انتقادات صریح قهرمان المپیک لندن در گفت و گو با جی پلاس؛

سعید محمدپور: با وجود افت وزنه برداری دنیا حرفی برای گفتن نداریم/ رستمی و مرادی با کم کاری فدراسیون المپیک را از دست دادند

ملی پوش سابق وزنه برداری ایران اعتقاد دارد با وجود اینکه وزنه برداری دنیا نسبت به زمان سرمربیگری کوروش باقری افت کرده اما ایران هیچ حرفی برای گفتن نداریم.

لینک کوتاه کپی شد

سعید محمدپور در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص حذف کیانوش رستمی و سهراب مرادی از المپیک توکیو اظهار کرد: نفرات مدعی ما یعنی کیانوش و سهراب به خاطر یک سری از مشکلاتشان و کم کاری‌های فدراسیون موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند  اما خدا را شکر علی هاشمی و علی داوودی به این رقابت‌ها اعزام می‌شوند.

او با اشاره به انتخاب علی هاشمی در دسته 109 کیلوگرم تصریح کرد: به نظرم فدراسیون در وزن   96 و 109 کیلو گرم میان علی میری و هاشمی باید به هر دو نفر کمی فرصت می‌داد که با یک انتخابی عادلانه تر نفر المپیکی انتخاب شود تا ورزشکاری مانند علی میری انگیزه‌اش را ازدست ندهد. من اصلا نمی‌گویم علی میری بهتر بود اما او هم سهمیه داشت و به نظر من فدراسیون تا نزدیک مسابقه باید شرایطی فراهم می‌کرد و با یک انتخابی عادلانه و انجام رکوردگیری یکی از این دونفر را برای المپیک انتخاب می‌کرد.

محمدپور در مورد وعده‌های فدراسیون برای پیگیری جهت کسب سهمیه سهراب مرادی و کیانوش رستمی گفت: من از جزئیات این کار به طور کامل خبر ندارم اما مثل اینکه منتظر بودند یک سری از وزنه‌برداران که امتیاز بیشتری داشتند انصراف بدهند تا سهراب مرادی بتواند سهمیه را کسب کند و حالا اینکه چه اتفاقی در این میان افتاد را دقیق نمی‌دانم.

او در خصوص پشتوانه سازی قوی چین به طوری  که حتی شانس طلا المپیک خود یعنی تیان تائو را به دلیل تعدد وزنه بردار در کشورش از لیست حضور در این رقابت خط زد در حالی که این پشتوانه سازی در ایران رخ نداده، تصریح کرد: هدف گذاری‌ها فرق می‌کند؛ در کشور ما هدف پیشرفت وزنه‌برداری نبود و در این شش سال همه واضح دیدند. فدراسیون اصلا هدفش این نبود که پشتوانه سازی کند و وزنه بردار پرورش بدهد ولی چین هدفش پیشرفت وزنه برداری کشورش است و چندین دوره این کار را انجام داده است.

او افزود: در زمان کوروش باقری سطح وزنه برداری دنیا واقعا بالاتر بود و الان خیلی افت کرده و کشوری مانند روسیه که قدرت بزرگی بود کامل حذف شده است اما علی رغم اینکه وزنه برداری افت کرده ما هیچ حرفی برای گفتن نداریم. به نظرم فدراسیون اگر کمی از موضع خودش کوتاه می‌آمد، کار را دست کاردان می‌سپرد و مانند فدراسیون قبلی هدفش موفقیت وزنه برداری بود ما باز هم استعدادهای زیادی داشتیم و داریم و وزنه برداری ما دوباره می‌تواند در سطح اول دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.   

دارنده مدال طلا المپیک لندن با اشاره به ارزیابی خود از نتایج وزنه برداری ایران در المپیک توکیو گفت: به نظر من حتی علی هاشمی هم که در گروه سختی قرار گرفته اگر شرایطش مساعد باشد به کسب مدال برنز امید دارد چون اکثر کشورها که مانند ما محروم شدند و سهمیه‌شان کم است نفراتشان را در برخی اوزان حذف می‌کنند به همین خاطر شانس برای بچه‌های ما زیاد است. در هر حال من برای علی داوودی احتمال مدال نقره و برنز می‌دهم و هاشمی هم اگر خوب کار کند شاید بتواند برنز را کسب کند.  

سعید محمد پور در مورد سیستم فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه المپیک تصریح کرد: همه چیز عوض شد؛ مسابقات تمام شده بود و سیستم را تغییر دادند. واقعیتش من متوجه نشدم امتیازات برای کسب سهمیه به چه صورت داده می‌شود؛ وزنه بردار باید در شش مسابقه شرکت کند و رقابت‌ها سطح بندی شده‌اند. برای وزنه برداران ما که نمی‌توانستند تقلب و از دارو استفاده کنند خیلی خوب شد ولی به ضرر برخی کشورها شد چون بعضی ورزشکاران اصلا در مسابقات شرکت نمی‌کردند و قبل المپیک با یک مسابقه سهمیه را کسب می‌کردند. الان این شش مسابقه به کسی اجازه نمی‌دهد کاری کند و شرایط سخت تر شده است. در کل به نفع وزنه برداری نیست ولی فدراسیون بین‌المللی مجبور به اجرای این قانون شد.

او در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدوارم وزنه برداری ایران به روزهای خوب خود برگردد؛ ما دوست داریم وزنه بردارانمان نتایج درخشانی کسب کنند. ان‌شاءالله همه چیز از جمله مدیریت درست شود تا جوانی این بچه‌ها نسوزد و از زحمتی که می‌کشند نتیجه ببینند.

 

دیدگاه تان را بنویسید