حسین مقامی در گفت و گو با جی پلاس:

کارشناس وزنه برداری: الهام حسینی از دست دادن مدالش را از یاد نمی‌برد/ زنان وزنه‌بردار از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند

کارشناس وزنه برداری ایران گفت: الهام حسینی تا همیشه در ذهنش می‌ماند که به مدال قهرمانی آسیایی نزدیک شده بود اما هدایت نادرست کادر فنی این شانس را از او گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

حسین مقامی کارشناس وزنه برداری ایران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص عملکرد کلی دختران وزنه بردار ایران در مسابقات قهرمانی آسیا اظهار کرد: اگر بخواهم در این مورد نظر بدهم باید بگویم به غیر از ورزشکاری که اوت کرد بقیه خوب بودند. این که می‌گویم عملکردشان خوب بود به این خاطر است که این وزنه برداران حداقل در این یکی دو سال اخیر در یک مسابقه رسمی شرکت کرده بودند حتی بعید می‌دانم که رکوردگیری رسمی برای این نفرات در این مدت گذاشته باشند. اگر این شرایط را بخواهیم در کنار حضورشان قرار بدهیم باید نمره قبولی بدهیم. همه می‌دانند ورزشکار زمانی نتیجه بهتری می‌گیرد که در کوران مسابقات باشد.

او افزود: به هر حال دختران وزنه بردار ایران در مجموع حضور خوبی داشتند اما نکات ضعف موجود این بود که تیم از طرف مدیریت اصلا حمایت نشده بود. اولا نبود یک مربی خانم در کنار تیم نشان می‌دهد ما در بخش بانوان سرمایه گذاری نکردیم و بیشتر شعار دادیم تا اینکه عمل کنیم. اگر قرار بود وزنه برداری زنان راه اندازی شود اول باید معلم پرورش می‌دادیم تا بتوانیم دانش آموز جذب کنیم اما متاسفانه این کار انجام نشد و فدراسیون اول دانش آموز جذب کرد. از طرفی رییس فدراسیون به هیات استان‌ها نامه زد که حضور مربی مرد در کنار بانوان قانونی نیست و پیگرد دارد که البته ما هم قبول داریم و مسائل شرعی باید رعایت شود اما چه طور می‌شود کسی که خودش نامه می‌زند سرمربی تیم عملا یک مرد است و در مسابقات یک مربی خانم در کنارشان نبود. به نظرم به جای اینکه افراد اضافی را به مسابقات ببرند معتقدم باید از مربیان خانم استفاده می‌کردند چون حتی اگه توانایی هدایت وزنه برداری را نداشتند می‌توانستند شرایط یک مسابقه مهم بین‌المللی را تجربه کنند.

او با اشاره به یکسان نبودن شرایط  زنان و مردان ملی پوش تصریح کرد: همه می‌دانند شرایط ورزشکاران آقا و خانم به صورت مساوی نبوده است. در کشور حداقل تجهیزاتی که بانوان در سالن بتوانند از آن استفاده کنند را نداریم و حمایت نشدند و حتی در ابتدایی ترین چیزها مانند تغذیه و مکمل هم دختران دچار مشکل بودند. قطعا نگاه ویژه‌ تری به آقایان بوده است؛ البته من معتقدم به آقایان هم آن طور که باید رسیدگی نکردند و این مشکلات آسیب دیدگی به تغذیه و مکمل بر می‌گردد. وقتی که رییس فدراسیون دنبال کار تبلیغاتی باشد بیشتر از این نمی‌توان انتظار داشت.

مقامی در ادامه گفت: نگاه فدراسیون به وزنه برداری نگاه حرفه‌ای نیست و به غیر از چند نفر که فنی هستند بقیه به دنبال این هستند که یک سفره‌ای باشد، مسافرتی بروند و افرادی که در انتخابات رای دادند را به مسابقات ببرند. رییس هیات پزشکی یک استان به خاطر اینکه به نایب رییس فدراسیون در انتخابات رای داده به مسابقات اعزام شده است بعد مربی که چند ماه کنار تیم ملی بانوان بوده سه روز قبل از اعزام تیم از لیست حذف شده است. این‌ها  نقطه ضعف است و گرنه بانوان با شرایطی که دارند خوب کار کردند.

کارشناس وزنه برداری ایران در خصوص از دست رفتن اولین مدال آسیایی ایران در بخش زنان تصریح کرد: کسب مدال دور از انتظار نبود اگر وزنه درستی برای الهام حسینی انتخاب می‌شد. او می‌توانست خیلی راحت مدال بگیرد اما مربی  توجیه می‌کند. ما همین قدر که امروز در بخش آقایان مدال جهانی و المپیک برایمان مهم تر است در بخش بانوان خیلی موفقیت آمیز بود. اگر با این شرایط و ابتدایی ترین کارهایی که برای دختران ورزشکارمان نمی‌توانیم انجام دهیم مدال کسب می‌شد افتخار بزرگی بود و اگر بخواهیم مقایسه کنیم مانند مدال المپیک آقایان بود ولی به راحتی از کنارش گذشتند و متاسفانه هیچ پاسخی هم نداشتند. باید از خانم منظمی تشکر کنم که اگر فشار ایشان نبود حتی این  اردو دو سه ماهه هم تشکیل نمی‌شد. مطمئن باشید الهام حسینی سال‌ها در ذهنش می‌ماند که  در آسیا تا یک قدمی سکو رفته بود ولی با توجه به عدم هدایت صحیح کادر فنی نتوانست به نتیجه‌ای که می‌خواست برسد.

حسین مقامی در پایان صحبت‌های خود گفت: قطع یقین گاهی اوقات اتفاقاتی رقم می‌خورد که به راحتی می‌توان به نتیجه رسید اما آیا همیشه این امکان وجود دارد؟ این اتفاق شاید در سال‌های بعد برای بانوان رقم نخورد که با این سبک وزنه‌ها به سکو نزدیک بشوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید