱۶ تیمی قرار گرفت. 

یوونتوس

رسوایی دیگر فوتبال ایتالیا کالچوپولی بود که در فصل ۰۶-۲۰۰۵ این موضوع آشکار شد. تیم های زیادی در بازی ها تقلب کرده بودند که در این میان نام یوونتوس نیز قرار داشت. به همین خاطر دو اسکودتو آخر تیم تورینی گرفته شد و این تیم فصل بعد را در سری بی با ۹ امتیاز کمتر آغاز کرد. خیلی از ستاره های بزرگ بانوی پیر این تیم را ترک کردند اما برخی دیگر همچون جانلوئیجی بوفون ماندند و به بازگشت تیم به سری آ کمک کردند. این اتفاق در سال ۲۰۰۷ رقم خورد. 

منچستریونایتد 

یکی از دراماتیک ترین سقوط ها را منچستریونایتد تجربه کرد. شیاطین سرخ در بازی سرنوشت ساز فصل ۷۴-۱۹۷۳ برابر منچسترسیتی قرار گرفتند و نباید برابر همشهری شان شکست می خوردند. دنیس لاو، ستاره سابق یونایند تک گل بازی را به ثمر رساند و علاوه بر پیروزی تیمش سقوط شیاطین سرخ را نیز رقم زد. لاو پس از گلزنی شادی نکرد و درخواست تعویض کرد. او بعد ها اعلام کرد آن غم انگیزترین لحظه دوران ورزشی اش بوده است. 

لیورپول 

لیورپول، یکی از تیم های پرافتخار فوتبال انگلیس در ۵۴-۱۹۵۳ فصل کابوس واری را تجربه کرد و در جدول ۲۲ تیمی در جایگاه آخر قرار گرفت. این کابوس ادامه دار بود چون قرمز ها برای هشت سال در دسته دو ماندند. در نهایت بلاخره این تیم توانست در پایان فصل ۶۲-۱۹۶۱ دوباره به سطح اول فوتبال انگلیس برگردد. 

اتلتیکومادرید 

روخی بلانکو نخستین بار در سال ۱۹۳۰ سقوط را تجربه کرد و چهار سال بعد توانست دوباره به دسته یک برگردد. اتلتیکو تا ۲۰۰۰ در سطح اول فوتبال اسپانیا حضور داشت اما در آن فصل در جدول ۲۰ تیمی در رتبه نوزدهم قرار گرفت و هفت امتیاز با نجات از سقوط فاصله داشت. قرمز و سفیدپوشان زمانی که در دسته دو حضور داشتند توانستند به فینال کوپا دل ری صعود کنند و به یک هشتم نهایی جام یوفا برسند. تنها یک سال در دسته دو حضور داشتند و در فصل ۰۲-۲۰۰۱ در لالیگا رقابت کردند. 

هامبورگ 

هامبورگ، یکی از تیم های بزرگ فوتبال آلمان در فصل ۱۸-۲۰۱۷ روزهای بدی را تجربه کرد و تلخ ترین اتفاق برایش افتاد. هامبورگ با وجود پیروزی ۲ بر یک برابر مونشن گلادباخ پس از ۵۴ سال، ۲۶۱ روز و ۳۶ دقیقه به دسته دو سقوط کرد و ساعت معروف ورزشگاه فولکس پارک در آن لحظه متوقف شد. هامبورگ پس از آن نتوانست به بوندسلیگا برگردد و هنوز در دسته دو رقابت می کند. 

مارسی

تنها تیم فرانسوی که فاتح لیگ قهرمانان شده مارسی  است. با این حال این قهرمانی برایش گران تمام شد. کمی پس از کسب جام مشخص شد که برنار تاپیه، رییس باشگاه با تیم والنسین، حریف قبل از فینال لیگ قهرمانان هماهنگ کرده است که هیچ یک از بازیکنان مارسی مصدوم نشوند. این تبانی موجب شد جام قهرمانی در لیگ فرانسه از مارسی گرفته شود. همچنین این تیم از رقابت در جام بین قاره ای که قرار بود برابر سائوپائولو بازی کند محروم شد. جریمه سنگین تر فرستادن مارسی به دسته دو بود.

ریورپلاته 

بیست و ششم ژوئن ۲۰۱۱ تلخ ترین روز تاریخ باشگاه ریورپلاته بود. تیم بزرگ آرژانتینی تحت ریاست دنیل پاساریا به خاطر بحران مدیریتی و ورزشی برای نخستین بار به دسته دو سقوط کرد. پاساریا تصمیمات غیرمنطقی از جمله انتخاب دوستش، ژوتا لوپس به عنوان سرمربی تیم گرفت. ریورپلاته تنها یک سال در دسته دو حضور داشت.

ایندیپندینته 

یکی دیگر از تیم های بزرگ آرژانتین که سقوط را تجربه کرد ایندیپندینته بود. در سال ۲۰۱۳ تصمیمات بد مدیریتی موجب شد روی عملکرد تیم اثر بگذارد و باعث سقوط تیم به دسته دو شود. این تلخی کوتاه بود و ایندیپندینته یک فصل بعد دوباره به سطح اول فوتبال کشورش برگشت.  

کورینتیانس

قهرمان جام جهانی باشگاه ها ۲۰۱۳ در سال ۲۰۰۶ سقوط را در لیگ برزیل تجربه کرده بود. کورینتیانس به خاطر مشکلات اقتصادی و فرار بازیکنان برجسته اش به لیگ های دیگر به دسته دو سقوط کرد. تیم برزیلی تنها یک فصل در آنجا حضور داشت و فصل ۰۸-۲۰۰۷ دوباره در سطح اول فوتبال کشورش بازی کرد. 

کروزیرو 

 تصمیمات نادرست مدیریتی و مشکلات اقتصادی روی عملکرد کروزیرو تاثیر گذاشت و منجر به سقوط این تیم در سال ۲۰۱۹ شد. کروزیرو درآخرین بازی اش با دو گل از پالمیراس شکست خورد و مجبور شد فصل بعد در دسته دو بازی کند. 

دیدگاه تان را بنویسید