نوزادی به عنوان دورانی زیربنایی و مهم در رشد و تکامل هر فرد شناخته شده و هر ساله حدود ۱۳ میلیون نوزاد نارس در سراسر جهان متولد می­‌شوند، که این رقم، معادل یک نوزاد از هر ۱۰ تولد است.

در ایران آمار تقریبی تولد نوزادان نارس ۱۲ درصد که این آمار در همدان نیز بین ۱۰ تا ۱۲ درصد ذکر می‌شود آنچه در مورد این نوزادان قابل توجه است این است که؛ با بهره ­گیری از فناوری های پیشرفته، حتی نوزادان با نارسی شدید نیز قابلیت زنده ماندن دارند.

مهمترین عامل مرگ نوزادان، تولد زودهنگام و قبل از ۳۶ هفتگی بارداری است که از آن به عنوان نوزادان نارس یاد می شود و طبق آخرین آمار در ۶ ماهه نخست امسال ۴۵ درصد مرگ نوزادان در همدان به علت نارسی و تولد زودهنگام نوزادان بوده است.

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گویی با ایرنا اظهار داشت: هر نوزادی که قبل از پایان ۳۷ هفته کامل بارداری (پیش از ۳۶ هفته و ۶ روز) از آخرین قاعدگی مادر متولد شود، به عنوان نوزاد نارس خوانده می‌­شود.

مریم بگلری افزود: هرچه نوزاد سن حاملگی (سن داخل رحمی) کمتری داشته باشد، احتمال بروز مشکلات پس از تولد برای او بیش­تر است به این دلیل این نوزادان پس از تولد به بخش ­های مراقبت ویژه نوزادان منتقل شده و تا چندین روز یا حتی در برخی موارد تا چندین ماه در این بخش­ ها می ­مانند تا به تدریج سیستم­ های بدن کامل شده و بتوانند به خوبی تنفس کرده و تغذیه کنند.

وی درباره علل تولد نوزاد نارس اضافه کرد: تولد نوزاد نارس ممکن است به علت مشکلاتی در جنین، مادر یا هر دو آن­ها رخ بدهد و شایع­ترین علت تولد نوزاد نارس مواردی نظیر مشکلات جفت، عفونت در مادر، بارداری دو قلو یا بیش­تر، مشکلات رحم یا گردن رحم، مصرف الکل یا داروهای روانگردان غیرمجاز در حین بارداری، شیوه زندگی مدرن، اشتغال، استرس و بیماری است.

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر ضرورت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد از ساعت اول تولد و ادامه آن در منزل عنوان کرد: تماس پوستی بلافاصله پس از زایمان و ادامه آن حداقل در تمامی زمان بستری نوزاد در بیمارستان و در منزل، می­ تواند کمک موثری در روند برقراری ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد ، شروع تغذیه با شیرمادر و بهبود شرایط نوزاد کند.

بگلری ادامه داد: انجام مراقبت آغوشی مادر و نوزاد با عنوان «مراقبت مادرانه آغوشی» مورد تاکید است با این توضیح که در این کار نوزاد در تماس پوست با پوست با مـادر حمل می‌شـود و با استفاده از این روش بهبودی چشمگیری در سلامت و تکامل نوزادان نارس دیده شده است.

وی با بیان اینکه نیازهای تغذیه ­ای نوزاد نارس با نوزادان رسیده تفاوت دارد گفت: ترکیب شیرمادر این نوزادان متناسب با نیازهای آنان است و برای این نوزادان، شیرمادر خودشان بهترین تغذیه است چرا که عوامل «ایمنی بخش» در شیر مادر نوزادان نارس بیش­تر است.

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در نوزادان نارس در صورتی­که قادر به مکیدن فعال نباشند؛ از روش های دیگری مانند گاواژ و یا با استفاده از فنجان شیرخوار تغذیه می­ شود تا مکیدنش تقویت شود.

بگلری اضافه کرد: بهترین وضعیت شیر خوردن برای نوزادان نارس  «زیر بغلی» یا  «گهواره­ای متقابل» است همچنین فاصله تغذیه این نوزادان نباید بیش­تر از سه ساعت باشد یعنی حداقل هشت بار در ۲۴ ساعت و برای پیشگیری از خستگی نوزاد، نباید بیش­تر از ۲۰ دقیقه زیرسینه گذاشته شود و بعد از تغذیه نوزاد، بهتر است او را به طرف راست خواباند، زیرا این کار باعث جلوگیری از برگشت شیر می شود.

وی با تاکید بر اهمیت کاهش محرک های محیطی گفت: برای کاهش نور و روشنایی محیط باید نورهایی که به صورت نوزاد می ­تابد غیر مستقیم و در حداقل میزان و تنها برای هوشیار نگه داشتن نوزاد باشد.

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: همچنین کاهش صداهای اضافه محیط ضروری است؛ از آنجاکه نوزاد در زمان جنینی در داخل رحم به محیط آرام و ساکتی عادت کرده است و تنها صدا و ضربان قلب مادر را می­ شنود، باید محیط آرام و کم صدایی را برایش فراهم کرد.

