ارزیاب ارشد بیمارستان های دوستدار کودک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس تحقیقی که درباره تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه نخست تولد انجام شد، این شاخص در استان اصفهان ۶۵ درصد و در میانگین کشوری ۵۲ درصد است.

مریم کاظمی با بیان اینکه اصفهان، رتبه نخست کشوری را در این زمینه کسب کرد، افزود: فرهنگسازی و آموزش در آگاهی رسانی به خانواده ها برای تغذیه نوزادان با شیر مادر اهمیت بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه تغذیه نوزادان با شیر مادر از مرگ کودکان جلوگیری و به برقراری ارتباط عاطفی بین کودک و مادر کمک می کند، گفت: شیر مادر، ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهد و مانع از بروز بیماری های عفونی می شود.

کاظمی با بیان اینک سالیانه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از یکم تا هفتم آگوست ( دهم تا شانزدهم مرداد) گرامی داشته می شود، گفت: سازمان بهداشت جهانی، تغذیه اختصاصی با شیر مادر توسط نوزاد را تا سن ۶ ماهگی توصیه کرده است.

کاظمی، شعار امسال این هفته را " توانمند سازی والدین برای ترویج تغذیه با شیر مادر " اعلام و اضافه کرد: خانواده و به ویژه پدران نقش بسزایی در تغذیه نوزادان با شیر مادر دارند و باید مشارکت آنها در این زمینه را بیشتر کرد.

محبت پدران نقش بسزایی در افزایش شیردهی مادران دارد این کارشناس، با بیان اینکه هورمون اکسی‌توسین (Oxytocin) محرک ترشح شیر در مادر است، گفت: محبت و عشق شوهر به همسر نیز در ترشح این هورمون نقش بسزایی دارد لذا توانایی مادران برای شیر دهی را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است اطلاع رسانی لازم در این باره به پدران انجام شود، افزود: در آغوش گرفتن نوزادان توسط پدران نیز در برقراری ارتباط بین آنها بسیار موثر است به طوریکه توصیه می شود در یک ساعت پس از زایمان، نوزاد علاوه بر مادر، به طور مستقیم در آغوش پدر قرار گیرد.

کاظمی با بیان اینکه در این راستا، برنامه مراقبت آغوشی پدرانه در بیمارستان ها اجرا می شود، خاطرنشان کرد: در این برنامه به پدران، نحوه در آغوش گرفتن نوزادان آموزش داده می شود.

وی با اشاره به برخی باورهای نادرست درباره ارتباط فرزند با پدر، تصریح کرد: عده ای در آغوش گرفتن نوزادان توسط پدران به ویژه در جمع را کاری نا مناسب می دانند که برای حذف این باورها، نیاز به فرهنگ سازی و گسترش این کار از طریق آموزش است.

این کارشناس درباره اینکه چه نوع غذایی برای مادران جهت افزایش شیر، مفید است، توضیح داد: این موضوع به خود مادر بستگی دارد و برای هر فرد متغیر است به طوریکه ممکن است یک نوع غذا برای یک مادر مفید و برای دیگری غیر مفید باشد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از برخی گیاهان و قرص های شیر افزا مانند زیره، رازیانه و شوید باعث افزایش تولید شیر مادر می شود.

کاظمی با بیان اینکه آموزش کارفرمایان درباره مرخصی فرزند پروری برای حفظ حقوق کودکان، ضروری است، تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر، تاثیر مثبتی برای مادران شاغل دارد زیرا فرزندان آنها کمتر دچار بیماری می شوند و این موضوع تاثیر مثبتی بر محیط کار می گذارد.

کاظمی به مادران شاغل توصیه کرد که پس از اتمام مرخصی زایمان تلاش کنند فرزندانشان را با شیر خود تغذیه کنند به طوریکه شیر خود را بدوشند و فریز کنند.

روز جهانی شیر مادر ( اول آگوست مصادف با ۱۰ مرداد) به صورت سالانه با هدف شناخت و اهمیت تغذیه با شیر مادر و اطلاع رسانی عموم مردم با شیر مادر گرامی داشته می شود.

شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که بدن نوزاد را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها ایمن می‌کند. همچنین تغذیه با شیر مادر خطر آسم یا حساسیتها را در نوزادان کاهش می‌دهد.

کودکانی که در ۶ ماه نخست تولد فقط با شیر مادر بدون هیچ افزودنی تغذیه می‌شوند، خطر بروز عفونت‌های گوش، بیماری‌های تنفسی و اسهال در آنها کاهش می‌یابد.

تغذیه با شیر مادر علاوه بر نوزاد برای مادر هم سودمند است و خطر بروز سرطان سینه، سرطان تخمدان، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را در مادر کاهش می‌دهد.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.