در گفت وگوی تفصیلی مدیرعامل اسبق استقلال با جی پلاس مطرح شد

آبرو و اعتباری برای فوتبال باقی نمانده است/ می‌خواهند برای هواداران استقلال و پرسپولیس مصیبت‌کده‌ درست کنند

کاظم اولیایی گفت: آبرو و اعتباری برای فوتبال باقی نمانده است چون هر کس جای خودش نیست و اهلش باید وارد فوتبال شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، در سال های اخیر شاهد هستیم که تیم های ایرانی در پرونده های حقوقی در فیفا بازنده می شوند و  محکومیت باشگاه تراکتور در پرونده استوکس و اروین و به احتمال زیاد محکومیت باشگاه پرسپولیس در پرونده کالدرون از آن جمله به شمار می آیند.

کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره علت باخت تیم های ایرانی در پرونده های حقوقی در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس اظهار کرد: واقعیت این است که ما تحریم هستیم و پول هم داشته باشیم قادر به انتقالش نیستیم. مراجع بین المللی توجهی به تحریم ها ندارند و تیم های ما را به علت پرداخت نکردن بدهی‌ها محکوم می کنند.

اولیایی درباره اینکه چرا تیم های ما  پول خارجی ها را قبل از ورود پرونده به فیفا و دادگاه CAS پرداخت نمی کنند تا محکوم نشوند، گفت: ما هم پولی نداریم و یا اگر پولی داشته باشیم قابل انتقال به خارجی ها نیست. داستان استراماچونی به این صورت بود که او حسابی در بانک ایتالیایی را به باشگاه استقلال اعلام کرده بود که آن بانک با ایران ارتباط مالی نداشت به همین علت مسئولان استقلال نتوانستند پول را به حساب مربی ایتالیایی واریز  کنند و حتی قرار بود از طریق صراف های ترکیه پول استراماچونی پرداخت شود که موفقیتی حاصل نشد.

او درباره اینکه تحریم ها بهانه ای برای پرداخت پول به خارجی ها است، گفت: بهانه ای ایجاد نشده است و ما نمی توانیم پول انتقال بدهیم و راهش این است که فعلا بازیکن و مربی خارجی نگیریم تا وضعیت تحریم ها مشخص شود.

مدیرعامل اسبق استقلال درباره اینکه قانون ممنوعیت ورود خارجی ها برای فصل بعد برداشته شود، تصریح کرد: به طور حتم اگر از تحریم ها رها شویم، پیش بینی تمام مسائل در بودجه شده است.  شاید قیمت دلار در بودجه باشگاه ها هم پیش بینی شده است که قصد دارند قانون منع ورود خارجی ها را بردارند. بودجه سالیانه باشگاه ها قیمت دلار مشخص شود که بدانند چقدر هزینه می کنند و رئیس بانک مرکزی هم نمی تواند پیش بینی کند قیمت دلار 6 ماه آینده چقدر است. دلار دست دولت نیست و بازار تعیین کننده قیمت دلار است. هزینه ها باید در برنامه بودجه گنجانده شود و اگر این کار را نکنیم نوسانات دلار به ما ضربه می زند.

اولیایی درباره نقش مدیران باشگاه ها در انباشته شدن بدهی ها گفت: مدیران زیاد در این باره مقصر نیستند و مجمع تقصیر دارد. باشگاه های استقلال و پرسپولیس دولتی هستند و باید شرکت ها شروع هر سال برنامه بدهند و نسبت به برنامه خود بودجه تعیین کنند و این کار را نمی کنند. همچنین خریدهای شرکت های دولتی از سقف بالاتر برود باید مناقصه صورت بگیرد و این موضوع شدنی نیست.  بحث واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی  از راه درستش نمی رود.  پیمان مدیریت در قوانین تجارت ما وجود دارد و من در جلسه خصوصی سازی به رئیس مجمع باشگاه های استقلال و پرسپولیس طرح پیمان مدیریت عرضه کردم و چند کارشناس خبره هم این طرح را نوشتند.

او تصریح کرد: آقایان از مسیری قصد داشتند باشگاه های استقلال و پرسپولیس را واگذار کنند که خدا را شکر آن مسیر انجام نشد. باشگاه ها ضررده می شوند و یک مشکل امنیتی برای کشورمان ایجاد می شد. راه درست وجود دارد اما غرور  آقایان اجازه نمی دهد راه درست را بروند. اسپانسرها به صورت پیمان مدیریت به باشگاه های استقلال و پرسپولیس پول بدهند اما آقایان اصرار دارند تا مصیبت‌کده‌ای برای هواداران درست کنند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره اخذ پول از هواداران سرخابی جهت حل مشکل مالی گفت:  همان موقع به آقایان اعلام کردم که استفاده از این طرح یک بن بست قدیمی است و از بین رفته است. این موضوع شدنی نیست که مردم پول بدهند تا مدیران  باشگاه ها را اداره کنند. به هر حال این شیوه قدیمی، فرسوده ای است.

اولیایی درباره اینکه چرا مدیران سابق همانند سعادتمند اجازه پیدا می کنند برای پست ریاست فدراسیون ژیمناستیک ثبت نام کنند، گفت: همه اینها معلول است و علتش این است که دولت نمی تواند باشگاه‌داری کند. کارخانه های سایپا  و پیکان نباید در فوتبال حرفه ای حضور داشته باشند و هیچ کس در جای خودش نیست. فوتبال حرفه ای در دنیا تعریف شده  و فوتبال شغل و حرفه است. آدمهایی وارد فوتبال می شوند که بتوانند درآمدزایی کنند. وزارت ورزش کار نظارت و ارزشیابی را برعهده دارد. آبرو و اعتباری برای ورزش و فوتبال باقی نمانده است چون هر کس جای خودش نیست و اهلش باید وارد فوتبال شود.

او گفت: باشگاه‌داری فن و حرفه است و دولتی بودن باشگاه ها به ضرر فوتبال کشورمان است. تا زمانی که عقل در ورزش حکمفرما نشود و آقایان نپذیرند که باید فوتبال را دست کاردان بسپارند، اجازه خصوصی سازی را نمی دهیم.  فوتبال مدرن مشخصه هایی دارد و ما هم باید به آن سمت برویم.

اولیایی در پایان صحبت های خود اظهار کرد: دولت کار برنامه ریزی و نظارت را انجام بدهد و ورزش و فوتبال را به دست مردم و اهلش  بسپارد. رئیس فدراسیون فوتبال و مدیران عامل مثل کارمند هستند و با حضور آنها فوتبال اداره نمی شود.

دیدگاه تان را بنویسید