گزارش جی پلاس از کارنامه کولاکوویچ در والیبال ایران

ایگور؛ مردی که هیچ گاه در ایران محبوب نشد!

ایگور کولاکوویچ سرمربی که حدود سه سال در تیم ملی والیبال ایران حاضر بود با وجود اینکه از نظر آماری و مدالی نتایج قابل قبولی را به دست آورد و البته مربی خوش اخلاقی هم بود اما هیچ گاه نتوانست محبوبیت زیادی را در ایران به دست آورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، اواسط بهمن ماه سال 95 بود که محمدرضا داورزنی، ایگور کولاکوویچ را به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال انتخاب کرد. در آن زمان در والیبال دنیا کولاکوویچ را به عنوان یک مربی سازنده می شناختند و بسیاری معتقد بودند او می تواند نسل جدیدی از والیبال ایران را بسازد و بازیکنان جوان جانشین کسانی شوند که از زمان ولاسکو در ترکیب اصلی قرار داشتند.

این توقع به این دلیل شکل گرفت که نسل طلایی صربستان توسط کولاکوویچ شکل گرفته بود و با توجه به استعدادهایی که در ایران وجود داشت می توانست مسیر را برای این مربی مونته نگرویی هموارتر کند.

ایگور کولاکوویچ حدود سه سال در ایران بود و با وجود اینکه توانست همراه تیم ملی والیبال سهمیه المپیک توکیو را کسب کند اما به دلیل تعویق بازی ها و پایان قراردادش به صورت توافقی از تیم ملی جدا شد و قراردادش را با فدراسیون فسخ کرد.

آمار تیم ملی والیبال با کولاکوویچ

کولاکوویچ از نظر آماری یک مربی موفق در والیبال ایران بود و تیم ملی توانست همراه این مربی اولین مدالش را خارج از آسیا کسب کند و از این نظر او برای همیشه در والیبال ایران ماندگار شد. او در جام بزرگ قهرمانان تیم ملی را به سکوی سومی و مدال برنز رساند و باعث شد اولین مدال تاریخ ایران به دست آید.

کولاکوویچ همراه تیم ملی والیبال ایران در رقابت های قهرمانی جهان در جایگاه سیزدهم قرار گرفت. با وجود اینکه ایران در دوره گذشته به مقام ارزشمند ششمی رسیده بود و این تنزل محسوب می شد اما این رده دومین عملکرد خوب ایران در این رقابت ها محسوب می شود.

در جام جهانی هم ایران با کولاکوویچ عملکرد خوبی داشت و بهترین نتیجه تاریخ ایران در رقابت ها تکرار کرد. او با تیم ملی نتیجه دوره قبل را تکرار کرد و هشتم شد اما هیچ یک از منتقدان از این نتیجه راضی نبودند چرا که تیم ملی زیبا بازی نمی کرد!

مدال طلای بازی های آسیایی در سال 2018 و مدال طلای قهرمانی آسیا 2019 دیگر افتخارات کولاکوویچ با تیم ملی ایران بود.

همین کارنامه به علاوه کسب سهمیه المپیک نشان می دهد که کولاکوویچ از نظر آماری مربی کاملا موفقی در ایران بوده است اما او هیچ گاه نتوانست نظر منتقدان ایرانی را جلب کند و همواره یک مربی ناکارآمد به چشم آن ها می آمد. او حتی در میان هواداران والیبال ایران هم هیچ گاه محبوب نشد در حالی که نه رفتار بدی داشت و نه حتی شکست های عجیب و غریب در مسابقات بزرگ ثبت کرد و این نکته عجیب در کارنامه مردی است که هیچ گاه در ایران محبوب نشد!

انتقادهای پرشمار علیه کولاکوویچ

یکی از موارد مورد انتقاد از کولاکوویچ درباره عملکرد نامناسبش در حین بازی و عدم تاثیرگذاری در روند مسابقات بود که در بسیاری از بازی های سرنوشت ساز گریبان تیم ملی را گرفت. او در پاسخ به این نقد همواره اعلام می کرد که این اتفاق برای تیم ملی در برابر حریفان قدر رخ می دهد و ایران به اندازه این تیم ها بازیکنان تاثیرگذار ندارد که بتواند جانشین بازیکن اصلی شود و روند بازی را تغییر دهد. این موضوع تا حدودی قابل قبول بود اما این انتقاد جزو مواردی بود که می توانست آن را به این مربی وارد دانست؛ چرا که او در بسیاری از بازی ها کاملا منفعلانه برخورد می کرد و حتی در یکی از بازی ها سعید معروف در میانه یک مسابقه اظهار مصدومیت کرد تا بازی کمی با وقفه رو به رو شود و روند امتیازگیری حریف مختل شود!

انتقادهای دیگری هم علیه او شکل گرفت که در برخی از آن ها این مربی مقصر نبود. یکی از آن ها عدم جوان گرایی در تیم ملی بود. با وجود اینکه استعدادهای زیادی در والیبال ایران وجود دارد اما بعد از سه سال هیچ بازیکن جوانی در ترکیب اصلی تیم ملی ایران قرار ندارد. یکی از عوامل اصلی این موضوع نتیجه گرایی در والیبال ایران است. تیم ملی ایران قرار نبود با ترکیب اصلی در بازی های آسیایی و حتی لیگ ملت ها به میدان برود اما زمانی که صحبت از سکو و مدال شد، کولاکوویچ به اجبار ترکیب اصلی را به میدان فرستاد. همین نتیجه گرایی در تمام این سه سال موجب شد کولاکوویچ هم رویه ای مانند مدیران داشته باشد و برای کسب رضایت آن ها فقط به فکر نتیجه بود.