بگلری ادامه داد: این کار را می­ توان با رعایت برخی نکات ساده مانند خودداری کردن از صحبت کردن در بالای سر نوزاد، جابه جا کردن ملایم وسایل کنار تخت نوزاد، استفاده نکردن از زنگ تلفن همراه و ثابت، جلوگیری از سقوط، افتادن و کشیدن اشیا بر روی زمین انجام داد.

وی بیان کرد: یکی از قوی­ترین حس­های نوزاد، حس بویایی است بنابراین باید سعی شود تمامی بوهای ناخوشایند و نامطلوب مانند عطر، ادکلن، اسپری­‌های خوش­بوکننده هوا، نیکوتین، صابون­‌های معطر، پودر بچه و یا عرق بدن از محیط مراقبت نوزاد حذف شود.

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره وضعیت خوابانیدن نوزاد توضیح داد: در منزل، شیرخوار به هیچ وجه نباید در وضعیت خوابیده به شکم قرار داده شود، به این دلیل که، این وضعیت خطر مرگ ناگهانی را در شیرخوار افزایش می دهد.

بگلری افزود: امن ­ترین وضعیت، خواباندن به پهلو است؛ شیرخوار به دوره‌­های طولانی برای خواب و رشد نیاز دارد و تغییر وضعیت او هر ۲ تا سه ساعت یک بار با توجه به سطح هوشیاری­‌اش (خواب و بیداری ) باید انجام شود.

وی اضافه کرد: این نوزادان در ثابت نگه داشتن دمای بدن مشکل دارند به این دلیل بهتر است درجه حرارت اتاق را بین ۲۸-۲۵ درجه سانتی­گراد حفظ کرد.

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره نحوه استحمام نوزاد نارس نیز گفت: ۲ تا حداکثر ۳ مرتبه حمام در هفته برای نوزاد کافی است، زیرا استحمام زیاد باعث خشک شدن پوست نوزاد می ­شود همچنین باید از استحمام نوزاد بلافاصله بعد از شیرخوردن خودداری کرد.

بگلری مدت زمان مناسب برای حمام کردن نوزاد بین پنج تا ۱۰ دقیقه عنوان کرد و اظهار داشت: درجه حرارت حمام باید بین ۲۸-۲۵ درجه سانتی­گراد حفظ و از آب با دمای متعادل بین ۳۸-۳۷ درجه سانتی­گراد استفاده شود.

وی افزود: هنگام حمام‌­دهی نوزاد نارس، رفتارهای ناشی از استرس نظیر بی­قراری، تحریک­‌پذیری و یا بی­حالی باید بررسی شده و با حفظ درجه حرارت مناسب محیط، تماس پوستی و نوازش برای کاهش این رفتارها اقدام کرد.

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بدن نوزادان نارس بسیار ساده­ تر از نوزادان رسیده بیمار می­‌شوند گفت: بنابراین باید تا حد امکان از رفت و آمد زیاد به اتاق نوزاد پرهیز کرد و  شستن دست­ها قبل از هرتماس با نوزاد ضروری است همچنین نوزادباید مورد معاینات دوره­‌ای به منظور پایش رشد و تکامل و واکسیناسیون منظم برای پیشگیری از بیماری­ها قرار گیرد.

بگلری ادامه داد: والدین در صورت مواجهه با علائمی همچون تنفس مشکل، فرو رفتگی قفسه سینه و ناله کردن، تنفس خیلی سریع یا خیلی آهسته، دوره‌­های مکرر و طولانی قطع تنفس، مشکلاتی در امر تغذیه، تشنج، زردی پوست، اسهال، پایین بودن دمای بدن نوزاد با وجود گرم کردن مجدد، لازم است با پزشک یا بیمارستان محل تولد، مشورت کرد.

وی از والدین نوزادان نارس خواست با مراجعه به موقع برای دریافت مراقبت‌­های بهداشتی اقدام کنند و افزود: اولین معاینه نوزاد باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از ترخیص توسط پزشک متخصص نوزادان صورت گیرد و مراجعات بعدی تا زمانی که وزن نوزاد به ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ گرم برسد، هر هفته باید انجام شود و بعد از آن مراجعات ۲ هفته یکبار و سپس ماهیانه ­باشد.

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: بررسی روند رشد و تکامل نوزاد در مراکز جامع خدمات سلامت و یا خانه­‌های بهداشت در ۵-۳ روزگی و ۱۵-۱۴ روزگی انجام می­ شود.

بگلری اضافه کرد: تمامی نوزادان نارس باید از نظر سلامت بینایی، در هفته چهارم تا ششم توسط متخصص چشم معاینه دقیق شوند همچنین این نوزادان در معرض مشکلات شنوایی هستند و باید قبل و بعد از ترخیص از بیمارستان در حدود سه ماهگی از نظر شنوایی ارزیابی شوند و غربالگری کم کاری تیرویید نیز در ۵-۳ روزگی، هفته دوم ، ششم و دهم تولد انجام می­‌ شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با انتقال آموزش­‌های مناسب، مشاوره­ صحیح و توانمند کردن والدین دارای نوزاد نارس، بتوان کمک موثری در راستای غلبه بر مشکلات این نوزادان برداشت و از پیامد­های ناخوشایند کوتاه مدت و بلند مدت ناشی از زایمان زودرس جلوگیری کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.