بعد از لیگ ملت های 2019 کارشناسان انتقادهای بیشتری را نسبت به کولاکوویچ بیان کردند و او در آخرین نشست مطبوعاتی خود خطاب به یکی از آن ها اعلام کرد که ایران در جهان والیبال جایگاه بالایی ندارد و به مانند تیم های مثل لهستان، برزیل و آمریکا نیست که بتواند با ترکیب دوم خود هم به عناوین بزرگی برسد و یا دست مربی برای چیدن ترکیب های متفاوت باز باشد.

شاید این جملات کولاکوویچ به خاطر عصبانیت او به شکل چندان مطلوبی مطرح نشد اما صحبت های کلی کولاکوویچ اشتباه نبود؛ ایران به نسبت کشورهای صاحب سبک و عنوان دار والیبال جهان در رده پایین تری قرار دارد. او همچنین درخصوص حضور در میان چهارتیم برتر المپیک که وعده چند سال پیش داورزنی بود کاملا رک اعلام کرد که شرایط کنونی والیبال ایران به نوعی نیست که انتظار داشت این رده را در المپیک کسب کنند.

اما این کشمکش هم اوج جدل کولاکوویچ با منتقدان نبود بلکه نشان دادن هیس بعد از کسب سهمیه المپیک که مشخص بود مخاطبی جز منتقدان ندارد اوضاع را از قبل بحرانی تر کرد. واکنشی که جای هیچ گونه دفاعی را باقی نگذاشت و شاید امروز کولاکوویچ از این رفتار خود پشیمان باشد. چرا که کولاکوویچ مربی حاشیه ساز و یا بداخلاقی نبود و این نقطه قوت این مربی به شمار می آید هرچند که شاید اگر کمی به مانند ولاسکو توانایی مدیریت بهتر را داشت میزان دخالت ها در تیم ملی کمتر بود و شرایط بهتری هم برای تیم رقم می خورد. همان گونه که اسلوبودان کواچ که مربی آرامی بود در ایران به موفقیت نرسید اما بعد از ترک ایران موفقیت های متعددی را به دست آورد.

به هرشکلی که بود ایگور کولاکوویچ با فدراسیون ایران به توافق رسید تا از تیم ملی جدا شود. قطعا او هم دوست داشت همراه با ایران در المپیک حاضر باشد چرا که آرزوی هر مربی است که در المپیک هم حاضر باشد اما کولاکوویچ که خوب می دانست بهتر از هرچه زودتر از ایران جدا شود، این کار را انجام داد.

حالا تمام صحبت ها درخصوص انتخاب سرمربی تیم ملی است. مربی که احتمالا خارجی خواهد بود اما بهتر است هدف از انتخاب سرمربی تیم ملی به صورت واضح بیان شود. اگر باز هم قرار است زمان انتخاب سرمربی صحبت از نسل جدید و سازندگی باشد اما زمان مسابقه فقط نتیجه مدنظر باشد دور باطل ادامه می یابد. قطعا با توجه به نزدیکی نسبت به برگزاری المپیک هر مربی که انتخاب شود ریسک تغییر نسل را انجام نمی دهد اما قطعا باید بعد از المپیک برنامه ریزی دقیق تری برای والیبال ایران صورت بگیرد. سال هاست تیم ملی با بازیکنانی چون موسوی، معروف، عبادی پور و غفور به میدان می روند و در واقع بازیکنان تعیین کننده همین ها هستند و اگر بازیکنی هم به آن اضافه می شود نمی تواند در قامت یک والیبالیست تعیین کننده در تیم باشد و مربی دوباره مجبور است دست به دامان بازیکنان تکراری شود.

قطعا با این شرایط تیم ملی والیبال ایران ضرر خواهد کرد و در سال های آینده خبری از قهرمانی های آسان و بدون دغدغه در آسیا نخواهد بود.

 

کولاکوویچ هم به خاطر پول از ایران رفت

کولاکوویچ: تنها راه معقول، فسخ قرارداد با ایران بود

چه کسی سرمربی تیم ملی والیبال ایران می شود؟ + معرفی گزینه های ایتالیایی

چند سوال درباره تصمیم عجیب فدراسیون برای اخراج کولاکوویچ

داورزنی: فسخ قرارداد با کولاکوویچ، هزینه اضافی نداشت

بدهی فدراسیون والیبال به کولاکوویچ چقدر است؟

قرارداد کولاکوویچ به صورت رسمی به پایان رسید

پست احساسی کولاکوویچ برای والیبال ایران/ عکس

تخفیفی که کولاکوویچ به فدراسیون والیبال داد

کولاکوویچ: مردم ایران را تحسین می‌کنم/کار با تیم ملی والیبال تجربه حیرت انگیزی است

 

دیدگاه تان را بنویسید